Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Eg gikk for å bare legge eit tredje lag 600gr duk i heile bunnen. I midten over "kjølen" har eg lagt ca 20cm ovelapp på alle lag, så der er det 6 lag nå. Virker meget stiv. Skal bli spennende å teste med 5hesteren. Nå er første strøk grunning herdet og så legger eg eit par lag med toppmaling før eg avslutter med sikaflex-fuge rundt alle veier. Eg bruker biltema 2komp polyuretan som eg hadde stående frå anna prosjekt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lodda Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Spennende å se hvordan dette går Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Nå er det kommet to lag 2k biltemamaling, og så to lag fugemasse sika at. Kjøpte litt feil farge så det blei først kvit og så grå. Får håpe det er verdt arbeidet :-) Det har vert nokre ganger meir arbeid en å lage nye plater, men pga erfaring med levetid på platene så ville eg prøve. Eit par dager herding til nå slik at fugemassen ikkje vert revet så blir det prøvetur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Er veldig skeptisk til at du fugen med det du kaller "sikaflex" Sæbø. Disse pongtongene er laget i mykgjort PVC og du vil mest sannsynlig få problemer med vedheften i værste fall kan du få det vi kaller mykgjører-vandring. Det vil si at mykgjøreren i PVC`n vandrer over i fugemassen. Resultatet er at fugemassen blir klissen og PVC`n blir sprø. Det er en grunn til at du aldri ser fugemasse i en gummibåt..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Eg valgte å legge fugemasse der for å unngå at potongen skulle legge seg nedpå enden av gulvstøpen å gnage dersom det er lite luft i den, og for å ekstrasikre at ikkje det skal komme sand i mellom støp og bunnduk. Det er ikkje alltid alle de unge brukerene er like opptatt av å passe på lufttrykk og vasking. Du deler skepsis med de som meiner det ikkje fungerer å støpe oppi, men om det bli gnisseskader eller avmyking som tar knekken på jolla, så fikk den uansett en sesong lenger, kanskje to Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Du har med andre ord laget en "støtdemper" da :-) Håper det går greit og at du ikke får mygjørervandring. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Sjøsatt i dag. Lå fint i vannet både med og uten motor. Liten prøvetur med 5hk. Gikk nok 5-10 sekunder å få i plan. Måtte sende 10 åringen fram i baugen medan 2 åringen satt på fanget bak med meg. Eg husker ikkje hvordan den var iforhold til planing tidligere. Eg brukte den lite. Eg synest kanskje den gikk litt høyere med baugen når vi var i plan i forhold til kva eg husker, men til gjengjeld satt vi tørt. Men alt i alt meget bedre i sjø iallefall. Jentungen får komme med endelig dom når ho kjem frå ferie, ho er hovedbruker :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SoBo Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Artig og kreativt tiltak. Det var snakk om divinycell her. Biltema selger også noe som heter bonocell eller polyuretanskive. Er til å bruke sammen med polyester og billigere enn divinycell. Har selv brukt dette mye. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Polyuretanskive-252138/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Takker, fornøyd med løsningen foreløbig. Den du linka inn der var så rimelig at eg kunne spandert det, men båten ble rikelig stiv. Sitter å funderer på om eg skulle støpt to krakker eller bokser til sitte på i stedet for å kjøpe oppblåsbare pølser. Vil slik biltema polyuretanskive være bra som kjerne kanskje? Enda bedre hadde det vert om eg lagde lokk på den eine, men må eg då plastre innvendig eller tåler den plata vann og lagring av øsekar og slik ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SoBo Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Du må plastre på "alle" sidere så du ikke får vanninntregning. Det lønner seg først å mette platene med polyester før du begynner å legge på duk, da får du meget bra "heft" mellom plate og polyester/duk. Du kan se nederst på denne siden og litt videre: https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-16 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
trulsant Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Den plata har igrunn konsistens som slik grønn "oasis" som en setter blomster i, og er ikke slitesterk i det hele tatt. Gjør den ubrukelig for å lagre ting rett mot, men genial og forme og så støpe ett lag glassfiber over. TA Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Oki :-) Takker for tips ! Kanskje eg skal sjå meg rundt etter ein type ferdig kasse som eg kan støpe eller skru fast. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hallen Svart 17.September.2017 Link til dette innlegget Svart 17.September.2017 Sjeldenutpå skrev On 4.7.2014 at 14.38: Takker, fornøyd med løsningen foreløbig. Den du linka inn der var så rimelig at eg kunne spandert det, men båten ble rikelig stiv. Sitter å funderer på om eg skulle støpt to krakker eller bokser til sitte på i stedet for å kjøpe oppblåsbare pølser. Vil slik biltema polyuretanskive være bra som kjerne kanskje? Enda bedre hadde det vert om eg lagde lokk på den eine, men må eg då plastre innvendig eller tåler den plata vann og lagring av øsekar og slik ? Hei, fungerer gummibåten enda? Eg kjøpte en zoodiak 470, og vurderer samme løsning da det viser seg at det er 20hull i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.