Jump to content

3 mnd seiltur. Gøtakanal bornholm, eller Kjøpe Seilbåt i Middelhv.


onkel_ove

Recommended Posts

Årets 3 ukers seiltur (hopping rundt omkring på Sørlandet) er unnagjort, og neste års tur er under planlegging:

Grovt sett har vi sett oss ut to alternativ, på inntil 3 mnd.

1. Sandnes - Sørlandet - DK (via Bornholm) - SE Gøtakanal(fra øst mot vest).

Dette var den opprinnelige planen. Vi som bor på Sør-Vestlandet er sjelden eller aldri og ferierer med båt langs svenskekysten. Nå får vi i tillegg tid til å gjøre det skikkelig. Først via Skagen, Læsø og videre hvor det naturlig er å seile (enten langs vestkysten av SE eller Sjælland- Fyn, og videre til Bornholm, osv.) før en kommer til den østkysten av SE og skjærgården der vi har hørt så mye fint om. Og i tillegg å få mulighet til å oppleve Gøtakanal..før en setter baugen mot sørvest Norge igjen. Alt dette på 3 mnd. på familiens premisser. (far, mor, 1 åring, og en 9 åring som vil være med litt (sammen med farfar og farmor))

2. Kjøpe seilbåt i Middelhavet (Hellas, Italia, Spania etc.) for så å seile i retning "hjemover" i løpet av 2-3 mnd. Så, et eller annet sted langs Spania eller Portugalskysten reiser vi (enten alle, eller kun øvrig familie) før jeg får en kjenning til å seile båten hjem (kjøper han fri fra jobb) Det som taler for dette alternative er 3 ting: Vi kommer kanskje til å skifte båt før turen uansett, Vi får sol og sommer i 3 mnd., samt en har Europa i krise, og kan kanskje gjøre gode kjøp (selv om jeg ikke har kommet over noen ennå)

Nå er ingen ting bestemt, utover at vi skal på tur juni, juli og august neste år, og at vi skal seile. Jeg har heller ikke reflektert og nyansert de to valgene så mye opp i mot hverandre eller seg selv. Samt hvis vi skal bytte båt, må vi selge vår SO35 først. Og det er heller ikke lett i dagens marked (selv om jeg er innstilt på å ta tap på 200.000-250.000 på et år, men det skal en normalt sett ta igjen i neste kjøp) Vi vil ha båt i størrelsen 40+ fot (liker godt SO43DS)

Men klart, hvis en kjøper båt i Middelhavet, så blir det en visningstur og se på 5-10 båter først (høst, vinter eller vår) og at båten er kjøpt og delvis klar før en får ned familien.

Går en for første alternativet, er det stort sett bare til å sette avgårde. Har ferdig utstyrt båt, så er ikke mye som trengs å gjøre.

Det jeg ber om tilbakemelding og synsing om, er i grunnen bare litt tanker, erfaringer og refleksjoner om det ene eller det andre. For dette er ikke veldig lett valg.

Pr nå er det mest aktuelt å gå SE (enten med nåværende båt, eller ny litt større bruktbåt) men hekkans som det frister med 3 mnd. i varmere strøk på seiltur (men gruer meg event til risiko, ukjente byråkratiske prosesser, papirer, sikkerhet ved kjøp av brukt/charterbåt med sikker begrenset reklamasjons rettigheter osv.)

(Så har jeg en liten stemme inne i meg som roper "selg båten, kjøp fast eiendom i Spania, Hellas etc. en får kanskje 40-60 % rabatt i forhold til få år siden, så kan du heller ha en billig gammel seilbåt og farte rundt i Ryfylke med i helgene" Denne stemmen har jeg fortrengt, så skal ikke påvirke valget)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Hvis du ser på kjøp av båt i Hellas så kan jeg gi deg et navn å kontakte for å få litt info om formalitetene, og mulig hjelp til gjennomføring av et slikt prosjekt. Norske/gresk person.

