512m Startet 2.August.2012 Del på Facebook Startet 2.August.2012 (redigert) Er det noen som kan gi meg et par 3-4 råd da det gjelder min Mercruiser 1.7 TDI 2002 mod (200t) som har fått diesel i smøreolja. Jeg putret rundt med driftsvarm motor, ingen ulyd ingen ting tydet på at noe var galt. Da jeg skulle dra båten opp i plan var motoren orkesløs og hadde mistet all moment. Jeg tok den igjen ned på tomgang, fremdeles ingen ulyd røyk eller unoral støy. Prøvde forsiktig men skjønte fort da at noe var galt. Da jeg skulle stoppe motoren gikk den like godt, men nå på en blanding av diesel og smøreolje. Da jeg ikke greide og stoppe den elektrisk dro jeg dieselslangen av filteret for å prøve å stoppe motoren. Den hadde da ikke særlig pen gange og røyk ganske så mye. Jeg åpnet på oljepåfyllinga men her var det ikke noe som tydet på at det var gjennomslag eller at stemplet var brent hull i. Det kom ikke olje opp i luftinntak eller at det var trykk i motoren. Da jeg fikk båten på land og tappet olja av den, rant det ut 11-12 liter diesel og smøreolje. Dette er 5-6 liter mer en det jeg helte på av smøreolje(6Liter). Motoren er satt inn i en skipsplast 560, så er det også sagt. Motoren har for meg kansje tuslet 30min etter at jeg satte den i båten. Alt av oljer og filter er byttet. Nå er jeg ganske rådløs og lurer på hvor jeg skal begyne og feilsøke. Er det noen som har samme erfaring, eller et par stalltips. Redigert 2.August.2012 av 512m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Har lite å bidra med spesifikt om dine problemer, men du finner servicemanual for motor og drev her: https://baatplassen.n...df-i-zip-mappe/ Dysene sitter under ventildelslet på denne motoren. Lekkasje i dyser eller mer trolig i retur fra dyser vil finne veien rett ned i smøreoljen. Vet ikke om lekkasje i insprøytningspumpe kan finne veien inn i motoren. Motoren ser ikke ut til å ha egen matepumpe som ellers er kjent feilkilde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
512m Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Takker for svar. Det var en kolega som også var inne på dette med feil på matepumpa. Vi lurte på om dieselen kunne lekke forbi stempelringene ved lekasje i dysene. Kansje det er rett og begyne å ta opp dysene. Uansett er dette rart. Jeg har vasket dieseltanken og jeg har 1 filter forran dieselfilteret som står på motoren. Hmm Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Var ute med egen båt i dag og kikket på motoren. Det er ikke egen matepumpe på denne. Ser ut som om den er integrert i insprøytingspumpa. Diesel går rett fra tanken til filteret på motoren, derifra direkte til innsprøytningspumpa. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hegra Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Såvidt jeg kan se utfra linken Jens_P har lagt ut er injektorerene lange, og går først gjenom toppdeksel og så gjenom toppen og inn i sylinder. Lekkasjen er ganske sikkert under toppdeksel, enten fra selve injektorer eller rør skjult under dekselet. Under toppdeksel ligger kamaksel som er oljesmurt. Oljen renner ned i bunnpanna via kanaler og diesellekkasje fra injektorer tar samme vei. Motoren går av seg selv når nivået av olje/diesel blir for høyt, da stemplene trekker diesel/olje med seg opp langs sylindervegger. Vi hadde en perkins her på baatplassen som nettopp gjorde det, men der var det matepumpa som var årsaken. Som Jens_P skriver er dette en nyere type matepumpe som står direkte på innsprøytningspumpa, derfor tror jeg lekkasjen er under toppdeksel og renner så ned i bunnpanna. Hadde det lekket inn i sylindere fra toppen ville det forbrent etter hvert og ikke samlet seg opp i bunnpanna. Redigert 3.August.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Ta av topplokk dekselet og sjekk returrøret til dysene, det er ett rør som kobler returen fra alle dysene sammen. Dette røret er igjen skrudd ned i blokken, dieselen går derifra vi en kort kanal i toppen ut på siden ved dieselpumpa og deretter til tank. Det er ganske store mengder diesel som kommer i retur når motoren går. Finner du ikke noe feil her så trekk dysene, få de sjekket og ta en komp test eventuell en lekkasjetest av hver sylinder. Nye kobberpakninger for denne jobben koster 2000 spenn. Syk pris........... Vet ikke hvor motorkyndig du er, men dette er en ganske grei jobb å gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 kobberpakninger gløder du bare, så slipper du 2000,- i utlegg :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 hegra : Motoren går av seg selv når nivået av olje/diesel blir for høyt, da stemplene trekker diesel/olje med seg opp langs sylindervegger. Krangler litt med meg selv nå. En annen teori kan være at diesel sammen med varm olje fordamper. De aller fleste motorer har veivhuslufting eller lufting fra toppdeksel via en slange til luftfilter slik at gasser fra motoren forsvinner ut via forbrenningen. Altså kan det vel bli en stor mengde brennbar gass som suges inn til forbrenning hvis dieselen blir varm i oljen og den fungerer da omtrent som en bensinmotor som får brennstoffet via innsugventil. Samme kan det være. Det er tydeligvis ikke bra med bunnpanna full av diesel. Sitér dette innlegget Link to post
