Bav33dag Startet 3.August.2012 Link til dette innlegget Startet 3.August.2012 Nesten alle nye seilbåter får høyere fribord enn forrige modell. Dette har noen ulemper. Vanskelig å komme om bord fra siden og i baugen. Ikke veldig tur og familievennlig. Seiler også vesentlig mer for anker på svai. Ser ikke veldig flott ut; særlig på mindre båter. Er dette noe vi kjøpere ønsker eller er det bare jakten på størst mulig volum som tvinger frem denne utviklingen. Kan noe også forklares med at chartermarkedet er viktig hvor pris er et vesentlig moment. Et eksempel er de siste Bavariaene, men her er det avstanden mellom bunn og dørk som har økt mest. Kan en høy bunnramme være en billig måte å få en stiv konstruksjon på. Et godt unntak er HR som fortsatt har moderat fribordhøyde. Dag J. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Dette har en klar sammenheng med hvordan en båt selges. De fleste båter designes i dag for salg på messer! Derfor blir det et krav fra kundene at det skal være full ståhøyde i hele båten. Hadde båten vært solgt med funksjonalitet og fart som egenskaper ville den sett helt annerledes ut... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Kravet til bo-komfort øker. Seilegenskapene er ikke dårlige på nye seilende boligblokker. Sjekk Lys-tall. Vår 44 Vision har 1,29 og har innvendig høyde på 2,15. Dårlig vær kan du spille basket også:) Det er mellom 30-35 fot man sliter med det estetiske utvendig. Det er en del som synes det er greit og ikke gå krokbøyd. Men se på Hanse, estetisk pene utvendig og seiler bra. Synes egentlig det er helt greit. Det jeg ser som ulempe er at de driver lettere av i havn pga høyt fribord. Og det er vel grunnen til at det selges mer og mer thrustlere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Krimart Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Vel; det er vel chartermarkedet og "flytende campingvogn"-syndromet som styrer markedet. De aller fleste bruker båten til korte dagsetapper og tilbringer mest tid i havn eller på anker og da ønsker man gjerne mye volum for pengene. MEN: Det å klatre over baugen eller opp siden fra en lav pontong er en skandinavisk greie. Hvis man legger til med akterenden inn som er mer vanlig andre steder er det veldig god adkomst og fribordet er da ingen ulempe. Hvorfor det er mindre tur og familevennlig må du forklare, det kan ikke jeg se. Tvertimot vil et høyere fribord kunne gi en tørrere seiles i bølger og dermed mer familevennlig. Utseende er subjektivt og noen liker høye fribord, andre ikke. M.h.t stiv ramme så har det ingenting med saken å gjøre. Pussig nok blir jo gjerne dagens masseproduserte båter kritisert for IKKE å ha et skikkelig dybt kjølssvin, alik som f.eks. HR. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Hvorfor det er mindre tur og familevennlig må du forklare, det kan ikke jeg se. Fremkommer vel ganske tydelig hos trådstarter det. Vanskelig å komme om bord fra siden og i baugen. Ikke veldig tur og familievennlig. Adkomst til brygga eller svaberg blir mer krevende i baug og side. Og det er selvsagt helt korrekt, og så får vi igjen med enkel adkomst i rompa, stor "dypvannskai" hengende akter og gjerne to ratt så cockpit blir helt åpen. Man må vel anta at utviklingen er i henhold til hva (produsenten tror) kunden vil ha. Til tross for enkelte litt nedsettende kommentarer i denne tråden må jeg innrømme at ny volumbåt definitivt treffer hjem hos meg. Vi har seilt rundt i en 28 fot Fenix i tre sesonger, og bytter nå gladelig bort morsom skjærgårsseiling for en flytende campingvogn med masse bocomfort. Men denne trenden med høye fribord, den har jo tatt helt av på enkelte motorbåter, gigantiske, flate og høye skrogsider, det ser jo nesten ut som Stena Lego (unnskyld, Stena Saga) har vært designforbilde. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Sailable living platform. Begrep etablert av Yachting World da de testet Sense 55. Er det folk vil ha Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Har noen spurt folk? Tviler på det, men chartermarkedet vil helt sikkert ha båtene slik, det er mest rasjonelt og mynte på de som ikke har noen særlige meninger om dette. Mye volum har lokker folk flest og gir mest båt for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Seilegenskapene er ikke dårlige på nye seilende boligblokker. Sjekk Lys-tall. Vår 44 Vision har 1,29 er dette liksom bra for en 44 foter? det er det dummeste jeg har hørt. Nye XP-44 har 1,44, imx 45 har 1,48. x-43 har 1,37. vi har 1,38 på vår lille 40 foter, så jeg ville karakterisert 1,29 som campingvogn. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Fremkommer vel ganske tydelig hos trådstarter det. Nei. Jeg forstår det forsatt ikke hvorfor høyt fribord ikke er tur- og familevennlig. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 er dette liksom bra for en 44 foter? det er det dummeste jeg har hørt. Nye XP-44 har 1,44, imx 45 har 1,48. x-43 har 1,37. vi har 1,38 på vår lille 40 foter, så jeg ville karakterisert 1,29 som campingvogn. Jeg skrev flytende boligblokk. Du må lese litt nøyere før du svarer. Men de båtene du nevner har ikke den inneplassen vi har. Og for oss er det viktigere en lys-tall. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
