Jump to content

Problemer med Selva 30hk utenbordsmotor

Mathiassmjomen

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt 30 hk Selva utenbordsmotor (prod. 2006, kjøpt og kjørt siden 2009 på en utlånsbåt) som ikke går som den skal.

Feilene er som følger:

- Holder ikke turtall stabilt, men går i rykk og napp (små sådan) opp til rundt 2/3 turtall

- Når jeg forsøker å gi full gass, kveles turtallet ned til rundt 2/5, og tar seg rolig opp til rundt 3/5. Slipper jeg gassen litt tilbake, går turtallet opp på maks i omtrendt to sekunder, for så å gå tilbake til rykk og napp.

- Motoren slår flere ganger når man gir gass. Det virker som om motoren slår i forover gjentatte ganger, noe som resulterer i hopping av motor og slag i speilet.

Så lang har jeg gjort følgende:

- Tatt ut og rengjort forgasser med trykkluft, sjekket dyse, sjekket flotører, sjekket pakninger, sjekket chokspjeld, sjekket filter og mer.

- Sjekket bensinfilter på slangen

- Sjekket slanger for lekkasje og falsk luft

- Sjekket bensinpumpe

- Sjekket og byttet tennplugger (fin brunfarge, men byttet fordetom)

- Byttet bensin, bensinkoblinger og bensintank

Jeg kan svært lite om utenbords påhengsmotorer, og lurer derfor om noen har tips for hva som kan være galt.

Det eneste jeg finner av justeringsskruer på forgasser, er en skrue som i mine ører regulerte turtall fra tomgang til 2/4 eller 2/3.

All hjelp tas imot med stor takk! Har nå brukt 30 liter bensin på å finne feil, uten resultat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...