Jump to content

For høyt fribord på nye seilbåter!


Bav33dag

Recommended Posts

Nesten alle nye seilbåter får høyere fribord enn forrige modell.

Dette har noen ulemper. Vanskelig å komme om bord fra siden og i baugen. Ikke veldig tur og familievennlig. Seiler også vesentlig mer for anker på svai. Ser ikke veldig flott ut; særlig på mindre båter.

Er dette noe vi kjøpere ønsker eller er det bare jakten på størst mulig volum som tvinger frem denne utviklingen.

Kan noe også forklares med at chartermarkedet er viktig hvor pris er et vesentlig moment.

Et eksempel er de siste Bavariaene, men her er det avstanden mellom bunn og dørk som har økt mest. Kan en høy bunnramme være en billig måte å få en stiv konstruksjon på. Et godt unntak er HR som fortsatt har moderat fribordhøyde.

Dag J.

Link to post

Kravet til bo-komfort øker. Seilegenskapene er ikke dårlige på nye seilende boligblokker. Sjekk Lys-tall. Vår 44 Vision har 1,29 og har innvendig høyde på 2,15. Dårlig vær kan du spille basket også:) Det er mellom 30-35 fot man sliter med det estetiske utvendig. Det er en del som synes det er greit og ikke gå krokbøyd. Men se på Hanse, estetisk pene utvendig og seiler bra. Synes egentlig det er helt greit. Det jeg ser som ulempe er at de driver lettere av i havn pga høyt fribord. Og det er vel grunnen til at det selges mer og mer thrustlere.

Vi sees!

Link to post

Vel; det er vel chartermarkedet og "flytende campingvogn"-syndromet som styrer markedet. De aller fleste bruker båten til korte dagsetapper og tilbringer mest tid i havn eller på anker og da ønsker man gjerne mye volum for pengene.

 

MEN: Det å klatre over baugen eller opp siden fra en lav pontong er en skandinavisk greie. Hvis man legger til med akterenden inn som er mer vanlig andre steder er det veldig god adkomst og fribordet er da ingen ulempe.

 

Hvorfor det er mindre tur og familevennlig må du forklare, det kan ikke jeg se. Tvertimot vil et høyere fribord kunne gi en tørrere seiles i bølger og dermed mer familevennlig. Utseende er subjektivt og noen liker høye fribord, andre ikke.

 

M.h.t stiv ramme så har det ingenting med saken å gjøre. Pussig nok blir jo gjerne dagens masseproduserte båter kritisert for IKKE å ha et skikkelig dybt kjølssvin, alik som f.eks. HR.

Link to post

Hvorfor det er mindre tur og familevennlig må du forklare, det kan ikke jeg se.

 

Fremkommer vel ganske tydelig hos trådstarter det.

 

Vanskelig å komme om bord fra siden og i baugen. Ikke veldig tur og familievennlig.

 

Adkomst til brygga eller svaberg blir mer krevende i baug og side. Og det er selvsagt helt korrekt, og så får vi igjen med enkel adkomst i rompa, stor "dypvannskai" hengende akter og gjerne to ratt så cockpit blir helt åpen.

 

Man må vel anta at utviklingen er i henhold til hva (produsenten tror) kunden vil ha. Til tross for enkelte litt nedsettende kommentarer i denne tråden må jeg innrømme at ny volumbåt definitivt treffer hjem hos meg. Vi har seilt rundt i en 28 fot Fenix i tre sesonger, og bytter nå gladelig bort morsom skjærgårsseiling for en flytende campingvogn med masse bocomfort.

 

Men denne trenden med høye fribord, den har jo tatt helt av på enkelte motorbåter, gigantiske, flate og høye skrogsider, det ser jo nesten ut som Stena Lego (unnskyld, Stena Saga) har vært designforbilde.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

 

 

er dette liksom bra for en 44 foter? det er det dummeste jeg har hørt. Nye XP-44 har 1,44, imx 45 har 1,48. x-43 har 1,37.

 

vi har 1,38 på vår lille 40 foter, så jeg ville karakterisert 1,29 som campingvogn.

 

Jeg skrev flytende boligblokk. Du må lese litt nøyere før du svarer. Men de båtene du nevner har ikke den inneplassen vi har. Og for oss er det viktigere en lys-tall.