 

Selv hadde vi planer om å kjøpe en større seilbåt, men endte med å selge den vi hadde, kjøpte hus på Kreta, og det angrer vi ikke på! Drar ned en langhelg (torsdag-tirsdag) om noen uker og tur/retur koster 1000 kroner per person.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vi gjorde tilsvarende som alternativ 1 over for noen år siden. Var borte i 4 mnd med små barn og la turen også innom Åland, Finland, Gotland + Limfjorden. Turen kan du lese om på bloggen i linken under. Fantastisk og variert tur.

 

Våre favoritter var seilingen og naturhvanene nord for Gøta Kanal og området mellom Åland og Finland. Vi tok GK som ren transport og gikk igjennom så fort som mulig.

 

Ang alternativ 2 så ville jeg vurdert nøye ift hva du sparter på å kjøpe charterbrukt. Jeg var og så på endel båter i Kroatia tidligere i år og endte opp med å kjøpe hjemme. Penger spart vs standard sto iallefall ikke til mine forventninger.

 

Et annet aspekt kan være at det blir mye mer utaskjærseiling og havner øst i Middelhavet enn det du vil oppleve i Skandinvia alternativet.

 

Kommer gjerne med tips om du har spørsmål

Link to post

Takk begge to. Har lese bloggen din tidligere Runes. Ser ut som en fantastisk tur. Mouche: Sender deg en IM hvis det blir aktuelt med kontaktinfo. Vi kommer til å bruke et par mnd på å bestemme oss hva det blir til.

Verørende hus på Kreta, så snakket jeg med en kompis nettopp. De kjøpte rekkehus i kompleks på kreta (150 meter fra stranden) for 6 år siden. Tilsvarende i samme komplekset selges nå til 30% av prisen fra kjøpsdato 6 år siden. (Så forstår hvis folk vil hoppe av båtlivet en stund, for å sikre seg bolig i varmen, mot å heller ha en liten/billigere donaldbåt hjemme)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Da er båten lagt for salg i alle fall... Blir første steg på en avgjørelse. Får vi et fornuftig bud, kan vi i alle fall vurdere andre alternativ en det første. ( skal ikke linke til finn annonsen med fare for å bli hudflettet for snikreklame :-)) har faktisk hatt visning og interesse for båten, så markede er ikke helt dødt...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Vi ligger i Hirtshals på vei hjem til Levanger og venter på mindre vind. Jeg startet 7.juni fra Levanger og kom til Skagen den 29.juni. Derfra Læsø, Anholt, Gilleleie, København (Nyhavn), videre over til svenskekysten og nordover til Mem. Bornholm gjorde vi med hutigbåt fra Ystad og leide sykler. Øland gjorde vi med leiebil fra Kalmar. Deretter Göta kanal og Trollhättan. Deretter Göteborg Skagen og siden Hirtshals.

 

Vi seilte 822 nm på rundturen fra Skagen til Skagen. Vi har forsøkt å ta oss god tid, men det har ikke vært så veldig mye tid til overs for å ligge, for å bli bedre kjent på de stedene vi besøkte.

 

Vi har nå ca 670 nm før vi er hjemme igjen. Vi har håp om å komme hjem i slutten av måneden. Vi vil da ha brukt knapt tre måneder. Det blir nok bedre tid for dere rundt Sverige, som ikke har den lange transportetappen til og fra.

 

Den plassen som gjorde sterkest inntrykk var Kristianopel, som dere må besøke.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post

Takk for info Arkmarin. Kjempe bra hjemmeside du har, den har gitt meg mange timers lesing! Noterer meg Kristianopel.

Som nevnt tidligere så er båten satt til salgs, og det er faktisk noen henvendelser, og hatt 3 visninger, og alle likte hva de så. (To av de skal selge først)

Vi har nesten kommet helt fra å handle i Middelhavet, ganske enkelt pga det ser ikke ut til å være noe særlig å spare, samt en tilsynelatende ender opp med en vel brukt charterbåt, det er ikke interessant (hvis det ikke er særdeles gode kjøp)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
  • 4 uker senere...

