Jump to content

3 mnd seiltur. Gøtakanal bornholm, eller Kjøpe Seilbåt i Middelhv.

onkel_ove

Recommended Posts

farvel_so35.jpg

Her forlater båten hjemmehavnen med ny eier...sukk :sailing:

Får intensivere letingen etter Maja III

Så hvis noen har en seilbåt på ca 40-45 fot i super kvalitet, som er tung, seiler bra, fruen liker, krenger ikke, et hav av plass, og er nesten gratis og er til salgs...så endelig gi meg beskjed :cool:

Runes: Gjerne send regnestykke pr IM til meg.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Så hvis noen har en seilbåt på ca 40-45 fot i super kvalitet, som er tung, seiler bra, fruen liker, krenger ikke, et hav av plass, og er nesten gratis og er til salgs...så endelig gi meg beskjed :cool: Runes: Gjerne send regnestykke pr IM til meg.

Da tror jeg sun odyssey og lignende er feil sted å lete, hva med en Hans Christian kristina 43 eller kanskje en Van der stadt samoa :yesnod:

Er fruen som ikke liker når det krenger for mye. Jeg liker bevegelsene i et monoskrog veldig godt. Tror det er for tidlig i seillivet vårt for cat. SO43DS er tunge båter? De oppgis vel ca 11 tonn, men de som har hatt de på vekten jeg har snakket med, har de vært 13,5 og 14 tonn. Sistnevnte påsto han hadde tomme tanker på tidspunktet. Så trenger vi på død og liv heller ikke krysse i kuling med fam ombord heller...men jeg har seilt for lite båter for å vite hva vi vil ha. Skal kikke på en bav42cr i morgen. Kun siden den står i nærheten.

#onkel_ove: Vi konverterte fra 27 fots snekke til Jeanneau Sun Odyssey 42 DS i høst og er MEGET fornøyd! Båten er som et tog i sjøen og seiler samtidig bra. Du får en fantastisk akterlugar med hotellstandard og masse plass. Rulleseil og autopilot gjør at den er enkel å seile alene. Båten er rett og slett meget bra!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Takk for svar. Da har vi vært å sett på vår første båt etter salget av Maja II. Det var en Bav42cr (som står på Finnøy) Fruen likte den veldig godt, jeg synes og forsåvidt at den var flott, med tanke på hvor mye båt du får for pengene. Det var et par ting som jeg ikke får til å stemme, som gjerne dere kan være med å diskutere:

1. Baugpropell. Denne båten ble kjøpt ny av nåværende eier (positivt) Da han skulle seile den hjem fra DK ville han få montert baugpropell først, men ble nesten "nektet" eller sterkt frarådet, da dette svekket skroget/området betydelig. Så han lot være å montere på bakgrunn av dette. Jeg har hørt tilfelle det det påstås det motsatte, at det er med å forsterker skroget i baugen med montering av tunnell, noen som har mening om dette?

2. Stander seil. Det har vært en felles enighet (en av de ytterst få) på BP at stander Bav seil er knapt vært å tørke seg bak med. Selger her påsto nemlig at det var bare tull, og at han hadde vunnet regatta med disse seil, fått mer høyde og seilt raskere på bivind en tilsvarende båter med high tech seil. Og hvis han skulle kjøpt nye seil noen gang til denne, så skulle han kjøpe brukte av noen som hadde byttet ut sine standerseil med f.eks. high tech. Dette var en som hadde seilt i 30 år, hatt flere seilbåter, til å med var seilinstruktør på seilskole, så virket som han hadde litt peiling, selv om jeg ikke kjøper alt.

Ellers var båten i fin stand i forhold til alder, og absolut en båt vi har på listen over potensielle kjøp.

Sun Flyer: Du har nok rett. Men de virker tyngre, mer massive i forhold til f.eks en bav42cr som oppgis til 9 tonn.

Dahling: Vi vil ha minst 3 cabiner, og SO42DS kom først som 3 cabins i 2010 har jeg forstått, og da blir de nok over vårt budsjett.

Baatsmann: Skal sjekke ut Vision44, men tror kanskje de og blir hakket for kostbare for oss..vi tenker på å holde oss under 1,2 (helst 900-1,1)

Takk for svar. Da har vi vært å sett på vår første båt etter salget av Maja II. Det var en Bav42cr (som står på Finnøy) Fruen likte den veldig godt, jeg synes og forsåvidt at den var flott, med tanke på hvor mye båt du får for pengene. Det var et par ting som jeg ikke får til å stemme, som gjerne dere kan være med å diskutere:

1. Baugpropell. Denne båten ble kjøpt ny av nåværende eier (positivt) Da han skulle seile den hjem fra DK ville han få montert baugpropell først, men ble nesten "nektet" eller sterkt frarådet, da dette svekket skroget/området betydelig. Så han lot være å montere på bakgrunn av dette. Jeg har hørt tilfelle det det påstås det motsatte, at det er med å forsterker skroget i baugen med montering av tunnell, noen som har mening om dette?

2. Stander seil. Det har vært en felles enighet (en av de ytterst få) på BP at stander Bav seil er knapt vært å tørke seg bak med. Selger her påsto nemlig at det var bare tull, og at han hadde vunnet regatta med disse seil, fått mer høyde og seilt raskere på bivind en tilsvarende båter med high tech seil. Og hvis han skulle kjøpt nye seil noen gang til denne, så skulle han kjøpe brukte av noen som hadde byttet ut sine standerseil med f.eks. high tech. Dette var en som hadde seilt i 30 år, hatt flere seilbåter, til å med var seilinstruktør på seilskole, så virket som han hadde litt peiling, selv om jeg ikke kjøper alt.

Ellers var båten i fin stand i forhold til alder, og absolut en båt vi har på listen over potensielle kjøp.

