Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Åja, jeg tenkte motorolje åssen du har fått vann i olja på kompressoren skjønner ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Da kan jeg kanskje puste litt ut, men må fortsatt finne ut av dette. Et havari ville jo vært særs lite gunstig. Hvordan sjekke om det er noe vann i motoroljen? Jeg tenker som sagt at evt. vann helst legger seg i bunnen av oljen (?) slik at det hjelper lite å se på oljen man pumper ut ved bytte. Derimot så vil vel oljefilteret inneholde en "representativ prøve" - så om jeg tømmer dette over i en glassflaske vil jeg se om det etter en stund fremkommer vann i bunn? Eller vil vann i olje bli emulgert som det vel heter, slik at de ikke skiller seg ut lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg skjønner heller ikke hvordan du har fått vann i kompressorolja. Er motoroljen svart og fin? På kompressoren skal det vel bare ca 1 dl. Er det va mengden du tappet av?. Og brukr du den originale Volvo oljen? Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Motoroljen er svart og fin - i alle fall så vidt jeg kan bedømme. Det var denne ene deciliter som jeg tok ut av kompressor som så ut som rennende sjokoladepudding, og den ble erstattet av volvos originalolje. Starten på denne tråden var jo denne ulyden som kompressoren synes å lage. Så vidt jeg kan forstå konstruksjonen (korriger meg gjerne om jeg tar feil) kommer luften inn fra oversiden av kompressoren og trykkes ut på undersiden. Jeg har tenkt at lyden kommer fra den siden hvor det er generert et overtrykk. Om det derimot er på "innsugssiden" at det er en lekkasje, f.eks denne pakningen som ble fornyet for noen år siden på toppen av kompressor, så vil det også kanskje kunne bli sugd inn noe vann her som havner i oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Hvor skulle det vannet komme fra? Spyler du motoren med ferskvann? Er det mye saltvann i motorrommet? Vann i motorolje gir majoneslignende olje, dvs hvit/lysbrun Redigert 19.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Vask/rens av motoren utvendig, hvilket jeg gjør en sjelden gang - selv om jeg innrømmer lett at det ikke er noen veldig god forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Kondensvann Bitteliten.....det er jo helt vanlig på ordinære kompressorer. Om konstruksjon av kompressor for båtmotorer kan jeg svært lite, men at det er mye vann i luften som komprimeres er det ingen tvil om. Redigert 19.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Det kan det nok være. Jeg vet ikke hvordan kompressoren ser ut inni, men jeg tenkte litt på kondens med slo det fra meg da innluften passerer et papirfilt først, og det tørker nok endel luften en del. Viktig å bruke kompressorolje, ikke vanlig motorolje. Her er bilde av kompressoren. Vil tro olja smører de to tannhjula. Er vel bare et par dl olje? Om det lekker inn her ser du pakningen her. Komprimert luft er ikke i kontakt med olja http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-4853.aspx Redigert 19.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Så om det har gått litt for lang tid (ehem ) før bytte av kompressorolje, kan dette være ganske naturlig? Og ja, jeg har kjøpt og benyttet volvos kompressorolje, som jo er nesten gratis. Godt det ikke trengs særlig mye for en gangs skyld... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Holder en knapp på kondens. Det syndes ofte med skiftintervallene på kompressorer på VP motorer. Har sett 8-10 år gamle motorer uten en ripe i lakken på oljepluggene på kompressor alt for ofte.. Med så mye vann i olja over tid er jeg redd du har mekanisk skade på kompressoren din dessverre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg ville startet med å gå over luftboks/slanger, sjekket klemmer og pakninger Lufta ut fra kompressoren har høyt trykk. Inn i kompressoren er det jo ikke så stort trykk. Sjekk også intercooleren, men den burde pipe også når kompressoren kobler ut.. Sjekk også ventilen, nr 11 her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-5093.aspx Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Får håpe det ikke er mekanisk skade på kompressor. Har som sagt lyttet på denne med stetoskop, og kan ikke høre noen ulyd. Men nå har jeg aldri lyttet etter slike ulyder før, så jeg påstår ingen ting. Derimot så er denne "11-ventilen" til Biitteliten høyaktuell i forhold til hvor jeg oppfatter at lyden er kraftigst, dersom jeg forstår tegningen rett. Ligger den omtrent midt på motoren litt på venstre side? Bitteliten: Du må gjerne ta en titt/lytt på videoen fra innlegg #12: Redigert 19.August.2012 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Om luftfilterboksen din ligger der så er den i nærheten Ta ut luftfilteret. Jeg tror du skal kunne nå denne fra innsiden av luftfilterboksen Redigert 19.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Og der er det en klaff som jeg må sjekke at beveger seg fritt og lukker seg ordentlig? Er særs trangt i det motorrommet mitt, så det vil kreve litt akrobatikk! Interessant tegning forresten, jeg synes etter å ha studert denne det ser ut som at luftstrømmen til/fra kompressor går motsatt vei av det jeg først trodde, dvs at luften egentlig strømmer nedenfra og opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Vel, vi får etterhvert kardangledd i arma og de forlenges ca 30 mm per båtsesong når vi mekker båtmotor Den siden er gull verdt. Du kan se motoren i alle deler Redigert 19.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Luften hentes fra luftfilteret i underkant, kjøres igjennnom kompressoren undenifra og opp. Komprimert luft så igjennom turbo såvidt jeg har skjønt :-) Klaffen synes når du tar ut luftfilteret, lett å dytte på med en finger. Og Bitteliten: det er bare 1 dl olje i kompressoren, det er riktig mengde mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Lurer fortsatt hvordan det har kommet vann i den olja. Om motoren din fungerer normalt, dvs ingen effekttap, er nok kompressoren ok. Om det er mekanisk ulyd fra den hører du det. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Kunne ikke se noe feil med tilbakeslagsventilen nevnt av Bitteliten. Lagde min egen patent med å lukke og tape en plastpose rundt overgangen mellom røret fra kompressor og inn i luftfilterboksen (for å se om det var antydning til luftlekkasje der), men den viste ikke tegn til å bevege seg. Så, nå har jeg fjernet gammel og lagt på ny tetningssilikon på toppen av kompressor, får se om det har effekt etter at det har tørket. Om ikke er det vel pakningen i overgangen mellom kompressor og røret som er siste utvei før jeg må søke mekanikerhjelp. I'll keep you posted! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 En tanke som dukket opp hos meg, er om det kan være noe av det andre som blir drevet av reima som lager lyd når kompressor slår inn. Den er vel tung å drive og vil belaste reima hardere. Du nevnte at du har bygget ut remhjulet på dynamo. Hvordan er dette gjort? Kan noe der lage lyd når komp belaster reima? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg er relativt sikker på at lyden ikke kommer fra rundt dynamo - når jeg tester/lytter er det helt tyst (ift ulyd) på den siden av motoren. Hjulet som driver vannpumpe er derimot litt mindre utelukket. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Wild guess: oljen i kompressoren har fått inn vann av ukjent årsak, det har ført til rust på lager i kompressoren og dermed ulyd. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Good guess; men om jeg setter et stetoskop mot kompressoren, burde jeg ikke da veldig tydelig høre en sterk ulyd? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Stetoskopet er bra på å finne bankelyder. Høye frekvenser kan være vanskeligere å finne opphavet til da du kan få resonans som er mere fremtredende. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Ok. En annen observasjon er at ulykken ikke er der med kald motor på tomgang. Ved litt pådrar kommer lyden, og da er den også klart hørbar på tomgang etterpå. Utfordrer det hypotesen? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Skriveleif pga Apple - beklager... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.