VannTro Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 (redigert) For å eliminere feil med dieseltilførselen kan du la motoren få ren diesel fra en kanne som kobles på før finfilteret. Kannen bør stå så høyt at dieselen renner inn og at motoren slipper å suge. Hvorfor ikke gjøre som Brigg sier her, det enkleste er ofte det beste og denne sjekken gir deg gode svar på hvordan du bør søke videre. Redigert 3.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dante Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 (redigert) Det må jo være ifm filterbytte dette har skjedd - ville mistenkt enten et fremmedlegme eller feil filter. Har lest om andre som har, blant annet, fått inn plastbiter fra forpakningen til det nye filteret og tilstoppet hele systemet. Jeg ville aller først skrudd forfilteret i atomer og gjort dette rent (vannutskiller, rør, sensor og paraply). Fra slange inn på filteret fra tank ville jeg blåst luft inn i tanken. Jeg ville deretter blåst luft i slangen som går fra forfilteret til finfilteret, i retning fra motor. Jeg regner med at du har brukt anbefalte og riktige filter - ikke noe mindre enn 10 micron innsats på forfilter. Redigert 3.August.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 3.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Ja jeg tror nok også at det er i forbindelse med filterbytte at dette har skjedd. Er sikker på at det ikke har blitt med noe av forpakningen til det nye filteret, men selvsagt kan et fremmedlegeme som har ligget på det gamle forfilteret ha løsnet fra dette ved demontering og havnet der det ikke skal være uten at jeg har merket dette. Filtrene er originale Volvo Penta med riktige delenummer og forfilteret er 10 mikron. Kan prøve å blåse luft, ja. Men lurer nå på om hele greia kan være så enkelt som at jeg ikke har fått ut all lufta, selv om det er gjort slik det står i manualen. Er disse motorene vriene å lufte? Å mate motoren med diesel fra en egen kanne er vel at gammelt triks, som sikkert burde vært forsøkt. Men sliter med å finne noe godt sted å koble fra returen... Uten returslangen ned i samme kanne så varer den vel ikke så lenge? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Å en 20 liters Jerry-kanne varer vel lenge nok til testing. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Sjekk stigerøret i tanken. Flere som har opplevd at det er tett av møkk/fremmedlegeme Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Nå har jeg forsøkt litt forskjellig. Byttet finfilteret igjen, dro til så hardt jeg klarte med filtertang. Luftet, luftet og luftet og monterte ny pakning til lufteskruen. Nå fungerte den og jeg rakk å komme meg ut på fjorden og dra den opp i 36 knop, som var maks, den gikk i 36 knop før filterbyttet også men den skal gå 40, det var derfor jeg byttet dieselfiltrene. Etter et par minutter ble det stopp igjen. Pumpet noen ganger med håndpumpa og da startet den igjen, men gikk ikke over 900 rpm før den døde. Turen tilbake tok nesten en time lenger enn turen ut.... Ny runde igjen, men uten hell. Videre tok jeg ut forfilteret, drenerte beholderen og koblet fra slangen, blåste så det surklet godt i tanken, hørte da også at tankutluftinga ikke er tett. Monterte tilbake og fylte opp beholderen, dro til finfilteret ekstra, luftet grundig og prøvde igjen, men nei. Den starter lett og går på 900 rpm innkoblet, men gir jeg på mer så dør den. Så kom Vodiaen i posten, og jeg leste av feilkodene MID 128, PSID 70, FMI 3, drivstofftrykk for høyt. Mulig årsak; lavt drivstoffnivå, tett drivstoffilter, luftlekkasje, MPROP-ventil fastlåst i åpen stilling, feil returflow, feil på dieseltrykkgiveren, injektoren åpner ikke, feil i overtrykksventil. MID 128, PSID 71, FMI 4, drivstofftrykk for lavt. Mulig årsak; Lekkasje i drivstoffsystem eller slitasje i pumpe. Naturlig å tro at det da er luftlekkasje i drivstoffsystemet, men hvor?? Jeg kan ikke skjønne hva jeg ikke har fått tett. Beholderen til forfilteret har jeg skrudd GODT til med nye o-ringer, og strammer jeg finfilteret hardere så drar jeg det nok flatt. Fikk et tips fra vårt naboland at jeg skulle montere elektrisk fødepumpe etter tanken. Denne karen hadde problem med at motoren ikke fikk nok diesel ved full pinne og det ble satt feil koder og limp home mode. Det viste seg at diesel pumpen ikke klarte og suge nok diesel opp fra tanken. Han monterte en elektrisk pumpe fra en 740 og problem løst. De nye D3 motorene har fått slik pumpe og jeg har montert på min. Bil versjonen D5 har også elektrisk hevepumpe i tanken. Hvor fikk du tak i pumpa, og hvor i systemet monterte du den? Før eller etter forfilteret? På lokalt VP-verksted sier de at det enkelte ganger kan være vanskelig å få den til å ikke suge luft rundt finfilteret etter filterbytte, og at de må dra til det de makter. Monterer man en hevepumpe oppstrøms finfilteret så vil det jo ikke være undertrykk der lenger, og da skal det mer til at det suges inn litt luft. Redigert 14.