Jump to content

Verado 275 som spytter ut peilepinnen


No Angel

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Mulig ModeraTore har rett men det normale er å ha en slange mellom veihuset (også kalt toppdeksel/ventildeksel) og innsuget på motoren. Før lot man denne slangen gå rett ut i friluft. Utslippskrav gjør nå at denne luften skal mates tilbake til innsuget på motoren. Har en Peugeot 406 med en 2 liters motor som kaster peilepinne og motorolje når slangen mellom veivhus og innsug går tett. Det er kondens og olje i en salig blanding som så fryser på vinteren og tetter dette røret.

Link to post
Share on other sites

Fant en manual på nett. Bilde av veivhusventilasjonsslangen på side 38. http://www.mercuryma...ance manual.pdf Slangen går til innsuget på motoren. Tviler på at du må bytte slangen. Litt bensin og trykkluft gjør sikkert susen. Om det er tett slange som er problemet da vel og merke.

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig ModeraTore har rett men det normale er å ha en slange mellom veihuset (også kalt toppdeksel/ventildeksel) og innsuget på motoren. Før lot man denne slangen gå rett ut i friluft. Utslippskrav gjør nå at denne luften skal mates tilbake til innsuget på motoren.

 

Slangen jeg mistenker returnerer oljetåke fra overtrykk i topplokk/ventilhus til forbrenning på slitte motorer med sylinderlekkasje eller utette ventiltetninger. (På sikt tar du dermed livet av katalysatoren, siden denne ikke tåler olje. Men det er en annen historie.)

 

Peilestaven står i oljereservoaret, dvs bunnpanna på en bilmotor. Altså under stemplene. For at vekslende over-/undertrykk etterhvert som veiva roterer og stemplene beveger seg ikke skal slite ut oljepumpa på få runder, må disse trykkforskjellene utlignes. Derfor en slange til ventilhus, også en slange derfra til innsug i tilfelle overtrykk fra sylinderlekkasje på systemet.

 

Det jeg beskriver over, gjelder motorer med registerreim. Om motoren har registerkjede, utlignes trykkforskjellene mellom topp og bunn i kjedekammeret, og da holder det med bare en slange fra ventildeksel til innsug.

 

per jacobsen:

Nei, jeg er ikke mekaniker på disse, og husker heller ikke noe delenummer. Men Crankcase Ventilation Hose, dvs item A på page 38 i manualen det linkes til over her, høres jo tilforlatelig ut.

 

For å kontrollere det langt dyrere alternativet sylinderlekkasje snarest mulig, ville jeg imidlertid testet kompresjon snarest.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Få utført en komp test på motoren for å være sikker, dessuten er det desverre lett å overfylle en Verado med olje, dette blir også gjort i fra verksteder som burde

vite bedre.

Det er ikke mange DL olje som skal til i fra nederste strek på peilepinnen til øverste strek. Det blir anbefalt å ikke fylle over ca midtstreken på peilepinnen.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Yes, er klar over at de skal ha minimalt med olje. For å kjøre comp.test må jeg vel rigge de opp igjen. Båten står i hagen og motorene i garasjen men har ekstra ledningnett så kan koble det sammen i garasjen og starte de der vel.

Å bytte stempelringer er ikke mange kronene i deler men mange timer i arbeid..

Her står motorene,

img_4391.jpg

 

 

Og her står båten..

img_3883.jpg

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...