"Mathilde" Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) ....vi har 1,38 på vår lille 40 foter, så jeg ville karakterisert 1,29 som campingvogn. Merkelig sammenligning. Poenget var vel at man kunne seile ganske greit med en båt der man har ihensyntatt boforholdene høyt. Og man KAN seile ganske greit med et lystall på 1,29!! Redigert 6.August.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 - er helt enig med trådstarter. Vi har snust litt på nye Bavaria Vision. Vi ligger ofte longside ( og har båtplass med utrigger). Vi ser det faktisk som et problem at den er så høy, fordi det faktisk er et stykke turnøvelse å komme seg opp og ned fra båten, uten å ha lagt på en Step fender eller liknende. Når man først har kommet ombord, er det jo vanviitg behagelig med så mye plass. - Og jeg er egentiulg fornøyd med en marsjhastighet under seil på rundt 6-8 knop. Jeg er ikke så veldgi glad i stress seiling og ripa i vannet uansett. Vi har en Bavaria 36 Cruiser nå. Den er høy nok. ( er vel likke høy som Baatsman sin Vision teknker jeg) Høyere enn det blir et problem. Det er vel neppe noe seilbåt produsentene tenker på , all den tid flesteparten av båtene går i middelhavet og man legger til bryggen med akterenden. Da kommer forøvrig neste problem. Da blir det for lavt, hvis man skal gå i land fra badebrygga Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Det er ikke bare seilbåter det har gått i den retningen...... Ikke akkurat helt min kopp te dette her..... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
lasmarquezas Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Jeg tror markedet har endret seg mye de siste tiårene. Mange som i dag går på messer og der faller for en romslig seilbåt, er ikke det man i gamle dager kalte båtfolk, hvor primærinteressen nettopp var båten. Bruksområdet endrer seg, komfortkravene likeså. Det er bokomforten (og intrykket man gir naboen), ikke seilopplevelsen som i første rekke betyr noe når kredittkortet trekkes. Dette får litt samme konsekvens som arkitektur i storbyene - det man ikke kan ta i utvidet tomteareal må man ta i høyden. Poenget mitt er bare at den sjarmen mange av oss opplevde som barn på 1960- og 70-tallet, med små båter, combicamper og maurinfiserte hytter, det vil ikke folk lenger ha. Hyttene er større og har alt av utstyr, feriekravene er enorme - da er det helt logisk at også båtene skal ha større volum for å kunne imøtekomme kravene disse menneskene har til komfort. Hvorvidt vi liker det er én sak, men The Times They Are a'Changin', rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Bav33dag Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Poenget er vel heller at på et punkt går kravet til komfort utover funksjon. Et tankekors er at det nå er veldig mye 40+ fotere til salgs. Mange har kanskje opplevd at båten de drømte om ikke er så lett å manøvrere i trange havner som de håpet. Jeg har en Bavaria 33 og vurderer Bav 36 eller 40 men synes fribordet er veldig høy på disse. Et godt eksempel på det motsatte er HR 372 og den nye HR 412, men disse er dessverre i en helt annen prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Fribordet på Bav 36 er akkurat i grenseland for hva vi synes er komfortabelt. - Så helt enig med deg Bav33dag. Forøvrig er fribord på nye Bav 36 og 40 akkurat samme høyde. ( Vi ligger av og til longside sammen med den nye Bav 40) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Det er vel neppe noe seilbåt produsentene tenker på , all den tid flesteparten av båtene går i middelhavet og man legger til bryggen med akterenden. Da kommer forøvrig neste problem. Da blir det for lavt, hvis man skal gå i land fra badebrygga Det er ikke forbudt å legge seg med akterenden inn i Norge også. Anbefaler å skaffe seg en 3 m. 8X2" landgangsplanke. Bor hull i hver ende og fest noen taustumper. Brukes som fenderplanke når det er behov for det. Eventuelt investere i en mer permanent landgang festet i akterenden. Vi har rigget til et eget opplegg med en trinse festet i akterstaget. Andre ser jeg bruker bomløfteren (når de har rodkick). Sitér dette innlegget Link to post
Bav33dag Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Ligge med hekken inn er ofte ikke et alternativ; fare for roret i uthavn. Langsmed fortøying er ofte å foretrekke da man slipper å ankre. Hekkplattformen på de nye båtene fra Bavaria og Hanse kan som andre her nevner, ofte også være for lave. Er det flere som også ser problemet med seiling på svai? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Er det flere som også ser problemet med seiling på svai? Regner med at du mener ankring , men jeg ser ikke helt problemet. Man må vel bare benytte stigen akter. Skjønt jeg er ikke særlig fan av Bavarias "nye" løsning med lukket hekk!!! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Har noen spurt folk? Tviler på det, Indirekte har de jo helt klart gjort det. Folk har jo kjøpt disse båtene. Det finnes vel ikke bedre tilbakemelding til en produsent enn at folk kjøper produktene dine. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Rastløs Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 - Antar at med seiling på svai menes at høyt fribord skaper mer vindfang. Vi ligger mye på svai. Jeg kan ikke se noe stort problem med akkurat det, men jeg registrer at mange som ligger ofte på svai har investert i anker seil. Dette seilet ser ut til å hindre pendling ganske effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Tja...mulig at skroget virker inn, men jeg har mer tro på at det er masten som står for denne "seilingen". Ankerseil er sikkert effektivt, men jeg har hørt at noen bruker drivanker til å stanse pendlingen. Har aldri forsøkt det selv... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Regner med at du mener ankring , men jeg ser ikke helt problemet. Man må vel bare benytte stigen akter. Skjønt jeg er ikke særlig fan av Bavarias "nye" løsning med lukket hekk!!! Lukket hekk? Når du feller ned badeplatformen er det jo åpent som en låvedør? M.h.t giring på svai så er nok det først og fremst skroget man seiler på, ikke masten. Det er noe man venner seg til, og betyr ikke all verden. Hvis det er viktig å ligge mer stille er som andre har nevnt mulig å sette et "ankerseil" bak på akterstaget. en annen metode er å legge et anker nr. 2 med relativt kort tau/kjetting ned fra baugen, for å bremse sidebevegelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.