Kan se ut som det kan bli bytting av båt på oss her hjemme. Vurderer Bavaria 42, Jeanneau SO 42i, og SO43DS (så langt Noen som har erfaring med å håntere disse uten baugpropell? På min nåværende båt har jeg ikke, og savner heller ikke Bøgpropell som Haaby skriver. Har hørt at det er et "must" når en kommer opp i slike størrelser?

 

Ellers er jeg interessert i en SO43DS, den har jeg ikke vært oppi, samt at det er begrenset utvalg/ingen båter til salgs i Norge på finn.no pr nå. Er det noen som har en som kan invitere meg på visning? (Ligger en flott utgave på Lura i Sandnes, hvor jeg bor, men kjenner ikke eieren)

 

Ellers, hva synes folket om denne?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36368203

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Jeg vil nesten anbefale deg å kjøpe båt hjemme. Prisene er rekordlave her, dvs lite å hent på å kjøpe andre steder. Middelhavsbåter til salgs ofte slitte charterbåter som på sikt lett kan by på problemer. Styr unna.

Angående baugpropell. På en seilbåt med vanlig kjøl, ror og propeller plassering vil en normalt klare seg utmerket uten baugpropell. En forutsetter da også en relativ kort avstand mellom propell og ror slik at en kan nyttiggjøre seg propellstrømmen på roret. Dersom en ut fra ror- eller propell-plassering ikke får propellstrøm på roret kan styring ved bakking og reaksjonstid på krapp sving forover bli en utfordring. Jeg har dobble ror med propell mellom. Jeg klarte meg bra med dette helt til jeg skulle begynne å legge til på middelhavsvis (hekk tll kai). Da fikk jeg montert baugpropell og angret ikke på det.

Link to post

Takk Pettersand. Av samme grunn som du oppgir, har vi gått vekk fra å kjøpe båt i Middelhavet. Vi ligger og mye akter inn i båser, både på båtplassen hjemme, og men og i innhavn når det er mulighet for det. Så ønske om baugpropell er der, så er det vel stort sett når det er mye vind at en virkelig trenger det..

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Hei,

 

Har hatt en sunfast 43 i 4 år. Det er samme skrog, motor og mye av samme innredning som i so 43ds. Kjøpte sunfasten i kroatia, men av norsk eier. Ringte da heitmann og spurte litt om båten. Servicemannen sa da (i 2007) at jeanneau 43-skroget var det beste jeanneau hadde produsert de siste 15 årene. Må si meg enig. Det var en veldig bra båt. Mye bedre enn de nye båtene. Så av bav 42cr, jeanneau 42i og jeanneau 43ds ville jeg helt klart valgt 43 ds. Det er teknisk sett den beste båten hvis du liker løsningene. I forhold til 42cruiseren som du linket til kan jeg røpe at jeg solgte den for mindre enn dette. Og det var en båt som kostet 1.950 000,- uten seil når den var ny,

 

Ikke vær redd for å kjøpe en som er mye brukt heller. Min var gått 25 000nm når jeg solgte den. Men det var aldri tekniske problemer eller driftsstopp. Spesielt yanmaren på 55 hk var bunnsolid. Flere som kjøpte ny båt har hatt flere problemer på 1 år enn jeg hadde på 4.

 

Jeg hadde ikke baugpropell og savnet det aldri. Mener det er en vanesak. Lær heller teknikker for tillegging som gjør at du klarer deg uten. Men mange har ettermontert dette på akkurat den båten òg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Tusen takk for god info Sun Flyer (som vanlig) Det er ikke så mange til salgs av disse båtene ser jeg men det gikk to stk i Norge rett før sommeren til rundt 1 mil. Men det er SO43DS jeg har mest lyst på (må bare overbevise fruen at ho og har det) Hvis det er noen som kjenner eieren til den som ligger på Lura, Sandnes. Kan de sende meg kontaktinfo på IM (så jeg kan be fint om å komme ombord en tur for kikke)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Jeg har hatt nesten lik båt som den du linket til og det høres ut som om deres bruk er ganske likt vårt bruk.

