Jump to content

Ny trebåt, som har tørket hva skal jeg gjøre?


båtentusiasten96

Recommended Posts

IKKE la den fylles med vann! Båten er bygget for trykk utenfra, ikke innenfra.

Båten kan forhåndstrutnes en god del med vannspreder, men uten bånnpropp. Du kan også mette den med olje. Lakken som flasser av skrapef du bort, evt med varmluft. Puss, og gå i gang med olje vått i vått. Sjekk trebåttråden, der det masse god lesning om emnet.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Borghans: jeg trodde du mente å fylle den med vann på land, å "senke" den gjør ingen skade strukturelt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Skrape, olje, olje, olje....... primer og så bunnstoff.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg har en dam (ferskvann) hjemme kan jeg ikke ha den i den så lenge at den tetter seg??

Det kan du gjøre, hvis dammn er stor og dyp nok. men ikke for dyp.

 

Jeg pleier å rygge ut båten i vannet, kaste av båten, spole opp med hengeren, og dra båten inn på grunna og bare legge den på tvers i slippen. Den går rett til bunns, så det er ikke alltid jeg rekker å dra den langt nok inn. Slik ligger den i ca.8t, da kan jeg koble på en 220v pumpe og få kjølen vekk fra bunnen. Når jeg da har tømt den for vann ligger den plutselig flere bordganger letter i sjøen (hvis jeg ikke klarte å få den langt nok inn, noe jeg sjelden gjør) og da flyter den bare ved hjelp av automatiske lensepumper.

 

Har du den på bilhenger?

Til neste år skal jeg lure den centimeter for centimeter ut i vannet mens den ligger på henger, og bare la den ligge der en hel dag, oppå hengeren.

Link to post

Her var det MYE tull etter min mening! Eneste fornuftige var denne :

Skrape, olje, olje, olje....... primer og så bunnstoff.

Terpentin og linolje.

Mye av dette er beskrevet her tidligere.

 

Hvis du senker skroget i vann, vil treverket trekke vann og svelle. Riktignok blir den etterhvert tett, men du får samme problemet neste år. Fyller du derimot porene i treverket med olje, slipper du dette problemet, og båtens levetid og verdi holder seg bedre!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Nå trutner ikke treverk like godt med olje som med vann, da de minste cellene i treverket ikke klarer å trekke til seg så mye olje. Dette problemet opplevde jeg selv da jeg gjorde det samme med min uttørkede trebåt. Resultatet ble at den brukte lenger tid en noen sinne med å trutne. Det mest optimale er å olje treverket like etter opptaket av båten. Oljen vil da presse ut vannet og fylle selv de minste porene i treverket med olje. Flere jeg har snakket med har hatt gode resultater med denne metoden.

 

Dessuten, hvis formålet er å fylle treverkets porer med olje må du sløyfe terpentinen. Terpentin er et løsmiddel som etterhvert vil fordampe bort etter at oljingen er ferdig, vilket er meget uheldig hvis formålet er å fylle porene i treverket med olje. Terpentinen har dessuten ikke så veldig mye å si for inntregningsevnen til oljen.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Eik og furu er det mest vanlige å benytte i trebåter. Furu er definitivt billigst, men eika er nok nærmere teaken i utseende og styrke. Når det gjelder tidspunkt for å begynne å jobbe på båten så bør det jo være plussgrader. Ved lakking/oljing så står det ofte presisert hvilke temperaturområder produktet bør benyttes i.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...