Sofaseileren Startet 31.Juli.2012 Del på Facebook Startet 31.Juli.2012 Jeg har en eldre Robertson Ap 100 autopilot liggende, som jeg ønsker å montere i Fri. Det skal være komplett med kontrollpanel, "hjerne", kompass, hydraulikkpumpe og rorføler, men jeg vet ingenting om tilstand. Tenker å forsøke å prøve dette ut før montering i båt, spørsmålet er hvordan dette kan gjøres enklest? Med en hydraulikkpumpe så er det jo ikke bare å simulere resten av båten heller, slik man kan ved feks en rorkultmontert pilot. Vurderer å forsøke å finne noen som har samme pilot montert, for å kanskje få prøvd ut kontrollpanel og kompass ( som vel er enklest og plugge inn på en annen båt) men best hadde det jo vært om jeg tilslutt kunne testet alle komponentene sammen. Og, spørsmål nr. 2: hvor er den beste plassering av kompassenhet? båten er en Johnson 900 ms, en lukket motorseiler, (samme prinsipp som Nauticat 33) med relativt liten plass i styrhus ( les: vanskelig å unngå magnetisk forstyrrende her vil jeg anta...) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Jeg har en slik montert i båten, men den har aldri virket så lenge jeg har hatt båten (2004). Den ga forresten litt respons en gang jeg prøvde den, men siden har den vært helt død. Det jeg synes blir litt vanskelig med denne er at jeg ikke har peiling på hvordan den skal virke. Jeg vurderer å demontere hele "skiten", så hvis du trenger deler så kan det jo hende jeg kan hjelpe. Har du/dere evt noen tips til hva som kan være feil når den virker å være helt død? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Har manualene på denne, om du er interessert kan jeg scanne og sende deg ved anledning. Se ellers IM. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Jeg har plassert kompasset mitt i et skap i forpiggen. Dette fungerer bra. Jeg har en Robertson 200 DL med samme enhetene som din 100. Jeg fikk overhalt pumpa mi hos Telrad i Fredrikstad. De er flinke med denne autopiloten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sofaseileren Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Forpiggen høres ut som en god ide. Hva er forresten forskjellen på 100 og 200? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.