Ingvarjg Startet 1.August.2012 Del på Facebook Startet 1.August.2012 Gleden over ny båt varte 1 mnd, nå forbanner jeg motortrollet, en VP D3 190 2007-modell. På tur utover fjorden i dag så stoppet motoren og "engine electrical fault, service soon" kom opp i EVC-display sammen med rødt !-tegn og pipelyd. Veldig morsomt, ettersom det ikke var spesielt rolig sjø, jeg var ganske nær ei grunne og båten var uten styring. Jeg skrudde av tenninga og da ble feilkoden slettet, men motoren ville fortsatt ikke fyre. Rev opp motorluka og det første jeg forsøkte var å lufte dieselsystemet. Det kom ingen luft, men motoren startet faktisk etterpå. Jeg begynte å manøvrere baugen opp mot bølgene igjen og kom meg et stykke vekk fra grunna, men så fort jeg begynte å gi på over tomgangsturtall så døde motoren igjen. Denne gang fikk jeg liv i den ved å bare pumpe på håndpumpa uten å røre lufteskruen. Kom meg inn til marinaen igjen på tomgangsturtall og forsøkte da å drenere forfilteret og lufte systemet på nytt, men ingen forskjell. Sjekket også luftfilteret og det ser bra ut. Så nå mistenker jeg høytrykkspumpa. Det som taler imot den mistanken er at feilvarselet som kommer opp sier at dette er en elektrisk feil, og at motoren går helt normalt på tomgangstutall både med og uten belastning. Men slik den oppfører seg ellers så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette har med drivstofftilførsel å gjøre. Tips? Hva gjør jeg for å kontrollere om det er høytrykkspumpa, kan jeg måle mengde returdiesel fra dysene for å finne ut om det er høytrykkspumpa? Noen som mener feilen kan være noe annet? Sitter det en fødepumpe i tanken som kan synge på siste vers? Mulig å få opp en mer spesifikk feilkode på EVC-displayet? Det er ikke lenge siden jeg byttet både forfilter og finfiler til dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
S-Tech Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Fødepumpen sitter på motoren. Sjekk Dieseltilførselen før du begynner med noe annet. En årsak kan være at det er mye dritt på diesletanken som blir ristet opp i grovere sjø. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Hei, Har hatt D3 tidligere. Engine Electrical fault er en generisk feilmelding som kan bety nesten hva som helst. Et verksted kan lese av mer detaljert kode. Jeg fikk denne feilkoden i forbindelse med tett kjølesystem pga høy oljetemperatur. I mitt tilfelle gikk motoren bare på lavt turtall, safe mode. Har desverre ikke mer konkret å foreslå enn å få et verksted med diagnoseutstyr til å se på den. Frustrerende med slike feil, men D3 er en kjempemotor når den fungerer og det gjør de heldigvis stort sett alltid selv om man kan få et annet inntrykk her på båtplassen ;) Håper du finner ut av det uten at det koster for mye. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Så feilmeldingen kan bety "hva som helst", stas... Har funnet ut at Vp har et eget diagnoseinstrument som heter Voida. Å måtte komme seg til verksted hver gang synes jeg er en uting, spesielt siden det ikke er noe VP-verksted på denne siden av fjorden. Til bilene har jeg anskaffet originalt diagnoseinstrument, og det samme har jeg gjort til Eberen. Koster ikke så rent lite, men du verden så kjekt å ha når man står der. Er det mulig å få kloa i en slik Voida, og er det mulig å bruke den fritt om man først får tak i en, eller trengs det en access-kode som kun verkstedene får distribuert for å komme seg inn på systemet? Må da være mulig å få fatt i en slik sak fra et verksted som legger ned (slik fikk jeg kjøpt diagnoseinstrument til bilene), i det minste må da noen i Kina ha kopiert disse?? Denne er vel for bensinmotorer: http://www.ebay.com/itm/VP2000-Volvo-Penta-Marine-Diagnostic-scanner-EFI-DDT-tool-PRICE-REDUCED-/280882945277?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4165ed9cfd&vxp=mtr Noen som vet hva slags signal som kommer fra trykkgiver på fuelrailen? Kan den ohmes, eller er det 5V spenningssetting og mA-signal? Isåfall må jeg vite pinout på den også. Redigert 2.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Svarer meg selv; er å få fatt i Kina-kopier av Vodia iallfall: http://www.chinacarfuture.com/a/en/product/Diagnostic_Tools/2011/0828/468.html Noen som har prøvd en slik, eller blir jeg prøvekanin? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Gjør det enkle først. Dette minner mye om problemer med dieseltilførselen. Bytt dieselfilterene, sjekk tanken for dritt. Og sjekk at det faktisk er diesel på tanken. Gjør dette før du begynner å søke etter mer avanserte feil. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sap_2000 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Og sjekk luftingen på tanken. At den ikke er tett og gir deg vakuum. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Ja, tenker å gå over alt av dieseltilførsel først, filtrene er nye men det kom en del grums da jeg drenerte forfilteret i går. Det er jo tydelig at den mangler diesel, men at det skulle kunne være en så enkel feil syntes jeg var rart iom feilmeldingen som kom. Har imidlertid snakket med en VP mekaniker i dag som sier det samme som flere her i tråden, at den meldingen brukes på "alt", og at det godt kunne være så enkelt som lav flow over filter, lekkasje i finfilterpakning e.l. Så det får bli kveldens prosjekt. Uansett så kunne jeg tenkt meg Vodia, da jeg liker å kunne være så selvberget som mulig når jeg må. Har sendt en forespørsel til de som selger denne kinakopien, tror jeg kjøper en slik hvis det virker noenlunde seriøst. Redigert 2.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Har samme motorer, 2 stk D3-190 (2007), er superfornøyd. Det høres ut som problemer med tilførsel ja. Har du vannsensor i forfilteret? Tapp av både forfilter og finfilteret på motor. Det kan faktisk hende du har fått en god slump med skitt i forfilteret på kort tid også - sjekk det. Hos meg er det diverse kraner som kan være lett å komme borti når man beveger seg i motorrommet - sjekk om det kan være så enkelt at du kan ha turnet en av disse ved et uhell. Jeg har stripset mine kraner slik at ikke så enkle feil kan oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Ingen kraner man kan komme borti ved uhell i motorrom. Har vannsensor på forfilteret ja, den har aldri sagt fra om vann men drenerte likevel i går, og da kom det en del grums. Så det blir vel til å gå over filtrene i kveld ja, så får vi se om det blir noe liv i maskinisten. Har forresten funnet ut at marineservice i Trondheim ikke har VP-verksted lenger. Det er nå Båtservice Stadsbygd som har verksted, og det er på rett side av fjorden! Så blir vel til å svinge bortom der og kjøpe et par nye filter i samme slengen, i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 om du kjøper deg diagnoseinstrument så tipper jeg du fort får deg mange gode venner med grønne motorer og aldri mere behov for å kjøpe vin. Hva slags båt er det snakk om her egentlig? -nå var vel denne båten ny for deg, men hvor har du kjøpt diesel? -tror du like godt kan begynne med å drenere og rengjøre dieseltanken. Ellers blir det et tilbakevendende problem og kostnadene i x-antall filterbytte blir unødvendige. Dette er en god påminner om at også de med "nyere" båter må være påpasselig med innholdet i tanken. Takk for at du delte opplevelsen. Ta noen bilder av funnene dine mtp grums og urenheter så vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Finner du grums i forfilteret bør du sjekke tanken. Dersom du ikke har mulighet til å drenere tanken bør du åpne mannlokket og suge opp noen liter fra bunnen av tanken slik at du får oversikt over hva du har nedi der. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) om du kjøper deg diagnoseinstrument så tipper jeg du fort får deg mange gode venner med grønne motorer og aldri mere behov for å kjøpe vin. Er vel omtrent slik det funker med diagnoseinstrumentene jeg har fra før iallfall.... Båten er en Delta 25SC. Den bruker lite diesel og jeg har bare bunkret én gang siden jeg kjøpte båten, fylte opp med grønndiesel rett fra pumpa på marinaen på Ørlandet. Filtrene som ble byttet så alt annet enn pene ut, båten har vært svært lite i bruk av forrige eier og jeg tviler på at han har fylt diesel på den siden i fjor. Det er ca 180 liter på tanken nå, så å tømme den akkurat nå har jeg ikke mulighet til. Å suge opp noen liter fra bunnen og se hva som blir med opp, er nok et godt tips som jeg kommer til å følge opp. Redigert 2.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Da er Vodia bestilt iallfall, trenger det vel kanskje ikke denne gangen, men absolutt kjekt å ha. Vodiaen jeg bestilte består av en original HP PDA med original VP software (garantert kopi) og en "Vodia MUX" som ser ut til å være en kommunikasjonsboks som kobles mellom diagnoseuttaket og PDAen, samt nødvendige kabler. Kjekke å ha av og til, disse kineserne. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Ja, Vodiaen er sikkert kjekk å ha på den motoren der, men hvilken versjon av programvaren får du med? Hvordan får du oppdatert Vodiaen din? Rask å mistenke høgtrykkspumpa, når feilen ligger i dieseltilførselen. Tette filter er en gjenganger, og er det første en bør bytte/tenke på når motoren fjusker eller stopper. Får ikkje D3/D4/D6 den dieseltilførselen den vil ha, gir motoren beskjed. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Software opp til 2012 men oppdateringssupport er det nok dårlig med! Men det er vel ikke verre enn å lete litt på e-bay om det skulle bli behov for nyere versjon av sw en gang i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Interessant med vodia kopi. Hva kostet herligheten? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Interessant med vodia kopi. Hva kostet herligheten? 15 båtlapper inkl frakt. Billig? NEI. Potensielt ekstremt nyttig? JA! Diagnoseutstyret til bilene våre kostet litt mer, men har nok betalt seg selv og vel så det. Det gjelder å lære seg alle mulighetene slikt gir, et verksted bruker ofte slikt utstyr utelukkende til feilkodelesing, og kan rakst finne på å konkludere med "alt i orden" når det ikke er tilfelle. Redigert 2.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Kommer langt med programvare opp til 2012 når en bare skal lese feilkoder :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Kommer langt med programvare opp til 2012 når en bare skal lese feilkoder :) Skulle mene det. Etter å ha spurt om oppdateringsmulighet så viser det seg at 1 års fri oppdatering av software faktisk er inkludert i prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Gikk over litt i går kveld, sjekket forfilteret, gullende rent. Sugde opp diesel fra bunnen av tanken, den så også helt fin ut. Finfilteret skrudde jeg av og sjekket av pakningen lå rett, og det gjør den. Etter tips fra en VP-mekaniker så dro jeg til finfilteret hardt med filterklemme da han mente det kunne suges inn luft forbi pakningen om man kun dro til for hånd. Så luftet jeg, pumpet og pumpet lenge etter at siste luftboble hadde kommet ut. Fortsatte å pumpe mens lufteskruen ble skrudd til, og pumpet så ti ganger etter at skruen var satt til. Motoren startet med en gang, men dør fortsatt så snart den får mer belastning. Kan det være luft noe sted fortsatt?? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Fikk et tips fra vårt naboland at jeg skulle montere elektrisk fødepumpe etter tanken. Denne karen hadde problem med at motoren ikke fikk nok diesel ved full pinne og det ble satt feil koder og limp home mode. Det viste seg at diesel pumpen ikke klarte og suge nok diesel opp fra tanken. Han monterte en elektrisk pumpe fra en 740 og problem løst. De nye D3 motorene har fått slik pumpe og jeg har montert på min. Bil versjonen D5 har også elektrisk hevepumpe i tanken. Redigert 3.August.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 For å eliminere feil med dieseltilførselen kan du la motoren få ren diesel fra en kanne som kobles på før finfilteret. Kannen bør stå så høyt at dieselen renner inn og at motoren slipper å suge. Om du har luft i systemet kan du sjekke ved å montere en bit med klar/blank slange på dieselreturen. Er det luft vil du se bobler her. Har du sjekket luftingen på tanken? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Moyja Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Muligheten for og få opp lese og slette feil koder på ecv panelet er avhengig av hvilken versjon du har på evcèn A.B eller C Det er visnok bare på C utgaven dette går. Er det noen som har sjekket om program "språket" er sammen som i bil slik at men kan bruke bil utstyret ? En volvo P teknikker sa at programvaren "bare" var en skrellet bil utgave Må vel gå og fikse en overgang fra båten til obd2 kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Har du sjekket luftingen på tanken? Nei, aner ikke hvor den sitter. Men hvis det suges vakuum i tanken burde det vel merkes ved demontering av mannlokk? Kan heller ikke forstå at det problemet skal vise seg umiddelbart etter at mannlokket har vært av. Men kan jo forsøke å kjøre den uten påfyllingslokket skrudd til. Det virker sannsynlig at det har sammenheng med at filtrene ble byttet, da det oppsto første gang motoren ble belastet noe spesielt etter filterbytte. Har brukt båten én gang før etter filterbytte, men det var en ørliten tur ut i vika for å fiske litt, og motoren gikk aldri med noe særlig belastning. Men riktignok med litt mer belastning enn den kutter på nå. Elektrisk fødepumpe er sikkert smart og sikkert noe som bør monteres for å slippe at motoren blir så følsom for tilsmussing av filter, så det skal jeg nok se til å få montert. Men det bør virkelig ikke være nødvendig for å få skrothaugen til å gå i mer enn 4,5 knop før den kutter, den funket jo for noen dager siden - uten elektrisk fødepumpe. Redigert 3.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.