Jump to content

Mercruiser 1.7 TDI med diesel i smøreolja


512m

Recommended Posts

Er det noen som kan gi meg et par 3-4 råd da det gjelder min Mercruiser 1.7 TDI 2002 mod (200t) som har fått diesel i smøreolja.

Jeg putret rundt med driftsvarm motor, ingen ulyd ingen ting tydet på at noe var galt. Da jeg skulle dra båten opp i plan var motoren orkesløs og hadde mistet all moment. Jeg tok den igjen ned på tomgang, fremdeles ingen ulyd røyk eller unoral støy. Prøvde forsiktig men skjønte fort da at noe var galt. Da jeg skulle stoppe motoren gikk den like godt, men nå på en blanding av diesel og smøreolje. Da jeg ikke greide og stoppe den elektrisk dro jeg dieselslangen av filteret for å prøve å stoppe motoren. Den hadde da ikke særlig pen gange og røyk ganske så mye. Jeg åpnet på oljepåfyllinga men her var det ikke noe som tydet på at det var gjennomslag eller at stemplet var brent hull i.

Det kom ikke olje opp i luftinntak eller at det var trykk i motoren.

Da jeg fikk båten på land og tappet olja av den, rant det ut 11-12 liter diesel og smøreolje.

Dette er 5-6 liter mer en det jeg helte på av smøreolje(6Liter).

Motoren er satt inn i en skipsplast 560, så er det også sagt.

Motoren har for meg kansje tuslet 30min etter at jeg satte den i båten. Alt av oljer og filter er byttet.

 

Nå er jeg ganske rådløs og lurer på hvor jeg skal begyne og feilsøke.

Er det noen som har samme erfaring, eller et par stalltips.

Redigert av 512m (see edit history)
Link to post

Har lite å bidra med spesifikt om dine problemer, men du finner servicemanual for motor og drev her: https://baatplassen.n...df-i-zip-mappe/

 

Dysene sitter under ventildelslet på denne motoren. Lekkasje i dyser eller mer trolig i retur fra dyser vil finne veien rett ned i smøreoljen.

Vet ikke om lekkasje i insprøytningspumpe kan finne veien inn i motoren.

Motoren ser ikke ut til å ha egen matepumpe som ellers er kjent feilkilde.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takker for svar. Det var en kolega som også var inne på dette med feil på matepumpa. Vi lurte på om dieselen kunne lekke forbi stempelringene ved lekasje i dysene.

Kansje det er rett og begyne å ta opp dysene.

Uansett er dette rart. Jeg har vasket dieseltanken og jeg har 1 filter forran dieselfilteret som står på motoren. Hmm

Link to post

Såvidt jeg kan se utfra linken Jens_P har lagt ut er injektorerene lange, og går først gjenom toppdeksel og så gjenom toppen og inn i sylinder. Lekkasjen er ganske sikkert under toppdeksel, enten fra selve injektorer eller rør skjult under dekselet. Under toppdeksel ligger kamaksel som er oljesmurt. Oljen renner ned i bunnpanna via kanaler og diesellekkasje fra injektorer tar samme vei. Motoren går av seg selv når nivået av olje/diesel blir for høyt, da stemplene trekker diesel/olje med seg opp langs sylindervegger. Vi hadde en perkins her på baatplassen som nettopp gjorde det, men der var det matepumpa som var årsaken. Som Jens_P skriver er dette en nyere type matepumpe som står direkte på innsprøytningspumpa, derfor tror jeg lekkasjen er under toppdeksel og renner så ned i bunnpanna.

Hadde det lekket inn i sylindere fra toppen ville det forbrent etter hvert og ikke samlet seg opp i bunnpanna.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Ta av topplokk dekselet og sjekk returrøret til dysene, det er ett rør som kobler returen fra alle dysene sammen. Dette røret er igjen skrudd ned i blokken, dieselen går derifra vi en kort kanal i toppen ut på siden ved dieselpumpa og deretter til tank. Det er ganske store mengder diesel som kommer i retur når motoren går.

Finner du ikke noe feil her så trekk dysene, få de sjekket og ta en komp test eventuell en lekkasjetest av hver sylinder. Nye kobberpakninger for denne jobben koster 2000 spenn. Syk pris...........

Vet ikke hvor motorkyndig du er, men dette er en ganske grei jobb å gjøre selv.

Link to post
hegra : Motoren går av seg selv når nivået av olje/diesel blir for høyt, da stemplene trekker diesel/olje med seg opp langs sylindervegger.

 

Krangler litt med meg selv nå. En annen teori kan være at diesel sammen med varm olje fordamper. De aller fleste motorer har veivhuslufting eller lufting fra toppdeksel via en slange til luftfilter slik at gasser fra motoren forsvinner ut via forbrenningen. Altså kan det vel bli en stor mengde brennbar gass som suges inn til forbrenning hvis dieselen blir varm i oljen og den fungerer da omtrent som en bensinmotor som får brennstoffet via innsugventil.

 

Samme kan det være. Det er tydeligvis ikke bra med bunnpanna full av diesel.

Link to post

Dette er alle tiders.

 

Syntes tilbake.m fra dere var av alle tiders kvalitet. Mye svada på nettet, men nå ble jeg veldig imponert. Takker så mye for strålende hjelp. Jeg begyner å ta av toppdeksen for å se på returrøret. Jeg skal gi tilbake.m når dette er gjort. Så får jeg heller spørre på igjen. :smiley:

Link to post

Et problem med integrert fødepumpe i høytrykkspumpa er at den sitter i drivenden av pumpa med simmerring på drivakslingen, som tetter mot tannhjulsdriften. Lekker denne vil det pumpes diesel rett i smøreolja.

 

Ikke mange måter å sjekke dette på uten demontering og skifte. Koster jo en del, spesielt om en ikke kan løse den av og levere den inn selv, slik at det er skader ikke å sjekke andre muligheter først.

Har liten tro på at en brennstoffventil kan lekke så mye, da må i tilfelle en ha hengt seg i åpen stilling – men det bør da merkes på kraft og «humpete» gange ?

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Et problem med integrert fødepumpe i høytrykkspumpa er at den sitter i drivenden av pumpa med simmerring på drivakslingen, som tetter mot tannhjulsdriften. Lekker denne vil det pumpes diesel rett i smøreolja.

 

Er remdrift på registeret på denne motoren. Lekkasje her havner utenfor tetting på veiv- og kam-aklser og vil nok skape helt andre problemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kommet meg hjem. Det første jeg gjorde var å ta av ventildeksel for og oppdage at alle 4 skruene på returen var helt løse. Dvs at all diesel rant rett ut i smøreolja. Dere hadde rett, dette sparte meg for mye. I morgen drar jeg de til med 15Nm så er det ny olje på, så da kan jeg vel start'n !

Kan dette ha gjort noen videre skade? Kobberskivene lå på plass på skruene så da trekker jeg bare til. Gir mere tilbake.m når kverna er startet.

Link to post

Nye spørsmål til dere der ute.

 

Vedrørende det tamme dieseldyret mitt. Som jeg har vært inne på tidligere har jeg en skipsplast 560 med denne dieselen oppi. Propellen er en j14.25x21p, tror dette er den orginale propellen. Motoren strever fælt med å få denne båten opp i plan(1 person i båten). Båten er kansje ikke en lettvekter men alikevel. Max varvtall er 3850rpm. Tror dere at propellen er eneste gale her. Det er ingen røyk eller noe som tilsier at noe er galt, ikke annet en at motoren har det veldig tøft. Noe må gjøres. Så da er mitt spørsmål. Hva kan dere hjelpe til med :clap:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...