Jump to content

Volvo Penta D3 stopper ved belastning, høytrykkspumpe?

Ingvarjg

Recommended Posts

Feilkodene gjøres ugyldige når alarmen kvitteres eller strømmen tas, men de lagres i minnet. Får opp samme to koder hver gang.

Jeg har prøvd med en ekstra fødepumpe, som setter trykk på systemet før pumpa på motoren. Evt lekkasjer burde vises da, mener jeg.

Vet ikke om jeg gidder å bruke så mye mer tid på dette selv.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

9,5 timer for å finne feil på en trykkgiver må du aldri i verden godta å betale for. Da betaler du for manglende kunnskap. De feilkodene du oppga forteller at trykksignalet fra fuel-railen er hhv for lavt og for høyt. Da er det enten feil på giver eller proporsjonalventil, evt stor returlekkasje på injektor.

Har fått spesifisert faktura. Sjekket feilkoder, målt retur fra dyser, prøvebyttet med en brukt giver, prøvekjøring og så montering av ny giver. 9,5 time, over 12 lapper inkl del. Har ringt og stilt spørsmål ved timene, men det er det de har brukt sier de, og det er det de vil ha betalt for. Da vet man hvor man ikke skal dra flere ganger.

• 8 måneder senere...
  • 2 år senere...

Bruker denne tråden jeg, da jeg har slitt litt med samme problemet.

Har maks turtall på 3600

Det begynte med da jeg hadde ca 3300 så gikk babord motor i nødmodus, sjekket opp fikk beskjed om at det var dieselfiltert som ikke var skikkelig skrudd til.

Men den kom tilbake gang på gang, så fikk jeg beskjed om feilkoden og hva den kunne indikere og det var samme koden som nevnt her i t råden.

Tilfeldigvis under ferien i år så sjekker jeg innsatsfilteret i vannutskilleren/grovfilteret på babordmaskin, da jeg skrur opp lokket der, så begynner det å renne merkbart med diesel ut av tappeskruen i bunn av koppen. Med andre ord det er ikke tett.

Jeg føler meg sikker på at problemet er funnet, får strammet den, starter motor og provoserer den til å få ny feil melding. Ny melding kommer denne gangen må jeg kjører motor hardere ca 3400 før meldingen kommer.

Sjekker filter igjen, og det lekker nok engang men ikke så mye.

Jeg tapper, og prøver med loctite på skauen i bunn for å tette.

Provoserer motor igjen, denne gangen måtte jeg opp i 3500-3550 før meldingen kom, jeg smører mer loctite på , har ikke provosert etter dette, men nå lekker den ikke etter å ha kjørt rolig i 4 NM.

MEN kan problemet være så enkelt som at den suger luft via tappepluggen når jeg nærmer meg maks kapasitet?

For det virker logisk ! Hver gang nå har det lekket mindre og virket mer tett og jeg har kunne dratt motor hardere før meldingen kommer! I morgen skal den provoseres igjen på vei hjem fra ferien. Og ber på mine knær nå om at det er i orden.

Og eventuelt hvordan skal jeg kunne få tappepluggen helt tett om den ikke er tett nå? Kan det brukes vanlig gjengetape?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Nå har jeg erfaring fra Volvos anleggsmaskiner , jeg er rimelig sikker på at det er en Deutz motor denne D3 motoren.

På anleggsmaskin motorene kommer det også feil på railtrykk, og i forbindelse med å skifte giver, skal det også skiftes overtykksventil.

Jeg er ikke sikker på dette her, men det kan være ett tips å sjekke om en slik ventil finnes.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

• 3 uker senere...

Nå har jeg erfaring fra Volvos anleggsmaskiner , jeg er rimelig sikker på at det er en Deutz motor denne D3 motoren.

På anleggsmaskin motorene kommer det også feil på railtrykk, og i forbindelse med å skifte giver, skal det også skiftes overtykksventil.

Jeg er ikke sikker på dette her, men det kan være ett tips å sjekke om en slik ventil finnes.

D3 har ikke noe med Deutz å gjøre, den er en marinisert personbilmotor fra volvo V70 som igjen er en videreutvikling av VAG 2,5 R5 TDI som også ble brukt i volvo 850 og tidlige V70.

Jeg kjenner ikke den Deutz motoren men hvis den har samme generasjon Bosch common rail er jo informasjonen relevant.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...