thomasd Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hei, Lyden er ikke noe annerledes nå når jeg har fått rettet opp vinkelen. Jeg har ikke fått testet å vri på strammehjulene med motoren i gang fordi jeg ikke har kunnet ta med hjelpemann/-kvinne ned i båten, skal gjøre det. Jeg har derimot kommet til et nytt symptom: Lyden synes ikke å være tilstede på tomgang (600 rpm) når motoren er helt kald og startes - da naturligvis med kompressor på. Så snart det blir gitt litt mer turtall (= mer trykk) kommer lyden. Når turtall så reduseres til tomgangsnivå er derimot lyden der. Kan det tyde på at det er en eller annen pakning som "setter seg" når motoren er kald, blir blåst lekkasje i under trykk, og så er lekkasjen der etterpå? Se evt. video: Siden denne dynamosaken potensielt kan være relatert: Til tross for oppstramming og justeringer er det fortsatt en del reimrester i motorrommet. Før jeg la ut på tur i går tørket jeg helt rent, men det så slik (under) ut da vi kom tilbake til havna - etter at motoren hadde kjørt en drøy time (mest på <1000 rpm). Det kan være "gammal moro" som forsatt løsner fra reima, men jeg synes det virker som litt mye til å være det. Tror jeg skal demontere alt av hjul og reimer og rengjøre enda bedre enn jeg gjorde sist. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 For en fantastisk dag på fjorden! :-) Vasket bort reimstøv før vi la utpå, men dessverre så motorrommet omtrent helt likt ut som forrige bilde etter en like lang tur. Jeg antar da at jeg har et eller annet problem med reimene, selv om jeg ikke helt forstår om/hvordan det forårsaker kompressorulyden. Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hmm.... Mulig jeg tar feil, men ser ikke reimhjulet på dynamoen noe skjevt ut, på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Mulig det er vinkelen som lurer deg litt her. Eller så har jeg mer jobb å gjøre... Har et annet bilde av dynamo etter at jeg bygget reimhjulet ut her: Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Har ikke blitt mye tid til å skru og feilsøke den siste uken, dessverre. Men jeg tenkte i alle fall få byttet oljen, da den på peilepinnen så litt ueffen ut. Min mistanke der var berettiget så det ljomer etter. Så, med fare for å latterliggjøre meg selv fullstendig, må jeg innrømme at oljen var i særs dårlig forfatning... Her må det vel ha kommet noe vann inn, og kanskje annet har gått galt i tillegg. Likevel holder jeg (enn så lenge) fast ved at ulyden ikke synes å komme fra kompressor - jeg har også lyttet på denne med stetoskop. Kan det punktet hvor vann har kommet inn også være det som lekker og lager lyd nå? Har spart på oljen i tilfelle en mekaniker på et tidspunkt vil se eller lukte på den. ... og nei, bytte av olje gjorde ikke at lyden forsvant. Dessverre. Redigert 17.August.2012 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Huff huff, vann Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ja, var nok bilde som lurte litt. Dersom neste bilde ikke er tatt av karamellpuddingen til kona, lukter det noe trøbbel. Snakker vi blåst toppakning tro? Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Kan også være oljekjøler dersom det finnes, eller manifold / raiser. Men holder en knapp på toppakningen som følge av lyden. Når det gjelder reimproblematikken er det nok ikke mange mm. Avvik i vertikalplanet som skal til før det slites, kontroller dette nøye. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 gåen simring og lager i sjøvannspumpa? Kan en ikke få vanninntregning da? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 'Hvor er Adeneo?? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hvis det hadde vært lager i vannpumpa, ville ikke lyden vært der konstant, og ikke kun sammen med kompressor? For en del år tilbake tok jeg/mekaniker av toppen på kompressoren i forbindelse med annen feilsøking. Den ble siden satt på, men først tilført litt flytende pakning. Jeg har tenkt at den siden av kompressoren har lite/ikke trykk, hvilket jeg tenkte betyr at den ikke ville lage ulyd, og derfor ikke fokusert på den - men det bør jeg kanskje revurdere? Om det hadde vært lekkasje rundt denne komponenten skulle jeg vitterlig tro at jeg ville ha kunne høre at lyden kom derfra ettersom den er så lett tilgjengelig, men jeg kan helt sikkert ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Det første jeg ville sjekka er olja. Bekrefta vann eller ikke. Er det vann kan du raskt vrake hele maskinen din. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Takk for innspill. Da jeg hadde mekaniker til å justere ventilene i fjor sommer mente han at det var litt vann i motoroljen ettersom det var noe rust ved ventiler, klaffer eller lignende (jeg vet ikke) - men han gjorde ikke noe stort nummer utav det. Mulig han burde ha gjort det. Hvordan skal jeg få avklart om det er olje i motor generelt, og om det er "mye" (=lekkasje) eller ikke? Presumtivt ligger vannet under oljen, og jeg synes det er svært vanskelig å få ut mer enn ca 7 (av 11) liter olje ved oljebytte - det er noe jeg oppfatter at mange mener er utfordrende med KAD44/300 som ikke har plugg i bunn. Forøvrig sliter jeg med å se sammenhengen mellom vannpumpe/motorolje og kompressoren, ettersom kompressoren vel er en helt separat enhet? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Se på sjøvannspumpen din. Den kan lekke vann inn i oljen. En mekaniker som ikke synes det gjør noe med litt avnn i oljen, burde kjølhales.. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
motor Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Har du sjekket at hovedreima er strammet med riktig moment og at den ikke er utslitt? Den som går fra veiv til vannpumpa.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 (redigert) Enten har du to problemer eller ett problem og et symptom. Kompressoren er en separat mekanisk enhet med egen olje. Eneste forbindelsen med resten av motoren er reima og luftrørene. Den er ikke årsak til vann i oljen. Vann i olje er et stort problem. Kan fort gi totalhavari fordi oljen ikke smører. Ikke kjør før du har funnet ut av dette. At mekaniker har sett dette uten å reagere sier meg at han ikke skal komme lmbord hos meg noen gang. Kan ulyden komme av blåst toppakning som lekker ut av toppen? Få motoren på verksted om du ikke selv har peiling her Redigert 18.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Alle reimene er spell nye og strammet med (forhåpentligvis) riktig moment - etter tips fra Bavaria32sport. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Fikk ikke med meg siste innlegg fra Bitteliten - høres ut som sesongen får en brå slutt for mitt vedkommende... :-( Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Ikke tenk det værste med en gang. Få en kyndig til å sjekke maskinen din. Så du hadde rust på ventilene. Har du sjekka intercooler? Viss den lekker så drar du sjøvann inn innsuget. Du kan også se om det drypper i sladrehullet under. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Takk, men det er jo lett å bli litt motløs... Er det andre i Oslo-området enn la-sa det anbefales å snakke med? Karen som var ombord sist er ikke velkommen tilbake... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Jon-Geirr på Bjerkåsholmen. Windy spesialist. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Misforstod jeg, eller var den guffa du tappet ut, kun olja til kompressor? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Takk for tips om gode folk. Guffa var bare kompressorolje - jeg vet ikke om jeg har et problem med vannpumpe og olje i motor ellers, utover at denne mekanikeren fra i fjor sa det var litt rust som han tok bort i forbindelse med ventiljustering. Tror jeg forsøker å skru av toppen av kompressoren igjen og tetter den med ny pakning, i tilfelle det løser ulydproblemet. Det kan i så fall også forklare hvorfor det er kommet vann inn i kompressoren? Om det skulle vise seg å fungere må jeg så snarest få avdekket om det er problem med vanninntrenging i motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Guffa var bare kompressorolje - jeg vet ikke om jeg har et problem med vannpumpe og olje i motor ellers Tror jeg forsøker å skru av toppen av kompressoren igjen og tetter den med ny pakning, i tilfelle det løser ulydproblemet. Om det skulle vise seg å fungere må jeg så snarest få avdekket om det er problem med vanninntrenging i motor. Jeg tror dere snakker forbi hverandre, de som tenkte på blåst topppakning etc. trodde nok dette var motorolje Å prøve og feile på egenhånd uten å vite hva du gjør eller om det du gjør er riktig vil jeg ikke anbefale. Det kan fort bli dyrt, ta kontakt med fagfolk Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Beklager, jeg var sikker på att det var motorolje. Men sjekk intercooleren din ang. rust på ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.