512m Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Dette er alle tiders. Syntes tilbake.m fra dere var av alle tiders kvalitet. Mye svada på nettet, men nå ble jeg veldig imponert. Takker så mye for strålende hjelp. Jeg begyner å ta av toppdeksen for å se på returrøret. Jeg skal gi tilbake.m når dette er gjort. Så får jeg heller spørre på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 ta bilder, masse bilder! lettere å hjelpe og komme med råd da! Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 (redigert) Etter og ha sett på dyse opplegget til denne motoren så kommer jeg frem til at det enten lekker i selve dysen men det er mer sansynlig det er noe med returledningene fra dysene . Denne dieselen vil renne rett ned i olje sumpen Så jeg mener du må først sjekke returledningene fra dysene godt. se side 5b-15 i manualen Redigert 4.August.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
512m Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Dere er helt rå Fra å grine blod da røyken sto og kverna gikk kunn på 2. Aner jeg lys i tunellen! Helt suverent med all hjelp. Er enda offshore, så fra mitten av neste uke er jeg tilbake med hue ned i motoren. melder tilbake om funn Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Et problem med integrert fødepumpe i høytrykkspumpa er at den sitter i drivenden av pumpa med simmerring på drivakslingen, som tetter mot tannhjulsdriften. Lekker denne vil det pumpes diesel rett i smøreolja. Ikke mange måter å sjekke dette på uten demontering og skifte. Koster jo en del, spesielt om en ikke kan løse den av og levere den inn selv, slik at det er skader ikke å sjekke andre muligheter først. Har liten tro på at en brennstoffventil kan lekke så mye, da må i tilfelle en ha hengt seg i åpen stilling – men det bør da merkes på kraft og «humpete» gange ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Jens_P Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Et problem med integrert fødepumpe i høytrykkspumpa er at den sitter i drivenden av pumpa med simmerring på drivakslingen, som tetter mot tannhjulsdriften. Lekker denne vil det pumpes diesel rett i smøreolja. Er remdrift på registeret på denne motoren. Lekkasje her havner utenfor tetting på veiv- og kam-aklser og vil nok skape helt andre problemer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
512m Svart 18.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2012 Nå har jeg kommet meg hjem. Det første jeg gjorde var å ta av ventildeksel for og oppdage at alle 4 skruene på returen var helt løse. Dvs at all diesel rant rett ut i smøreolja. Dere hadde rett, dette sparte meg for mye. I morgen drar jeg de til med 15Nm så er det ny olje på, så da kan jeg vel start'n ! Kan dette ha gjort noen videre skade? Kobberskivene lå på plass på skruene så da trekker jeg bare til. Gir mere tilbake.m når kverna er startet. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Dette har sannsynlig vis godt bra. Har tidligere erfaring med dette, men da på større motorer. Har der vært lekkasje på injektorene. Skift olje, og start opp. Ta det rolig, og følg med oljetrykket. Skal gå bra dette! Lykke til! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
hegra Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Hadde vel byttet oljefilter også. Kanskje du har tenkt på det. Det kan jo stå litt diesel igjen i det også, og det spørs hvor effektivt dette filteret er så lenge det har sirkulert diesel gjennom det. Håper motoren har klart seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Godt å høre at du fant en konkret feil! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Jeg hadde for sikkerhets skyld byttet olje etter en time eller så, men det er bare meg :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
512m Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Yes, jeg bytter filter og olje. Kommer tilbake med mere etter oppstart. Estimert til Tirsdag Takk så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
512m Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Vel. Nå ser alt mye bedre ut. Ingen diesel i smøreolja. Har hatt båten en times tid på vannet. Syntes båten virket kvikk og fin på lørdag. Da jeg skulle ut på søn syntes jeg den virket veldig tam. Heller ikke samme lyden i fra turboen. Skal ha en tur i morgen for å bekrefte/ avkrefte. Sitér dette innlegget Link to post
512m Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Nye spørsmål til dere der ute. Vedrørende det tamme dieseldyret mitt. Som jeg har vært inne på tidligere har jeg en skipsplast 560 med denne dieselen oppi. Propellen er en j14.25x21p, tror dette er den orginale propellen. Motoren strever fælt med å få denne båten opp i plan(1 person i båten). Båten er kansje ikke en lettvekter men alikevel. Max varvtall er 3850rpm. Tror dere at propellen er eneste gale her. Det er ingen røyk eller noe som tilsier at noe er galt, ikke annet en at motoren har det veldig tøft. Noe må gjøres. Så da er mitt spørsmål. Hva kan dere hjelpe til med Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Har aluminium black max 21 (d14,25" p21") på 1550kg Ibiza. Utveksling i drev er 2,0:1. Toppfart er ca 32 knop ved 4400rpm under optimale forhold. Bruk av trimplan forenkler å komme over planingsterskel. Redigert 29.August.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Shiny Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Du bør/må oppnå max turtall på 4400. I utgangspunktet virker prop str riktig, men er du sikker på utveksling i drev? Enkelt forsøk er jo å låne en 14,5x19 og prøve. Er båten grodd under? Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Ktveiten Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Som nevnt her så er 3850 RPM alt for lavt! Du skal oppnå 4400 RPM. Kan godt være propell, men har du oppnådd høyere turtall tidligere? Kan være turboen... 1,7l maskinene har hatt litt trøbbel med denne opp gjennom årene(Wastegate) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.