Jump to content

Fiskekaker. Hva er beste oppskrift?

FjordHT

Recommended Posts

Nå er jeg inne på et tema som det kanskje finnes like mange meninger som lesere på, men prøver alikevell.

Før i tiden brukte bestemor å lage fantastiske fiskekaker, og jeg har også i ettertid smakt mye godt hjemmelaget.

Etter å ha forsøkt litt frem og tilbake har vi nå 100kaker i fryseren og mange i magen, laget av hyse. Resultatet ble ok, mye bedre en "butikk kaker" men jeg føler uansett jeg er langt unna "mål".

Jeg vet med de råvarene vi har til disposisjon, rett fra havet og hjem, kan by på noe bedre en hva vi fikk til i dag.

Det finnes sikkert mange tips og triks om hva man må gjør og for all del ikke må gjøre, rekkefølger osv. Noen har forskjellige kombinasjoner for alternative typer fisk...

Håper noen vil dele noen gode tips og triks, samt fortelle litt om det forventede resultatet og hva som er "ei god kake" :smiley:

Guest Avmønstret#

Som du sier så må en prøve seg frem. Ei skive med bacon som kvernes sammen med fisken syns jeg gir god smak, noen liker hvitløk, fløte kan gjøre en forskjell, muskat er jo ikke galt, gressløk.... osv. Tror man må prøve seg frem til man finner sin egen oppskrift.

Selv bruker jeg kun egg for å binde kakene.

Vel, jeg brukte fløte/melk(blanding), muskat, vanlig løk, egg(vet ikke om det var det lureste), mel (potet og vete i 50/50 blanding) samt hyse. Prøvde forskjellige blandinger og har mer prøving igjen :smiley:

Tar uansett med tips og triks til neste runde, og bacon blir med :smiley:

Venter i spenning på flere innlegg :smiley:

De fleste bruker vel foodprosessor til å lage fiskekaker i dag, men jeg sverger til gamlemåten. Jeg bruker hyse som er fisket dagen i forveien, malt på kjøttkvern 2 ganger, siste maling sammen med salt og løk. Husk at alle ingrediensene må ha kjøleskaptemperatur. Tilbake til kjøleskapet med fisken med en gang den er malt. Neste operasjon er å spe fisken og da er det viktig å være forsiktig med med melken til å begynne med. Jeg har en Elektrolux kjøkkenmaskin og i den kan jeg ha 2 kg malt fisk Jeg starter å røre inn 2 spiseskjeer potetmel, så kommer melken, først 1 teskje, rør godt så en ny teskje, senere går jeg over til å bruke spiseskje, etterhvert øker jeg melkemengden litt etter litt, mot slutten tilsetter jeg 2 egg og det krydderet jeg ønsker, til sist sper jeg med melk til farsen får passe konistens. Fremgangsmåten har jeg lært av forrige generasjon.

mvh Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Beste oppskrift på fiskekaker er som følger:

Ring til en person i Lofoten, samme hvem, si hva det gjelder og du får svar! Hvis ikke denne personen har verdens beste oppskrift, kan du være siker på at du blir sendt videre til en som har den. Jeg har mine aner fra Lofoten og vet hvordan fiskekaker kan smake. Lykke til, og vær forberedt på en opplevelse!

Grunnoppskrift, og så sper du på med godsaker. Bacon, sjalottløk (synes den gir bedre smak enn vanlig løk), frossengrønnsaker (skal ikke kvernes da...) samt litt grovmalt fisk (evt. lettkokt fisk slik at du kan "pelle" den fra hverandre).

Og så skal du forsøke å blande fiskesorter! Hyse som "base", legg til torsk, sei - det du får!

Lag kakene tjukke og gode! Du kan få godt resultat om du freser dem i panna først, og så ettersteker under folie. Om du også har løk, creme fraiche / rømme, fløte, grønnsaker og poteter under folien, lager du komplett middag i en og samme vending - med verdens beste saus! Kakene blir saftige og gode slik. Avslutt gjerne med å toppe fiskekakene med hakkede soltørkede tomater, olivenolje og ost. Ha gjerne baconbiter over også. Settes til slutt øverst i ovnen til osten er gylden.

Selv den mest kresne McDonalds-fantasten kommer til å sluke den middagen! :)

Shit, nå ble jeg sulten! :D

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Hørte på NRK-lokalen i går om en dame på Åkra ( Karmøy ) som solgte tørrfiskekaker, altså fiskekaker laget av tørrfisk. Det var mye arbeid, så hun laget bare tørrfiskekaker en gang i året i forbindelse med en eller annen "festival" på Åkra. Noen oppskrift ble vel ikke nevnt. Noen som har hørt om slike fiskekaker/oppskrift?

Tørrfisk er det som de i nord-norge (og andre steder) kaller stokkfisk.hengt opp på fiskehjeller til tørk og den er ikke flekket men rund

vindtørret,usalta torsk.

Klippfisk er flekket torsk,saltet og tørket.

Oppskrift på fiskekaker?

Det er like mange som det er folk som lager det.

Lag de som mor Amica,og det vil bli en suksess.

Jeg bruker nesten samme måte.

