Jump to content

Ulyd kompressor VP KAD300 - hvordan feilsøke?


thomasd

Recommended Posts

Hei, det har kommet en "pipelyd" på min KAD300 når kompressor kjører, som jeg etter å ha lest innlegg her på bp tror/håper er en luftlekkasje et sted. (Er det forresten noen smart måte å konstatere det på, så jeg kan våge å kjøre noe mer enn "dorgefart" uten å være redd for kulelagerras eller tilsvarende?)

 

Er det noen der ute som har hatt samme problem og har noen gode forslag til hvordan man identifiserer hvor en slik lekkasje evt ligger? Er det å gå til anskaffelse av stetoskop og lytte som er beste løsning, eller er det å demontere mest mulig å sette det sammen igjen - og håpe på det beste?

 

Uansett må jo kompressoren nødvendigvis være innkoblet for å kunne feilsøke, fortrinnsvis mer enn de få minuttene det tar for motoren blir varm, og uten at man ligger i plan... Er det som skal til litt 12 v strøm inn på denne kontakten som går til clutchen?

 

Mvh

Thomas

Link to post

Jeg hadde en slik pipelyd på KAD 42 en gang. Feilen var en slangeklemme som var for dårlig tildratt på en gummislangene mellom kompressor og turbo. Gå nøye over alle klemmer, finner du ikke noe der kan det også være tetningen på røret inne til turbo. Det kan selvfølgelig være en sprukket slange også. For å feilsøke kan du vel også legge direkte strøm på spolen til kompressor koblingen. Lykke til.

 

Link to post

Om feilen kun omfatter kompressoren er også mulig å koble den fra elektrisk for en periode eller legge inn en bryter slik jeg har gjort på min KAD 43 etter tips her på BP. Da bruker min båt litt lengere tid på å komme i plan, men du kan feilsøke når du får tid/lyst senere. En annen fordel er at da slipper du å høre kompressoren om du ønsker å kjøre i mellomturtall.

Link to post

Neida :-)

Kjøp et manometer på Tess som går til 3 Bar. De koster rundt 600-700 mener jeg å huske. Kjøp gummislange på ca 2 meter på samme sted.

Fortell hva du skal bruke det til, så setter de det sammen for deg også hvis de ikke er veldig travle :-)

 

Redigert:

http://www.marinepar...70-25-5091.aspx

Bolt 1A med tilhørende skive1B. Ta vekk bolten, ta den med til Tess. Si at du skal ha på manometeret der hvor bolten sto. They fix :-)

 

Dette manometeret har du i hundre år :-) Mitt blir lånt ut til alle venner med VP motorer, senest igår.

Det er alltid best å måle litt først, for så å spekulere på hva som er feil utifra måleresultatet.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

I henhold til dette dokumentet:

https://baatplassen.n...h&attach_id=534

Skal du ha ca 1,4 bar når kompressoren slår inn. Ihvertfall på min forrige KAD44 og mine nåværende KAD32 gir kompressoren fullt trykk når den går.

 

Lykke til og post gjerne her hvordan det går.

mvh

Bavarai32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Tusen takk for innspilll. Var nede og "tittet og skrudde" litt mer i dag, uten at det hjalp noe særlig. Strammet det jeg fant av slangeklemmer. Lyden synes å komme litt "inne" i motorrommet og ikke ved kompressoren, men vanskelig å identifisere nærmere uten slikt stetoskop jeg tenkte anskaffe i morgen.

 

Manometer er sikkert lurt for feilsøking, men det koster tydeligvis over en båtlapp, så da lurer jeg på om jeg venter litt... http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=2279

Link to post

Et tips er tverrøret etter turboen, som kobler turboutløp til intercooler. Når du står foran motoren, er det helt ibakkant. På høyre side er det en pakning som kan lekke (merket 10 på tegningen jeg refererte til i inlegg #6). Byttet den selv på min ene KAD32 rett før ferien.

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hei igjen, kort oppdatering: Har gått til anskaffelse av "stetoskop" og funnet ut at man kan bruke et mopedbatteri for å få koblet inn kompressoren. :-) Stetoskopet viser seg å være fullstendig ubrukelig, det er tydeligvis beregnet for å lytte "inne i" motordeler mer enn å isolere lyd/lydkilder. Mulig jeg burde ha visst det.

 

Uansett, jeg klarer ikke å identifisere kilden til lyden. Bavaria32Sport tipset om tverrøret til turboen (innlegg #9), men det synes ikke som om det er dette. Jeg tok en liten video for å forsøke å se om jeg kunne høre når lyden er høyest, og da synes det på meg som om det er et sted ganske midt på på venstre side, uten at jeg helt klarer å finne ut hvor. Om noen andre har lyst til å "lytte", finnes videoen her: https://dl.dropbox.com/u/16134350/lydsok.MOV (video er i HD, derav stor filstørrelse). Det er også en litt kortere video med lyd med/uten kompressor her: https://dl.dropbox.com/u/16134350/lydforskjell.MOV

 

Om jeg ikke kommer på noen smarte ideer er det vel bare å stikke halen mellom beina og spørre pent om La-Sa eller noen andre proffer kan ta en lytt...