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Jeg kjøpte en forpumpe til en chevy 6,5L diesel. Denne kan kjøpes hos alle Amcarsjapper type Aarnes eller Sarpsborg motor. Svensken hadde montert pumper fra Volvo 740 efi Denne skal moteres mellom Tanken og grovfilteret. Jeg vet at det har vært problem med finfilterts håndpumpe denne har vært skiftet engang på min kan det være der problemet ligger?? Ford bruker en svært lik filterbrakett med pumpe og de fjerner denne pga det er bare problemer med dette systemet. (vet ikke modell og bilmodell) Redigert 14.August.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Det er vel ikke utenkelig at den drar luft gjennom pumpa på filterbraketten, nei... er vel snart det eneste jeg ikke har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Var det en slik som P74143 du monterte? http://www.chevy-parts.no/contents/no/d691.html Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Ja det var en slik jeg monterte, mener den må gi nok diesel til en D3/D5 motor når den skal fø en 6,5L v8 motor Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Pumpe montert, motoren er likedan. Det eneste jeg kan tenke meg det kan være verdt å prøve før jeg leverer inn båten på verksted, er å flytte pumpa. Nå står den rett etter grovfilteret, da jeg ikke liker tanken på å kjøre ufiltrert diesel rett inn på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Har du sjekka dieselslanger og stigerør? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Ja, har sjekket at slangene er hele og har koblet av og blåst gjennom slangen slik at det boblet godt i tanken. Ingen motstand, gikk lett å blåse. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Har du testet kjøre motor med diesel fra kanne? Da kan du få eliminert mulige feil i drivstoff tilførslen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Det har jeg ikke prøvd, kan jo prøve selv om jeg ikke har særlig tro på at det skal gi noe annet resultat enn å blåse gjennom slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Poenget er å eliminere feilmulighet for feilmulighet. I og med at Vodia sier det er noe feil med drivstooftrykket er det enklest å eliminere tank og filter først. Derfor diesel fra kanne, om mulig bypasse også finfilteret på motor. Feil returflow sier også Vodia som mulig. Har du forsøkt å ta av returslangen og blåse gjennom? Om det ikke hjelper ville jeg sjekket trykkføleren før jeg startet med mekaniske komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Til info. Jeg har jo samme motorer. Når jeg bytter forfilter (eller tapper i bunn av forfilter for å se etter vann) er det naturligvis luft i systemet. Jeg pumper da til pumpa blir hard, legger øret nærme forfilteret og hører når det slutter å surkle - deretter pumper jeg litt til. Deretter er det bare å starte opp. En liten detalje som du sikkert har sjekket ut - det sitter en liten o-ring under "skruen" til lokket på forfilteret - er den utett eller uteglemt? Anyway - som flere sier - forsøk å suge opp ren fuel fra en kanne for å eliminere alt frem til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) Klar plastslange på returen er en smart idé. Dersom det er luft vil du se det her. Det at båten har vært lite brukt i perioder kan by på problemer dersom det har vært fyllt biodiesel. Common rail er følsom for sånnt skvip. Endel marinaer har autodiesel på tankene og da er det innblandet biodiesel. Måling av returmengde fra hver injektor forteller om de har tatt skade. Et volvo verksted har sikkert testutstyr som passer rett på. Redigert 20.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 O-ringen til skruen på lokket til forfilteret ble byttet samtidig med forfilteret, det ble o-ringen på selve lokket også. Begge to er sjekket etterpå, og de er hele. Når jeg taster inn motornummeret mitt på VP sine sider så ser jeg at det er en kampanje på bytte av noe returrør på denne motoren, noen som vet hva som er galt med de gamle, og hvordan de nye er? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) ... taster inn motornummeret mitt på VP sine sider så ser jeg at det er en kampanje på bytte ... Hvilke sider er dette?Fant det. VP's vanlige nettsider; www.volvopenta.no Redigert 21.August.2012 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Ja, det skal kontoleres at returledningen mellom dysene er korekt montert . Jeg har dette skrivet fra VP Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Koblet både diesel inn og retur rett på kanne, bypasset altså forfilteret. Oppfører seg fortsatt helt likt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Jeg ville sjekket med gjennomsiktig returslange om det er luft i dieselen. Det er første bud. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Ok, men hvor skulle den lufta komme fra? Om jeg kjører fødepumpa uten at motoren går, så lager den jo litt trykk. Skulle tro jeg ville ha sett eventuelle lekkasjer da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.