Jump to content

Vandring i turtall og plutselig rusing MD21a

tohegg

Recommended Posts

Jeg har et problem med tortallsvandring på min Nidelv hvor det sitter en Volvo Penta MD 21A. Farten kan plutselig og relativt uregelmessig endre seg med 0,5 til 0,7 knop. Og når jeg går ned på tomgang fra gasspådrag begynner motoren noen ganger å ruse seg opp. Jeg slår da oftest av og på igjen og da går det bra men har også opplevd at det har roet seg ned hvis det først har ruset seg opp i noen sekunder. Ingen hyggelig opplevelse i trange situasjoner uansett. Motoren starter lett og stopper ikke under drift. Har sett at det kan være noen problemer knyttet til luft i systemet men usikker på om det er problemet her. Noen råd/erfaringer?

Har opplevd umotivert rusing av motor under normal marsfart tidligere. Måtte stoppe motor for å få normalisert situasjonen, nedjustering av gasspådrag hjalp ikke. Fant til slutt ut at det lå diesel som blokkerte lufting til tanken i svanehalsen. Etter at dette ble fjernet fungerte alt normalt igjen. Kan legge til at det var lite diesel på tanken også, men om det hadde noen medvirkende årsak, vet jeg ikke.

Problemet som trådstarter beskriver kommer av luft i dieselen som forvirrer regulatoren i dieselpumpa. Mest sannsynlig suger motoren "falsk luft" på sugesiden, altså før matepumpa. Tett filter? Blokkering ved tankutløp? Defekt matepumpe?

Gjort noen endringer i det siste?

Slike lekkasjer kan være vanskelig å finne, siden de ikke synes. Hvis filtet er ok, gå over alle slanger og koblinger.

Geir

Takk for svar. Jeg har skiftet det første dieselfilteret men ikke noe annet. Skal sjekke slangene. Men hvis nå de er greie og jeg tror pumpa virker, hvordan kan jeg da bli kvitt luft? Det er litt ubehagelig å kjøre på ujevnt turtall. Men den starter jo lett og stopper ikke så det er kanskje ikke så mye luft som slipper inn?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...