 

-Thomas

Link to post

I luftfilterboksen din er det en ventil. Nr 11 på bildet

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-5093.aspx

Hos meg hang den (annen konstruksjon, samme funksjon), hvilket gjorde at kompressoren ikke fikk luften den skulle ha. Ble en litt dyp ulelyd, litt som en støvsuger som går tett kanskje

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg synes lyden høres mekanisk ut. Hvis så er tilfelle: kompressoren er en ganske har belastning sitter vi med et par saker og ting:

-2 stk strammehjul, 1 til hovedreim og 1 til kompressor

-Vannpumpe

-Kompressoren selv

 

Jeg har en ekstra strammehjul til hovedreim som er helt ok (bytte på mistanke. Hos meg var vannpumpen gåen/uling). Ny koster ca 1000,- Passer til KAD32, så hvis du kan bruke den på KAD300, be my guest. Men må hentes i TBG :-(

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Forslag:

Når lyden er der: sett en pipenøkkel på bolten til strammehjulene, først det ene, så det andre. 1 om gangen. Se om lyden endrer karakter når du strammer. Ikke nødvendig å løsne noe, bare å vri litt med klokka. Ikke vri jæv** hardt, men litt. Det var slik jeg fant ut at det var noe som var koblet til hovedreima som laget støy da vannpumpen ble byttet.

 

Som jeg skrev i IM til deg: Når dette gjøres er du i forkant av en motor som går.Vær veeeeeldig forsiktig, en motor river glatt av deg en arm hvis du kommer borti noe. Få en venn til å stå ved førerposisjon med hånda på nøkkelen.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Lyden varierer med turtall. På tomgang, med kompressor på, er den såvidt hørbar. I begynnelsen var den ikke hørbar i det hele tatt ved tomgang. Ved litt gasspådrag er den svært hørbar, og blir gradvis høyere. Så snart kompressor kobler ut er lyden borte (mener jeg). Jeg skal ikke avvise noe, men om lyden hadde kommet fra reimene i front tror jeg at jeg ville hørt at det kom derfra - på mine ører høres det veldig ut som det kommer lenger bakpå motoren.

 

Hadde en video lenger oppe hvor man hører lyden etter at kompressor kobler ut, men legger også denne på youtube her (kan ta noen minutter før den er klar):

 

Link to post

Ved 2600 bråker vel en KAD300 såpass ille at man ikke hører noe som helst :-) Mine KAD32 bråker noe ille på full spiker med motoromsluken oppe :-)

Jeg er også skeptisk til slikt med motor igang, men hvis man ligger til brygge og kan styre kompressoren med bryter/kobling slik det ser ut til at han gjør, bør det være greit. Og avstand mellom mtorfront og veggen er jo en faktor. Hos meg er det nesten 75 cm. På denne Windyen er det mye trangere ser det ut til....

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg kom til å tenke på en ting:

Du nevnte på IM at dyanoem engang var glemt å stramme og at du har kjørt litt med reima skeiv, det som vi har bilder av begge og som nå er rettet opp. Er lyden anderledes nå med rett vinkel?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

kompressoren kobler ut etter noen minutter på tomgang etter kaldstart (KAD 44/300).

forsvinner lyden da?

 

Ellers er stetoskopmetoden genial for å finne hvor slike lyder kommer fra.

Du kan bruke en stor skrutrekker med hardt hode. Sett metallenden intil f.eks bolten på strammehjulet (om det er den du mistenker) og hodet på trekkeren intil øregangen. Er det et slitent lager, skal jeg love deg at du hører forskjell på det og et annet friskt hjul.

Så kan starte og høre rundt på de delene/ områdene du mistenker.

 

Gjøres selvfølgelig med forsiktighet for kropp og lemmer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Som beskrevet, og som man forsåvidt kan høre av lysøk-videoen, så virker det som om lyden er høyere lenger inne i motorrommet. Følgelig har jeg begrenset tro på at det det er clutch, drivhjul eller kompressor - det tror jeg at jeg burde kunne ha hørt - men jeg skal ikke avvise det. At det var olje på kompressor var noe av det første jeg sjekket, og det er det, men den har ikke helt den fargen jeg ønsker så jeg er på vei til å bytte. Litt dårlig olje gir vel ikke lyd av seg?

 

Lyden forsvinner når dynamo kobler ut.

 

Det er ikke noe forskjell i lyden nå etter at jeg fikk fikset opp i dynamoen. For uinvidde, dvs alle andre enn Bavaria32Sport, så tabbet jeg meg ut ved å ikke stramme alle bolter på dynamoen skikkelig etter et bytte, slik at bolten til strammejernet i blokken falt ut og dynamoen ble helt slakk. Det kjørte jeg med ca 20-30 minutter. Etter det har jeg byttet alle reimer på motoren (og strammet opp med momentnøkkel), samt at jeg har bygget ut reimskiven på dynamoen litt (den stod ikke vinkelrett på). Denne ulyden fra kompressoren har oppstått rett etter dette lille "dynamohavariet", noe som er litt påfallende og kan indikere en relasjon, men jeg klarer ikke helt å forstå hvorledes siden lyden virker så tydelig ikke synes å komme fra fronten.

Link to post

En tanke, som støttes mer av det som har skjedd enn av lydkilden: Kan det at dymanoreimen var slakk en god stund ha skadet noen kulelagre et eller annet sted, f.eks i vannpumpen, og at det er det som nå lager kluss? Forstår ikke helt hvorfor lyden da er først kommer sammen med kompressor, men det har kanskje noe med belastning å gjøre.

Link to post

Lyden forsvinner når dynamo kobler ut.

mener du kompressor?

Lyd er rare greier. Ikke heng deg opp i hvor lyden kommer fra, det kan være misvisende pga rom/resonans osv :-) Langs min husvegg hører jeg trafikk veldig godt ved 2 punkter, resten av veggen er helt tyst. Ingen ide hvorfor.

 

Kan noe av gammel reim ha havnet bak kompressorhjule/strammehjulet?

 

mvh

Bavaria32sport

ps Var ikke meningen å tyste på deg på dynamogreia :-)

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...