Jump to content

Naboens båt sunket ved vår kai. Hva gjør vi?

PerUlv

Recommended Posts

Hei

Du kan jo saksøka naboen, men det gjer noko med nabotilhøvet....

Skal det ha noko for seg må naboen også vera søkegod. Dvs. at det må vera midlar til å dekka fjerning. Dette etter at priorieterte kreditoarar (panthavarar med meir) har fått sitt.

Ta kontakt offlist om du treng advokat.

Dersom du vel å fjerna vraket sjølv, så sjå bort frå alt som er skreve om eksprimentering med pumper, men kjøp ei bensindreven lensepumpa. Dei kostar ikkje meir enn 2-3 tusen.

Du kan jo også høyra med brannvesenet om dei har ei pumpa du kan låna.

Dersom vasstanden inne i båten til einkvar tid er lik vasstanden utanfor er det hol i båten.

Hol over vasslina på fjøre sjø kan du tetta med presenning klemt fast med lister du skrur fast i skroget.

Mindre hol under vasslina kan du tetta med trekilar som ein dykkar bankar inn i sprekkene.

Hugs at båten ikkje treng å vera heilt tett, den skal berre leka mindre inn enn det du pumpar ut.

Dersom du kjem til med traktor og det ikkje er for bratt kan det vera eit alternativ å slepa båten lengre opp og demontera den med elektrisk sag eller gravemaskin.

Når naboen tydlegvis ikkje tek munnlege oppmodingar, rår eg til med skriftleg varsel med frist for fjerning og opplysningar om kva du vil gjera dersom han ikkje fjernar vraket.

Lykke til.

Ask

Tenkes det ikke litt for komplisert her? Legg inn en forliksklage hos namsmannen i den aktuelle kommunen. Normal prosedyre er da at begge parter blir innkalt til forliksrådet. Hvis motparten ikke møter blir det en uteblivelsesdom med kjennelse. Hvis begge partene møter bør utfallet bli en kjennelse til din fordel. Forliksklage er ikke gratis, men sannsynligvis billigere enn det en advokat skal ha for å skrive første brev.....

Takker for alle svar!

Møte i forliksråd er vel en mulighet. Er usikker på om jeg vil ta det dit i stedet for at det kan ordnes i minnelighet. Saksøking er jo enda verre...

Skriftlig varsel er ok. Fast frist har vi egentlig gitt. Dette bør gies skriftlig. Samtidig nektes rett til brenning av vraket/ vrakgods/ skrot i vår fjære. Men hva vil / kan jeg egentlig gjøre om de ikke vil fjerne vraket? Fjerne det selv? For en trussel. :rolleyes:

Nei, vi får vel si at vi evt vil ta det til forliksrådet. Der ryker det naboskapet. Det kan argumenteres med at det er hans feil, men...

Jeg finner ikke noen bensindrevet lensepumpe til salgs på nett her. Noen med gode linker?

Det må da kunne fungere med en nettdrevet en?

Er usikker på hvilket volum vi snakker om. 27 fot er ca8 meter. båten er ca 2m dyp og 3m bred. En trekant dvs delt på to. Volumet er dermed røffly 24m3, men så smalner den av mot baug og akter. Kanskje volumet er ca 18m3? Kanskje noe mindre.

Altså må pumpen kunne pumpe 18m3 ila 3 timer.

Antakelig er det beste to av de billigste biltemapumpene i.e. 16m3 i timen. I praksis pumper de sikkert mindre uansett. Dersom jeg leier/kjøper meg et 240V aggregat kan jeg pumpe under slep.

Siden ripen var under vann vet jeg ikke noe om skrogskader.

Mulig noe kan tettes med (metall)plater som smøres med silikon og spikres over hull?

Redigert av PerUlv (see edit history)

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Bensindrevet-vannpumpe-25-hp-17941/

1500,- ikke galt, i tillegg så kommer sugeslange inntaksstrainer og uttløpsslange...

elektriske pumper er jo billigere om det er strøm i nærheten

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-17971/

eventuelt isammen med et aggregat. Alt dette er kjektåha ting...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Det er bare to ting å gjøre her. I betraktning av at din nabos båt krenker din strandrett, får du gi ham to måneders frist på å få den vekk. deretter kan du engasjere hvem du vil til å gjøre jobben, og sende regningen til naboen. Det er ingen grunn til at du skal holde på og dille med fjerning selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Venturi-pumper er da ikke eksperimentelt, de er simpel, enkel og svært så pålitelige da man slipper da høyde for strøm og sikringer. Samt man har sikkerhet mot skader på pumpa som følge av løsgods eller annet rask som følger med strømmen.

Venturi-pumper har også berget en og anna båt som truer med å synke ved havn; har du tilgjengelig en vannslange med trykkvann, en litt grovere slange og en kniv har du ei effektiv lensepumpe med minimal innsats og formidabel sugeeffekt raskt og enkelt.

