Jump to content

Ulyd kompressor VP KAD300 - hvordan feilsøke?

thomasd

Recommended Posts

Da kan jeg kanskje puste litt ut, men må fortsatt finne ut av dette. Et havari ville jo vært særs lite gunstig. Hvordan sjekke om det er noe vann i motoroljen? Jeg tenker som sagt at evt. vann helst legger seg i bunnen av oljen (?) slik at det hjelper lite å se på oljen man pumper ut ved bytte. Derimot så vil vel oljefilteret inneholde en "representativ prøve" - så om jeg tømmer dette over i en glassflaske vil jeg se om det etter en stund fremkommer vann i bunn? Eller vil vann i olje bli emulgert som det vel heter, slik at de ikke skiller seg ut lenger?

Motoroljen er svart og fin - i alle fall så vidt jeg kan bedømme. Det var denne ene deciliter som jeg tok ut av kompressor som så ut som rennende sjokoladepudding, og den ble erstattet av volvos originalolje.

Starten på denne tråden var jo denne ulyden som kompressoren synes å lage. Så vidt jeg kan forstå konstruksjonen (korriger meg gjerne om jeg tar feil) kommer luften inn fra oversiden av kompressoren og trykkes ut på undersiden. Jeg har tenkt at lyden kommer fra den siden hvor det er generert et overtrykk. Om det derimot er på "innsugssiden" at det er en lekkasje, f.eks denne pakningen som ble fornyet for noen år siden på toppen av kompressor, så vil det også kanskje kunne bli sugd inn noe vann her som havner i oljen?

Kondensvann Bitteliten.....det er jo helt vanlig på ordinære kompressorer. Om konstruksjon av kompressor for båtmotorer kan jeg svært lite, men at det er mye vann i luften som komprimeres er det ingen tvil om.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det kan det nok være. Jeg vet ikke hvordan kompressoren ser ut inni, men jeg tenkte litt på kondens med slo det fra meg da innluften passerer et papirfilt først, og det tørker nok endel luften en del.

Viktig å bruke kompressorolje, ikke vanlig motorolje.

Her er bilde av kompressoren. Vil tro olja smører de to tannhjula. Er vel bare et par dl olje? Om det lekker inn her ser du pakningen her. Komprimert luft er ikke i kontakt med olja

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-4853.aspx

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ville startet med å gå over luftboks/slanger, sjekket klemmer og pakninger Lufta ut fra kompressoren har høyt trykk. Inn i kompressoren er det jo ikke så stort trykk.

Sjekk også intercooleren, men den burde pipe også når kompressoren kobler ut..

Sjekk også ventilen, nr 11 her

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-5093.aspx

Får håpe det ikke er mekanisk skade på kompressor. Har som sagt lyttet på denne med stetoskop, og kan ikke høre noen ulyd. Men nå har jeg aldri lyttet etter slike ulyder før, så jeg påstår ingen ting. Derimot så er denne "11-ventilen" til Biitteliten høyaktuell i forhold til hvor jeg oppfatter at lyden er kraftigst, dersom jeg forstår tegningen rett. Ligger den omtrent midt på motoren litt på venstre side?

Bitteliten: Du må gjerne ta en titt/lytt på videoen fra innlegg #12:

Redigert av thomasd (see edit history)

Og der er det en klaff som jeg må sjekke at beveger seg fritt og lukker seg ordentlig? Er særs trangt i det motorrommet mitt, så det vil kreve litt akrobatikk! :wink:

Interessant tegning forresten, jeg synes etter å ha studert denne det ser ut som at luftstrømmen til/fra kompressor går motsatt vei av det jeg først trodde, dvs at luften egentlig strømmer nedenfra og opp.

Luften hentes fra luftfilteret i underkant, kjøres igjennnom kompressoren undenifra og opp. Komprimert luft så igjennom turbo såvidt jeg har skjønt :-)

Klaffen synes når du tar ut luftfilteret, lett å dytte på med en finger.

Og Bitteliten: det er bare 1 dl olje i kompressoren, det er riktig mengde

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kunne ikke se noe feil med tilbakeslagsventilen nevnt av Bitteliten. Lagde min egen patent med å lukke og tape en plastpose rundt overgangen mellom røret fra kompressor og inn i luftfilterboksen (for å se om det var antydning til luftlekkasje der), men den viste ikke tegn til å bevege seg. Så, nå har jeg fjernet gammel og lagt på ny tetningssilikon på toppen av kompressor, får se om det har effekt etter at det har tørket. Om ikke er det vel pakningen i overgangen mellom kompressor og røret som er siste utvei før jeg må søke mekanikerhjelp.

I'll keep you posted!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...