 

Båten virker bra utstyrt og vedlikeholdt (av det lille som er mulig å se på bilder.....)

 

Dette er den dype blykjølvarienten og den går klart bedre i vannet enn den grunne kjølen (tynne kjøl gjør at den går bedre generelt og dyere og tyngre gjør selflgelig at den klarer seg bedre når den krenger litt)

 

Vi var kjempefornøyd med båten og som du sikkert vet er B42CR den båten som flest nordmenn har vært på langtur med de siste årene.

 

Trygg og god, tør og fin båt i mye vær. Den seiler bra, men er samtidig tilgivende.

 

Ift baugpropell: I enkle forhold er den grei å håndtere uten baugpropell, men det er såpass mange tonn at du må plangegge godt om du skal legge til i krunglete steder i litt vind. Vi hadde baugpropell på vår og brukte den som forsikring og for å slippe å stresse med spring etc når det blåser litt. Det er mange tonn å dytte på om man gjør noe feil. På en slik båt så utgjør ikke baugpropellen noe særlig negativt på ytelse. Jeg merket ikke forskjell på egenskaper med eller uten. Dere har jo tenkt dere til Gøtakanal og om dere håndterer båten uten bpropell der så er du utlært til å klare deg uten etterpå, blir noen tilegginger iløpet av den turen :)

 

Om vi skal på langtur igjen så kommer jeg helt klart til å vurdere å kjøpe B42CR på nytt.

 

Båten seiler mye på Genuaen og den har en relativt stor genua som standard. Vår hadde oppgraderte vinsjer, men den kunne faktisk hatt enda større.

 

Virker som om den du linker til har standard seil og de er crap. Om du kjøper nye seil til denne (60-70 kNOK) så har du en suveren båt.

 

Akurat den båten du linker til har rulleseil og personlig er jeg alergisk mot det, men det finns jo folk som vil ha det.....

 

Prisen synes jeg er utrolig god, vi solgte vår som var litt bedre utstyrt for ca 500.000 mer for 3 år siden og da var det budrunde på den.....

 

Det er veldig mye båt for pengene!

Link to post
  • 3 uker senere...

Da var båten vår solgt. Sitter i skrivende stund på ei Middelhavsøy og kikker på båt. Både i Norge, men og i Middelhavet... Og jeg må si at vi har kommet i tvil, både meg og fruen, om hvilket marked en skal handle i. Det norske markede er etter vår oppfatning mye tryggere, samt sett med norske øyne veldig bra for tiden. Men vi kommer ikke vekk i fra at det står uhorvelig mange båter til salgs her nede, og virker som prisene er i fritt fall. Så nettopp en 2008 Jeanneau SO45DS til 955k, det er meget bra pris, hvis den ikke er "utslitt" Frister og tanken å cruise rundt i område i 2-3 mnd, før jeg overlater båten til en kjenning som seiler den hjem fra Spania (mot betaling) what to do.....? ( men uansett hva vi velger, så gleder jeg meg til prosessen, er gull å skal handle båt i dagens marked(er) med penger på bok.) Ser for oss å bruke +/- 1mil på båt, 40-45 fot. Noen som har noen velmenende råd?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

ikke la beløp styre, være heller helt sikker på typen, merke dere vil ha først, så får du se om dere finner en i den prisklassen dere ønsker,

Nede i europa er det mye å prute på og prosessen går langsomt, bruk en melger som passer på dine interesser. og da en kjent megler.

