Møkkalasset Startet 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2012 Min iLas Captain 500 W har begynt å fuske. Det klikker i releet, men det er ikke alltid den starter. Hvis jeg gir den et lite dunk på akslingen så starter den igjen. Er det børster som kan være slitt og må byttes? Er det bevegelige deler/lager som skal smøres inni der? Finner ingen servicepunkter uten å måtte demontere hele greia... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Hei. Jeg har ILAS 1000w men regner med dem er ganske like. Skal i båten i morgen så kan se i boka. Jeg har den i båten. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Møkkalasset Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Takker for det. Avventer info. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hadde samme vinsj og samme problem, børster henger nok litt.Skru opp og gjør rent eventuelt bytt børster. For min del holdt det med regngjøring. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Et annet tips kan være å sjekke styrestrømmen. Du kan forsøke å strekke både minus og plusskabelen (til styrestrømmen) direkte til batteriet, så skal du se at releèt slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hvordan gikk det? Lurer litt siden jeg hadde et tilsvarende problem i fjor. Hadde derfor vært artig å lese hva som var feilen hos deg. I koblingsskjemaet til disse står det at man skal koble styrestrømmen på samme kabel som strømmen til selve motoren. For å få til det så blir det en skjøt på kabelen til motoren. I min båt var denne skjøten blitt veldig dårlig på minuskabelen. Dette førte til spenningsfall og dermed også spenningsfall til styrestrømmen. Pga spenningsfallet fikk styrestrømmen for lav spenning til å slå inn rellèet. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Releet slår inn, så alt tyder på at problemet ligger i motor/gear. Som sagt virker den hvis jeg dunker litt forsiktig på akslingen mens jeg trykker på bryteren. Og da drar den med full kraft. Har funnet manualen, og ifølge den skal ikke være smørepunkter. Men litt 5-56 og rengjøring kan neppe skade. Håper å slippe å demontere hele greia før jeg får båten på land. Litt knotete med en viss fare for å miste vitale deler på sjøen. Som bildene viser så er vinsjen montert på lokket til dreggluka. Forsåvidt grei montering, da det er rikelig med plass til tauet nedi der. Det har vært litt vått her idag så jeg gikk heller på jobb. Da har jeg tilgodelapp på en feriedag som tas ut ved godvær. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Åssen gjekk dette? Fant du feilen? Har en kollega med liknende problem, releet klikker men ikke alltid vinsjen starter. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Beklager at tråden ikke ble fullført. Burde kanskje ha fortsatt å poste i denne tråden, men laget en ny. vedr demonteringsjobben som også forteller hvordan det gikk: https://baatplassen.no/i/topic/98839-demontering-av-ilas-500-w-ankervinsj/ Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Har vært noen tråder på 500w og 1000w fra ILAS. Mange har endt opp med dårlig kontakt i de 3 skrufestene på motoren. en minus og + opp og ned. Byttet motor på min,alt ok. Men skal forsøke å lodde på igjen den ene festeskruen i den gamle. Så har man i det minste en reservedel. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
Flow Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 (redigert) Hadde samme problem med min Ilas 500w i fjor. Demonterte/ut med motor, av med deksel rundt motor, tok ut børstene og pusset dem rene, sprayet det hele innvendig med universalspray, før montering igjen. Vinsjen har fungert uten problemer siden. Vedr. demontering var dette en rimelig kurant sak. Mener å huske at etter løsning av festemutter rundt aksel, måtte akselen "bankes/slåes ut", før plastdeksel kunne demonteres og gi tilgang til motoren. Redigert 29.Juli.2014 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.