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Det er bare to ting å gjøre her. I betraktning av at din nabos båt krenker din strandrett, får du gi ham to måneders frist på å få den vekk. deretter kan du engasjere hvem du vil til å gjøre jobben, og sende regningen til naboen. Det er ingen grunn til at du skal holde på og dille med fjerning selv.

Etter mitt hode er svaret fra SW fasiten, men det er artigt å lese alle kreative forslag som kommer opp, mye kunnskap ute og går her..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Husk å senke den igjen når du får den bort til naboen. :smiley:

Du verden...

Tipper at naboen også fortviler over denne situasjonen, her bør det være muligheter for å få til en enkel løsning om det er slik at båten har ripa over vann ved lavvann.

Du vil ikke få et firma til å påta seg dette oppdraget uten å selv garantere for kostnadene, da kan du risikere veien om rettsvesenet å det er det bare advokaten som tjener på.

Vennskapet til naboen er allerede under stress så du har lite å tape på å være meget overbevisende når du insisterer på å hjelpe ham med fjerningen på en dato du selv velger, han kan leie pumpe på brannvesenet eller andre tilbydere så kan du kjøpe pils å margarin så blir det sikkert en hyggelig opplevelse.

Hva hvis båten synker på dypere vann? Motsøksmål ved selvtekt og tap av verdier fra naboen? Hørt om et lignende (men likevel forskjellig) tilfelle. Kommunen hadde ikke ressurser til å blande seg å ville legge bort saken. Men når nytt brev ble sendt der det fremkom at saken ville oversendes fylkesmannen ble det fart på sakene. Dagbøter og greier. Men som sagt er saken ikke lik.

Er vel tre måter å gjøre det her på:

1) Gjør det sjæl, du får alle utgiftene og risikerer en sur nabo som vil ha betalt fordi du "ødela båten hans", men båten er nå hvertfall vekk.

2) Gjør som SW sier. Da risikerer du å bli sittende med regningen (særlig om naboen ikke eier annet enn dårlig sikkret gjeld...), men da fåregår hvertfall ting ryddig og lovlig og mest sannsynlig vil du kunne få igjen hvertfall litt av utgiftene.

3) Bli enig med naboen om en løsning. F.eks han leier søppelkonteiner og du stiller med motorsag, talje og vannpumpe.

(også alternativ 4) gjør ingenting men irriter deg daglig over det vraket til naboen, og få magesår og en haug med råtten plank og rustne nagler på stranda.)

http://www.regjering....html?id=455382

Du er mer eller mindre rævkjørt.... linken gjelder riktig nok båt henlagt på kommunalgrunn men du har nok ikke stort mer å gjøre enn det en kommune har.

Tja, var ikke oppsummeringa fra regjeringa som nevnt tidligere av Halcyon at hvis båten var hensatt og forlatt av eieren med hensikt så er den eierløs og eieren har da forfalt alle sine krav til den? Da er det jo "din" båt hvis den er hensatt på din eiendom, og du kan jo praktisere samme tilbake at du oppgir dit eierskap ved å hensette den på hans eiendom.

Uansett utfra tolkingen fra øverigheta kan han ikke holde deg skadelidende for eventuell skade på balja om han har oppgitt eierskapet, og sannsynlig kan han vel også frasi seg det meste av økonomisk ansvar så lenge det ikke kan regnes som direkte miljøkriminalitet i større omfang.

Jeg ville utfra den teksten trudd du har det meste av problem og økonomisk belastning med vraket rent juridisk, og eneste naboen risikerer er et dårlig naboskap.

EDIT:

Men forstås; man bor i Norge og må huske et av de viktigste paradokser vi har. Ordinær småkriminalitet hverken prioriteres eller straffes, mens selvtekt og initiativ er den kanskje værste forbrytelsen man kan begå og straffes deretter...

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Hvis du ønsker at båten skal bli fjernet fra dens nåværende lokalisasjon uten at eieren har mulighet/lyst til å fjerne den, må man nesten gjøre det selv. Desverre, men på en annen side kan det hende at denne jobben koster mer kalorier enn å prøve å få eier, ev. kommune til å fjerne den. Ved laveste lavvann kan du feste et plastfat fylt med vann i hælen på båten, for så å fylle det med luft. Dermed vil båten ha litt mer oppdrift akter. Når ripa er skikkelig over vann kan du begunne å tømme den for vann, entem med 220 volts pumpe eller med bøtte. Litt slit, men fult mulig. Når båten er bringet flott (flyter av seg selv) ringer du naboen og sier: "Hei! Snekka di er flytanes igjen! Hvor vil du ha ho?" Mest sansynlig kan du padle ho bort til brorens færing og fortøyer ho forsvalig der, og problemet er ute av din verden.

