Nord-Norge Startet 4.August.2012 Del på Facebook Startet 4.August.2012 Den ene av mine VP KAD44 ville uten forvarsel ikke starte i går. Motoren tørner rundt på starteren, men det er ikke den minste antydning til at den vil starte. Jeg har sjekket dieseltilførselen, og denne er i orden. Har også sjekket alt av sikringer. Det forekommer meg at det sannsynligvis må være en el-feil en eller annen plass. Etter å ha tørnet motoren kommer det feilmelding (og alarm) om at generatoren ikke lader. Ellers er det ingen feilmeldinger overhodet. Alle batterier er toppladet ettersom båten ligger med landstrøm og vedlikeholdsladning. Motoren har kun gått 275 timer, og hatt god serviceoppfølging. Er det noe jeg kan sjekke selv før jeg kontakter VP-verksted på mandag? Evt. er det noen komponenter jeg kan flytte fra den andre motoren for å forsøke å lokalisere feilen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hatlem Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Har fått identisk samme problem på min motor fant du feilen på din ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 (redigert) Det er mest sannsynlig dårlig kontakt et sted. EDC systemet er noe følsomt for spenningsfall. Selv om motoren tørner kan det bli for lav spenning til hjernen. Litt irr på noen kontakter eller for høy indremotstand i batteriet er nok. Det kan være på pluss eller minus siden, enten på polsko, hovedstrømbryter, kontakter på starteren eller lignende. Har du en eller to motorer? Redigert 16.August.2017 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hatlem Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Har bare en motor i min og den er nylig overhalt, det kommer diesel helt frem til dysene det har eg sjekka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 KAD44 er veeeeldig avhengig av høyere spenning enn 10,5 - 10,6 volt. Lavere, så går startern, men motor starter ikke Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Har motoren vært startet etter overhalingen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
hatlem Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Ja motoren har gått 80 timer etter overhaling og vart stoppa i heimehavn med nøkkelen som vanligt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Sikker på at du har nok strøm? Prøv å koble sammen start og forbruksbank og se om det gjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Det beste vil være å koble EDC til forbruksbanken. Da spiller det ingen rolle hvor mye spenningsfall du har ved start ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten A Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Prøv å bytte EDC fra motor som virker! Da får du ihvertfall utelukket om det er den det er noe i veien med. Hadde samme problem på en av mine Mercruisere. Sendte EDCen til norsk motorkompani og de fikset den for i underkant av 2000 kr inkl frakt. Ny enhet kostet over 20 000... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hatlem Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Sjekka i kveld det er nok spenning til EDC og starter, og min EDC er kopla til forbruk slik den skal være. Mest sannsynlig fant vi feilen i den elektroniske stopp ventilen, den er ikkje liv i så den stenger nok for diesel tilførselen, skal bytte den i helga så får vi sjå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hatlem Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Feilen er funnet og retta, det var sensoren som står på svinghjulet som ikkje hadde kontakt med elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
steyr 246 Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Blei det byttet sensor eller var det feil i ledningsnettet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hatlem Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Hei det var eir i kontakten / koplingspunktet mellom sensoren og kabelen, så vi tok ut sensor og reingjorde den og kabelskoen så fungerte alt igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.