Jump to content

VP KAD44 starter ikke


Nord-Norge

Recommended Posts

Den ene av mine VP KAD44 ville uten forvarsel ikke starte i går. Motoren tørner rundt på starteren, men det er ikke den minste antydning til at den vil starte. Jeg har sjekket dieseltilførselen, og denne er i orden. Har også sjekket alt av sikringer. Det forekommer meg at det sannsynligvis må være en el-feil en eller annen plass. Etter å ha tørnet motoren kommer det feilmelding (og alarm) om at generatoren ikke lader. Ellers er det ingen feilmeldinger overhodet. Alle batterier er toppladet ettersom båten ligger med landstrøm og vedlikeholdsladning. Motoren har kun gått 275 timer, og hatt god serviceoppfølging.

 

Er det noe jeg kan sjekke selv før jeg kontakter VP-verksted på mandag? Evt. er det noen komponenter jeg kan flytte fra den andre motoren for å forsøke å lokalisere feilen?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Det er mest sannsynlig dårlig kontakt et sted. EDC systemet er noe følsomt for spenningsfall. Selv om motoren tørner kan det bli for lav spenning til hjernen. Litt irr på noen kontakter eller for høy indremotstand i batteriet er nok. Det kan være på pluss eller minus siden, enten på polsko, hovedstrømbryter, kontakter på starteren eller lignende. Har du en eller to motorer?

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at du har nok strøm? Prøv å koble sammen start og forbruksbank og se om det gjør noen forskjell. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Prøv å bytte EDC fra motor som virker! Da får du ihvertfall utelukket om det er den det er noe i veien med. Hadde samme problem på en av mine Mercruisere. Sendte EDCen til norsk motorkompani og de fikset den for i underkant av 2000 kr inkl frakt. Ny enhet kostet over 20 000...

 

Link to post
Share on other sites

:smiley: Sjekka i kveld det er nok spenning til EDC og starter, og min EDC er kopla til forbruk slik den skal være.

Mest sannsynlig fant vi feilen i den elektroniske stopp ventilen, den er ikkje liv i så den stenger nok for diesel tilførselen, skal bytte den i helga så får vi sjå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...