 

Vi sees!

Link to post

- er helt enig med trådstarter. Vi har snust litt på nye Bavaria Vision. Vi ligger ofte longside ( og har båtplass med utrigger). Vi ser det faktisk som et problem at den er så høy, fordi det faktisk er et stykke turnøvelse å komme seg opp og ned fra båten, uten å ha lagt på en Step fender eller liknende. Når man først har kommet ombord, er det jo vanviitg behagelig med så mye plass. - Og jeg er egentiulg fornøyd med en marsjhastighet under seil på rundt 6-8 knop. Jeg er ikke så veldgi glad i stress seiling og ripa i vannet uansett. Vi har en Bavaria 36 Cruiser nå. Den er høy nok. ( er vel likke høy som Baatsman sin Vision teknker jeg) Høyere enn det blir et problem.

 

Det er vel neppe noe seilbåt produsentene tenker på , all den tid flesteparten av båtene går i middelhavet og man legger til bryggen med akterenden. Da kommer forøvrig neste problem. Da blir det for lavt, hvis man skal gå i land fra badebrygga :smiley:

Link to post

Jeg tror markedet har endret seg mye de siste tiårene. Mange som i dag går på messer og der faller for en romslig seilbåt, er ikke det man i gamle dager kalte båtfolk, hvor primærinteressen nettopp var båten. Bruksområdet endrer seg, komfortkravene likeså. Det er bokomforten (og intrykket man gir naboen), ikke seilopplevelsen som i første rekke betyr noe når kredittkortet trekkes. Dette får litt samme konsekvens som arkitektur i storbyene - det man ikke kan ta i utvidet tomteareal må man ta i høyden.

 

Poenget mitt er bare at den sjarmen mange av oss opplevde som barn på 1960- og 70-tallet, med små båter, combicamper og maurinfiserte hytter, det vil ikke folk lenger ha. Hyttene er større og har alt av utstyr, feriekravene er enorme - da er det helt logisk at også båtene skal ha større volum for å kunne imøtekomme kravene disse menneskene har til komfort. Hvorvidt vi liker det er én sak, men The Times They Are a'Changin', rett og slett.

Link to post

Poenget er vel heller at på et punkt går kravet til komfort utover funksjon. Et tankekors er at det nå er veldig mye 40+ fotere til salgs. Mange har kanskje opplevd at båten de drømte om ikke er så lett å manøvrere i trange havner som de håpet. Jeg har en Bavaria 33 og vurderer Bav 36 eller 40 men synes fribordet er veldig høy på disse. Et godt eksempel på det motsatte er HR 372 og den nye HR 412, men disse er dessverre i en helt annen prisklasse.

Link to post

Det er vel neppe noe seilbåt produsentene tenker på , all den tid flesteparten av båtene går i middelhavet og man legger til bryggen med akterenden. Da kommer forøvrig neste problem. Da blir det for lavt, hvis man skal gå i land fra badebrygga :smiley:

 

Det er ikke forbudt å legge seg med akterenden inn i Norge også. Anbefaler å skaffe seg en 3 m. 8X2" landgangsplanke. Bor hull i hver ende og fest noen taustumper. Brukes som fenderplanke når det er behov for det. Eventuelt investere i en mer permanent landgang festet i akterenden. Vi har rigget til et eget opplegg med en trinse festet i akterstaget. Andre ser jeg bruker bomløfteren (når de har rodkick).

Link to post

Regner med at du mener ankring :smiley: , men jeg ser ikke helt problemet. Man må vel bare benytte stigen akter. Skjønt jeg er ikke særlig fan av Bavarias "nye" løsning med lukket hekk!!!

 

Lukket hekk? Når du feller ned badeplatformen er det jo åpent som en låvedør?

 

M.h.t giring på svai så er nok det først og fremst skroget man seiler på, ikke masten. Det er noe man venner seg til, og betyr ikke all verden. Hvis det er viktig å ligge mer stille er som andre har nevnt mulig å sette et "ankerseil" bak på akterstaget. en annen metode er å legge et anker nr. 2 med relativt kort tau/kjetting ned fra baugen, for å bremse sidebevegelsene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...