Men ikke finn på å bare sparke ho bort, fortøye uforsvalig eller la ho synke igjen uten at eier har fått tid til å reagere. Slike ting kan fort smelle tilbake på en selv. Ingen ting tilsier at man skal være like ille mot andre, selv om andre er det mot en selv...

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Jeg synes forslaget til M/S Karoline virker fornuftig. Juridisk er det sannsynligvis korrekt å koble inn advokat, varsle søksmål/forliksråd osv ved manglende utbedring, men kostnadene ved det kan bli betydelige og resultatet uvisst. Hvis du gjør som M/S Karoline sier - og varsler han (helst skriftlig hvis du føler at naboskapet vil tåle det) om at du vil gjøre det (og gir ham en rimelig tilsvarsfrist) så synes jeg du både har balansert ditt behov for å få vraket vekk med naboens behov for å ta ansvaret selv.

Men jeg vil råde deg til å kontakte ham skriftlig så sant overhode mulig. Da kan du i etterkant dokumentere at han var informert om hva du ville gjøre og at han hadde fått en tilsvarsfrist som han valgte å overse.

Gjør jobben selv, lever tilbake båten/vraket, forsøk så å få dekket dine utgifter i etterkant.

Før du begynner, varsle skriftlig om at du vil iverksette fjerning av båten/vraket fra din eiendom, dersom dette ikke er gjort av eieren innen en rimelig frist (3 uker). Tilby samtidig også at du vil hjelpe til om nødvendig dersom jobben utføres innen fristen.

Dersom naboen ikke responderer eller kommer med ett forslag som du aksepterer, kontakt lokale brannvesen/kommune med begrunnelse "forurensning" og be de stille med utstyr for lensing og flytting av båten/vraket. Dersom brannvesen/kommune ikke kan hjelpe, kontakt firma som leier ut maskiner/utstyr (Cramo, Ramirent eller liknende) og lei lensepumpe som egner seg til dette bruket. Bruk egen, lån eller lei inn egnet båt som kan slepe båten/vraket til egnet plass (tilbake til eier?).

Dette bør ikke koste en stor formue. Dokumenter eventuelle kostnader og be i ettertid om å få dekket disse av naboen.

Om din eiendom grenser mot sjøen, og båten ligger på mindre enn 2 meters dyp (noe jeg antar den gjør ut fra beskrivelse tidligere) ligger den juridisk på din eiendom, noe som jeg da mener også vil gjøre det enklere for deg å kunne kreve båten/vraket fjernet.

http://byavisen.net/2012/07/meninger/hvor-gar-grensen

Takker for gode innspill.

Jeg vil selvsagt aldri finne på å senke en båt. Jeg tar slike innspill som utslag for frustrasjon på mine vegne, i stedet for reelle løsningsforslag.

Men det er flott at dere engasjerer dere, kommer med konstruktive forslag og kreative ideer.

Det er kun tilgang med båt. Det er nokså smalt og grunt. Det er ingen tilgang med maskiner (traktor osv).

Jeg tror nok jeg bør engasjere meg for å hindre at noe av vår eiendom (naust og kai) skades.

Jeg oppfatter det som at grensen går ved to meter under laveste lavvann. Det er stor forskjell på tidevannet her, så det blir litt forskjell. Uansett forståelse ligger båten på min families eiendom.

Leiing av utstyr/folk er det enkleste på en måte, men det er 2-3 km luftlinje til nærmeste vei, og enda lengre til kommunens brannstasjon. Dette blir fort ganske kostbart. Å kjøpe inn noen pumper osv er enkelt og forholdsvis rimelig.

Ser biltema har bensindrevet vannpumpe. En av dere mente dette var viktig. Det er jo etpar fordeler med dette, som feks mulighet for pumping under slep.

http://www.biltema.n...pe-25-hp-17941/

Redigert av PerUlv (see edit history)

Hadde en sjark som sank ved brygga engan i min ungdom, fløt kun på baugen, denne dro vi inn til fjæra. Festet et tau øverst i mesanmasten som ble festet i kroken på en mithsubisi galant, dro den lett opp i stående stilling. Øste så ut vann med bøtter mens vi ventet på floa. Så får du festet en kjetting talje slik at du får den beint og båten ikke lekker mere en du greier å pumpe ut skulle dette gå relativt enkelt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei

Regner med at det ikke er noe olje ol igjen i båten. Hvis du spenner for en hvilken som helst 30-foter bør det ikke være noe problem å trekke denne ut på dypt vann og kutte tauet. Slike vrak blir yngleplass for allslags sjødyr, og en berikelse for naturen. Når vi dykker er slike vrak de stedene vi ser desidert mest liv under vann.

Ha en mann stående klar med kvass kniv til å kutte tauet når du tauer ut.

Hvis du velger å tette/pumpe er det enkelt å tette mindre hull med tynt gulvbelegg og stiftemaskin. Stift belegget på utsiden av hullet. Når pumpingen starter presses det inn mot hullkantene.

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...