No Angel Startet 2.August.2012 Del på Facebook Startet 2.August.2012 Var å så på nye motorer til båten min her om dagen og den ene motoren spytter ut peilpinnen så eieren har ikke ville starte denne etter at det skjedde. Kan det være så enkelt som at det er for mye olje på den? Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Veivhusventilajonen er tett. Mener og huske at det går en slange mellom bunnbanne og ventildeksel for trykkutligning på disse. Når den slangen kokses igjen, blåser peilepinnen ut. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Overskyet Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Hvorfor skal du nedgradere fra 2X 300 til 2X 275? Overskyet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Ok det kan være så enkelt :) Da skal jeg sjekke opp litt mer på de. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Får ikke CE merket båten med 300 verado på grunn av CARB merking fra USA, må ha minst 3 stjerner eller "norske/EU" motorer, disse 275 ligger i Danmark Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 De godkjenner kanskje ikke om du gjør det software-messig? 275 software på en 300? Med eventuelle småjusteringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Nei må ha disse 3 stjernene i CARB rating samt CE merking og påfølgende samsvarserklæring fra produsent. Heie Norge Redigert 8.August.2012 av per jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Men da ble det uansett disse motorene, må bare få hentet de på tilhenger.. Og håper det holde med å rense/bytte den slangen mellom bunnpanne og ventildekselet.. ModeraTore, er du mekaniger på disse motorene? Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 19.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2012 ModeraTore, vet du delenummer på denne slangen? Er det en del av PCV systemet? Prøvde å bestille masse deler til den nå fra usa men han fant ikke ut hvilken slange det var snakk om.. På forhånd takk Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Den gangen peilepinnen blåste ut på bilmotoren min var det ødelagte stempelringer som var årsaken .... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Mulig ModeraTore har rett men det normale er å ha en slange mellom veihuset (også kalt toppdeksel/ventildeksel) og innsuget på motoren. Før lot man denne slangen gå rett ut i friluft. Utslippskrav gjør nå at denne luften skal mates tilbake til innsuget på motoren. Har en Peugeot 406 med en 2 liters motor som kaster peilepinne og motorolje når slangen mellom veivhus og innsug går tett. Det er kondens og olje i en salig blanding som så fryser på vinteren og tetter dette røret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) Fant en manual på nett. Bilde av veivhusventilasjonsslangen på side 38. http://www.mercuryma...ance manual.pdf Slangen går til innsuget på motoren. Tviler på at du må bytte slangen. Litt bensin og trykkluft gjør sikkert susen. Om det er tett slange som er problemet da vel og merke. Redigert 19.November.2012 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 19.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2012 Det er for mindre optimax motorer, jeg har 2x275 verado supercharged 4 stroke.. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 19.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2012 sorry, jeg så på sidetallet i pdf filen, ikke i dokumentet.. takk Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Per: Du har mulighet til å stille spørsmålet på www.veradoclub.com også. Har du prøvd det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 19.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2012 Ja prøvd det, men virker ikke som om amerikanerne er noe plaget av dette problemet. Eneste jeg fant der var en som hadde problemer med PCV systemet - mulig det er samme problemet jeg har men får starte en ny tråd om dette på veradoclub. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Har du hentet motorene? Er ikke vanskelig å sjekke om veivhusventilasjonen er tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Mulig ModeraTore har rett men det normale er å ha en slange mellom veihuset (også kalt toppdeksel/ventildeksel) og innsuget på motoren. Før lot man denne slangen gå rett ut i friluft. Utslippskrav gjør nå at denne luften skal mates tilbake til innsuget på motoren. Slangen jeg mistenker returnerer oljetåke fra overtrykk i topplokk/ventilhus til forbrenning på slitte motorer med sylinderlekkasje eller utette ventiltetninger. (På sikt tar du dermed livet av katalysatoren, siden denne ikke tåler olje. Men det er en annen historie.) Peilestaven står i oljereservoaret, dvs bunnpanna på en bilmotor. Altså under stemplene. For at vekslende over-/undertrykk etterhvert som veiva roterer og stemplene beveger seg ikke skal slite ut oljepumpa på få runder, må disse trykkforskjellene utlignes. Derfor en slange til ventilhus, også en slange derfra til innsug i tilfelle overtrykk fra sylinderlekkasje på systemet. Det jeg beskriver over, gjelder motorer med registerreim. Om motoren har registerkjede, utlignes trykkforskjellene mellom topp og bunn i kjedekammeret, og da holder det med bare en slange fra ventildeksel til innsug. per jacobsen: Nei, jeg er ikke mekaniker på disse, og husker heller ikke noe delenummer. Men Crankcase Ventilation Hose, dvs item A på page 38 i manualen det linkes til over her, høres jo tilforlatelig ut. For å kontrollere det langt dyrere alternativet sylinderlekkasje snarest mulig, ville jeg imidlertid testet kompresjon snarest. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Få utført en komp test på motoren for å være sikker, dessuten er det desverre lett å overfylle en Verado med olje, dette blir også gjort i fra verksteder som burde vite bedre. Det er ikke mange DL olje som skal til i fra nederste strek på peilepinnen til øverste strek. Det blir anbefalt å ikke fylle over ca midtstreken på peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 20.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2012 Heisann. Yes, er klar over at de skal ha minimalt med olje. For å kjøre comp.test må jeg vel rigge de opp igjen. Båten står i hagen og motorene i garasjen men har ekstra ledningnett så kan koble det sammen i garasjen og starte de der vel. Å bytte stempelringer er ikke mange kronene i deler men mange timer i arbeid.. Her står motorene, Og her står båten.. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 20.November.2012 Del på Facebook Svart 20.November.2012 Litt rigging blir det. Er det elektronisk regulering av gasspjeldet på disse motorene? Du må få dratt rundt motoren på starteren med gasspjeldet i VOT-possisjon. Ville sjekket veivhusventilasjonen først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 20.November.2012 Del på Facebook Svart 20.November.2012 Det et elektronisk styring av motoren, ingen vajer fra gasshåndtak. Sjekk av kompresjon står vel også behørig omtalt i verkstedhåndboka. Det er forøvrig også registerkjede og ikke registerreim på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 20.November.2012 Del på Facebook Svart 20.November.2012 Denne båten ser lekker ut, håper ting ordner seg for deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
No Angel Svart 21.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2012 Takk takk, klør etter sommer nå som motorene er her, bare jeg får fikset dette problemet i god tid før sjøsetting :) Er denne tenker jeg: 889591A05 HOSE ASSEMBLY, Breather (42) Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 Jepp. Slangen ser relativt grov ut så virker litt merkelig at den skal gå tett. Uansett greit å skjekke før du eventuelt går videre med feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.