Sun Flyer: Du har nok rett. Men de virker tyngre, mer massive i forhold til f.eks en bav42cr som oppgis til 9 tonn.

Dahling: Vi vil ha minst 3 cabiner, og SO42DS kom først som 3 cabins i 2010 har jeg forstått, og da blir de nok over vårt budsjett.

Baatsmann: Skal sjekke ut Vision44, men tror kanskje de og blir hakket for kostbare for oss..vi tenker på å holde oss under 1,2 (helst 900-1,1)

Hentet vår i DK. Da hadde L P Yachts satt inn en SP95 for oss. Baugpartien på en Bav 42 er kraftig.

Skikkelig kraftig. Hadde med meg utsparringen hjem. Den var tykk. Ellers snakk med Kaptein Øl er, han har montert mange og kjenner sikkert også til Bav 42.

Når det gjelder std. seil kontra "high tech". Så holder "high-tech" formen sin mye bedre, samt den uv-beskyttet. Flere kvm også. Du vil også merke forskjell ved reving. Men dracon er tungt, og står dårlig ved lite vind. Pga tykkelse og stående spiler, må en være litt mere forsiktig ved innrulling. Pga at det blir trangere.

Er pengeboken åpen, sjekk Elvstrøm Epex seil.

Vi sees!

2. Stander seil. Det har vært en felles enighet (en av de ytterst få) på BP at stander Bav seil er knapt vært å tørke seg bak med. Selger her påsto nemlig at det var bare tull, og at han hadde vunnet regatta med disse seil, fått mer høyde og seilt raskere på bivind en tilsvarende båter med high tech seil. Og hvis han skulle kjøpt nye seil noen gang til denne, så skulle han kjøpe brukte av noen som hadde byttet ut sine

For meg høres selger ut som om han (desperat?) forsøker å fremheve/overselge sin båt sin spesifikasjon.

Som Baatsmann har jeg også hatt denne båten og har hatt båten båte med og uten baugpropell og både med og uten oppgraderte seil og har også seilt den med racing/kevlar seil. Versjonen jeg hadde hadde blykjøl og oppgraderte vinsjer og baugspyd med genakker og litt annet snacks som økte seilegenskapene. Og da seilte den meget bra. Vant sin klasse i Ferdern et år med aramid/racingseil på.

1. Baugpropell: Om dette monteres skikkelig så skjønner jeg ikke hvordan dette kan svekke skroget. Som baatsmann sier: skroget er velig tjukt her på denne båten. Dessuten: Man får "en stender" på tvers av båten og dette kan da ikke annet enn å stive opp båten?? (jeg kan ikke så mye om dette.... men har hatt et par år med statikk og materiallære.... ;) )

2. Oppgraderte seil: Jeg for min del var ikke fornøyd med standardseilene, men valgte å kjøpe min båt med disse for å kunne oppgradere til hvilke seil jeg ville i ettertid. Etter 1 uke så sydde vi inn fullspiler med rullesleider i standard-storseilet (kost = 6000 kr), etter min mening er standard seilet veldig dårlig uten dette. Men dette på plass så fungerte storen veldig bra til turbruk. Lett å trimme den til å få fin form i lite vind, samt at vi fikk flatet den ut bra i mye vind.

Vi seilte mye med standardgenuaen også. Men var ikke så veldig fornøyd med denne. Standerdgenuaen er stor på en B42Cr og den ble ofte for dyp på kryss, særlig når det blåste litt. Men kanskje mest missfornøyd var vi med at den var ubrukelig som rulleforseil. Den var helt formløs (balong) når den ble rullet inn, det er ikke noe skum i forliket på den. Det endte opp med at vi kjøpte noe tilsvarende EPEX fra UK-sails. Fikk ikke seilt så mye med dette seilet før vi solgte båten, men forskjellen var helt klart størt ift det at set slikt seil også fungerte når det ble rullet inn samt at det holdt en ok form også når det ble tvistet.

Når det er sagt: For ditt bruk så ville jeg heller hatt standardseil med en bra genakker enn noen år gamle bavaria high tech seil uten genakker, vi hadde veldig mye glede av genakkeren. Dessuten er ikke disse high tech seilene til bavaria noen åpenbaring. For 70 - 80 k så får du velig mye bedre nye turseil.

ps jeg må ha e-mail adressen din om jeg skal sende deg de kroatia budsjettene (har ikke helt kontroll på åssen jeg sender dokumenter på IM).

Ang Bav42cr så er jo Snowbird fra Østfold til salgs nå, den ligger på finn.no da får du masse utstyr, skikkelig fin targabøyle, elvinsj og masse annet ekstra. De er på vei nedover kysten nå og om de ikke har seilt forbi deg enda så ring Asbjørn og hør om de kan stoppe og vise båten til deg når de passerer, da får du ihvertfall et alternativ å sammenligne med.

http://www.123hjemmeside.no/snowbird/

• 1 måned senere...

3 mnd seiltur er midlertidig lagt på is. Etter mye om og men, følgte vi en annen drøm, nemlig hyttedrømmen på fjellet. Den har verken seil, skjøter og fall, havutsikt, eller er mobil. (men har landstrøm, bedre plass på toalettene, byssen, samt har jacuzzi :yesnod: )

Men når det er sagt, skal jeg forsatt ha seilbåt, men dog i en litt annen prisklasse. Har begynne å kikke i 200K klassen.80-tallsbåter i mellom 28-32 fot, som er eiet av folk som vet å ta vare på ting (helst med nyere motor, og jevnlig oppgradert)

Så prøver jeg å få til sameie med en kompis (men er ikke hvem som helst jeg vil eie båt sammen med)

sukk...

Bilde av den nyte båten, hytten:

hytte.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...