Stokkfisk du? Stokkfisk er fra en stokk. Det var når det var svart hav. Da kokte en fiskesuppe på en stokk, barken ble brukt til forrett. Tørrfisk er skrei.. Og fiskekaker skal selvfølgelig lages av hyse, alt annet er ikke fiskekaker, men kaker med navn etter fisken, f.eks seikaker, gjeddekaker, torskekaker osv. Hvorfor? Jo, hysa er den fiskesorten som er lett å rive og som dessuten gir de delikate faste og hvite fiskekakene. Så kan søringer klø seg litt i hode om hva "rive" og "svart hav" betyr ;-)..

Redigert av pettersand (see edit history)

Støtter oppskriften til mor Amica Den blir nok konge. Fisken kan godt ligge kaldt et par dager før filetering Det er bare et pluss for bedre binding.

Og uansett hva du gjør så dropp hvetemel. Istedenfor melk kan du bruke kraft som du koker av ryggene, men det må ikke koke/trekke for lenge (ti min?) for da vil kraften smake lim på grunn av et stoff som frigjøres fra beinene. Slik kraft gir bedre binding.

Du kan også kverne inn 1,5 kilo spekk pr 20 kilo fisk. Det gir god smak. Ellers er purreløk og bacon alltid en høydare. Blir best visst du steker baconet først.

Bindingen er vel hovedgrunnen til at hyse tradisjonelt har vært førstevalget til fiskemat. At annet ikke kan brukes er vel bare tøvprat fra de som kanskje ikke er så inne på det med fisk og fiskemat.

Jo mindre seifileten er jo gråere blir fiskematen.

OT:

Hva de kaller klippfisken på Karmøy vet jeg ikke, men man kan godt lage fiskemat både av klippfisk (f.eks. Bolinos) og av tørrfisk. (har ikke prøvd selv) Stokkfisk er en tørrfisk som er hengt rund i motsetning til en råskjering som også er tørrfisk, men denne er delt i to til like før sporden her knytes det en hyssing (sperregarn) på hver side av de to halvdelen med fisk. Dette krysses mellom halvdelene. Her henges fisken på ei råvedstang som er på fiskehjellene. Krysset gjør at ikke filene revner fra hverandre. Når man lager råskjæring tar man også ut den delen av ryggbeinet som er fra tredje ryggvirvel bak gattet og fremover. Samme som når man flekker fisk til klippfisk, rødsei, eller vil lage seg lettsaltet torsk som man tørrsalter for ekstra god smak.

Tørrfisk trenger ikke lages av skrei. Det er også bare tull. Det henges masse kysttorsk og oppsigsfisk langs kysten vår. Det henges også både sei og hyse m.v.

PS:

Fra gammelt av så var den nest dårligste sorteringen på tørrfisk hundemat og den dårligste het afrika. :-)

Takk for det som var forståelig av ditt innlegg, pettersand! Jeg har imidlertid oppfattet som at trådstarter ville ha oppskrifter på fiskekaker, og ikke gjettekonkurranse! Ser du er god på lokale ord og uttrykk, men er du god på fiskekaker?

Det var da så lite, er det mer en ikke forstår, bare spør! Om jeg er god på fiskekaker? Nei ikke i det hele tatt, men jeg liker gode fiskekaker. Men, Wiking hva mener du med begrepet lokalt? Du kan neppe snakke om "lokale begrep" når geografisk sett halve landet forstod hva jeg snakket om. Derimot tror jeg at å bruke spekk i fiskekaker er nokså lokalt. Dvs normalt!! blander en aldri kjøtt i fisk, kun dersom en ikke liker smaken av fisk og da skal en holde seg unna fiskekaker.

Hehe for noe tull. Fiskekaker med spekk i produseres i mang en avkrok i landet i følge kompisen min som samler på fiskematoppskrifter. Og når jeg drev med fiskematproduksjon sendte vi både nordover og sørover så helt lokale var nå ikke de heller.

Bravo! engasjer mor, hun kan nok sine ting. Div. tilsettinger handler om to ting, få den rette konsistensen slik at det henger sammen og å drøye det ut med minst mulig fisk. Det siste er mange produsenter nokså dyktige med, men våre mødre ønsket mest mulig fisk i kakene og da smaker de slik fiskekaker skal.

Takker for mange gode svar.

Må desverre tilstå at jeg ramlet av noen begreper underveis, men det gjør ikke noe, for mor Amica kom med et flott og utfyllende svar. Er sikker på at når jeg tar med de andre rådene og prøver/feiler litt så skal man komme i mål til slutt :smiley:

Man skal være bra uheldig hjemme for å lage noe som ikke overgår det man kjøper på "super'n", for disse "melkakene" som masseproduseres har lite fisk og "kunstig smak". Noen fiskeprodukter er så like, at jeg tror de fleste hadde strøket en blindtest på om det var fiskekaker, fiskepudding eller fiskeboller for i grunn så er det mel med litt fiskesmak, endringene er små og vises mest på fasong og litt på konsistens.

Nå er det bare å vente på neste hysefangst :smiley: Personlig rekord i natt, dro en torsk på 30 kilo (usløyd) :smiley: fulgte så på med en på 15 og en på 12. Mye godt til middag i tiden fremover :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...