Viktig å ikke bli lurt. papirer osv.

har selv kjøpt bruktbåt i tyskland for mange år siden uten problemer,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Hvis du har tenkt å ha båten lenge, må du gjerne kjøpe i middelhavet. Hvis du skal selge relativt fort kan du like gjerne bare kjøpe i norge. Over halvparten av de som ringer på bruktbåt bare legger på når du sier det har vært charterbåt. Så det lønner seg kun hvis du skal beholde båten lenge. Du må virkelig dumpe prisen for å få solgt en charterbåt i norge. Det enste du kan sjekke er merker som har bedre rykte i norge enn kroatia.. f.eks gå på yachtworld og søk på elan 45 eller salona 45. Disse har ganske høy status i norge, men er veldig rimelige der nede. Så hvis du finner noe du liker kan det være brukbarinvestering, kanskje. Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Gratulerer med salg!

 

Enig med Sun Flyer: De er liten eller ingen økonomisk gevinst mtp på et videre salg av båten ved å kjøpe en brukt charterbåt. Men om du lettere finner båten du vil ha i utlandet så er jo det et argument i seg selv.

 

Jeg var i samme situasjon som deg i vinter/våres, men på jakt etter en litt annen båttype. Min konklusjon i ettertid er at om man er usikker på om man skal kjøpe i Norge eller i utlandet og når man bruker minst like mye tid på finn som på utenlandske bruktmarkeder så er det eneste som nytter å dra ned en langhelg for å se på mest mulig båter, du får da en godt intrykk av om du vil ha en brukt charterbåt eller ikke. Det er umulig å gjøre seg opp denne meningen eller erfaringen ved å se på bilder på nettet. Men se kun på de båtene du tror du vil kjøpe (det er nok å ta av der nede...). Mitt tips er å dra til Kroatia, f.eks flyplassen ved Split eller Zadar, du får fly for noen hundre kroner med Ryanair, det er kun et par timers flytur og det er billig å bo og spise.

 

Jeg gjorde dette og ble iløpet av en langhelg i Kroatia sikker på hva som var riktig for meg.

Når du har vært der nede kan du og sette opp et totalbudsjett og sammenligne med tilsvarende båt i Norge.

Link to post

det er nå oktober snart her jeg sitter og det er vel det samme hjemme i Norge om jeg ikke tar feil, det sier at du har god tid til å bestemme deg om du ikke må ha båt for bruk med en eneste gang, seilsesongen kommer snart på hell også i middelhavet og da skjer det nok noe med prisene på båter der og hjemme så vil det nok komme mye fint til salgs før neste sesong.

Vi skal selv bytte båt om et par år og vi tror nok vi kommer til å handle i utlandet men da i nederland eller UK av den enkle grunn at utvalget er større der og båtene er like godt vedlikeholdt som de hjemme i Norge og prisene er slett ikke gale i de landene.

 

Sun OD45DS er en veldig fin båt, betydelig mer båt enn 42DS etter min mening.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Da sitter jeg ombord i Norwegian og surfer 10.000 meter over Middelhavet på vei hjem. Er nok riktig som dere sier om at en faktisk må ned å kikke og gjør seg opp en mening før vi bestemmer oss. Skal kikke på et par båter hjemme som vi har avtalt visning på. Men vi heller nok mot å ta en tur ned for å sjekke markede inn eller ut. Da kommer vi nok til å avtale visning på 4-5 båter. Er Jeanneau pr nå vi er mest interessert i, og da enten so43, so43ds eller so45ds. Takk for innspill så langt. Kommer til å bruke denne tråden i prosessen. ( hvis jeg ikke skriver mer er det nok pga at Norwegianflyet har kommet for fort ned...)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Ikke enig angående england. Var med og hentet en Sunsail Sun Fast 37 der. Fyttikatta, den var ikke vedlikehold i det hele tatt. Og dårlig utstyrt. Kjøperen måtte legge til det meste selv. I forhold til den eg kjøpte i kroatia var det som natt og dag. Engelskmenn er skikkelige båtgriser.

Mulig om du ser på seilskole/charterbåter ja men jeg tenker på privateide båter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...