Jump to content

hva er rett batterivann nivå?


omhI

Recommended Posts

Det er vanlig praksis med truckene på jobb at disse skal være fulladet før man etterfyller batterivann. En av teoriene er at hvis trucken er tom for strøm, og man da tynner ut syren enda mer er dette rett og slett ikkje bra......

 

En annen ting jeg har lært om syrebatterier på et sønnak kurs, er at småkoking i batteriet er bare sunt , forutsatt: at man har nok vann på cellene: spenning ikke er FOR høy.. koking begynner ved 14,4v.

 

Kursholderen snakket en del om dårlige batterier i biler. Han hadde vært batteri "sjef" for Saab i 30 år og kunne si at 60% av tilfeller der kunder ikke lenger var fornøyd med batteriet på bilen, var grunnen feil vedlikehold av batteri.

 

Han lærte oss da at man burde "desufatere batteriet " ved å holde en konstant ladespenning høyere enn 14,4 volt i inntil 14 dager. Da nytter det ikke med noe elektronisk drit fra lavpriskjedebutikken.

Da må man feks. ha en strømforsyning som er regulerbar til 15 volt. Eller minst 14,4volt. Etterhvert som batteriet fyller seg opp stiger spenningen , slik at denne prosessen må ha litt tilsyn.

Og gjøres på et ventilert sted. For gnallgass frigjøres i denne prosessen og det er ingen båtmotor til å "spise" den. Forøvrig liker jeg å ha godt med vann på cellene. mer vann= mer syre=mer strøm.

Link to post
Share on other sites

Syrevekt 1,280 = 100% ved +25 grader C

Hvis en har to like batterier med Syrevekt 1,280

 

Grovt skrevet

Det ene batteriet har vannstand 5mm over cellene = mindre strøm

Det andre har vannstand 15mm over cellene. = mer strøm

Stort mer vann enn 15 mm da har en problemer med å holde syra på plass i batteriet og det tar lengre tid å lade det opp., grovt sagt

Syrevekt 1,200 = 50% ved +25 grader C

 

Mener at databladene til batteriene er ved 10 mm vannstand.

 

Under utlading

Ved utlading går det en strøm fra positiv pol gjennom belastningen og til negativ pol. Inne i batteriet går

det samtidig en strøm som er nøyaktig like stor. Det er omgjøring av av kjemisk energi som er "drivstoffet"
for strømmen. Svært forenklet kan vi si at sulfatgruppene (SO4) i like store mengder går til de positive og
negative plater, mens oksygenet (O) fra de positive platene går ut i elektrolytten hvor det forbinder seg
med frigjort vannstoff (H2) og danner vann (H2O).
Fra skoleboka på tidig 60
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Så du mener at med mer elektrolytt får batteriet en høyere kapasitet? Det var jeg ikke klar over. Jeg trodde batteriets kapasitet var begrenset av mengden bly samt platenes areal. Da skal jeg jammen fylle opp mye mer vann på batteriene mine. Det er laangt opp til korken, og syrevekta ligger på 1,31 på forbruksbatteriene og 1,32 på startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Rett det ,men en kan vel si at Elektrolytten er drivstoffet .

forskjellen er ca.2.13 V mellom de positive og negative platene i en celle og syrevekten 1,28

Ved forbruk vil det synke til ca. 1,8V og syrevekten er nede i ca.1,2

Det vil si at sulfatgruppene (SO4) har flyttet seg til de positive og negative platene.

 

Og en må lade for å få den tilbake til Elektrolytten og syrevekten opp.

Under utlading

Ved utlading går det en strøm fra positiv pol gjennom belastningen og til negativ pol. Inne i batteriet går

det samtidig en strøm som er nøyaktig like stor. Det er omgjøring av av kjemisk energi som er "drivstoffet"
for strømmen. Svært forenklet kan vi si at sulfatgruppene (SO4) i like store mengder går til de positive og
negative plater, mens oksygenet (O) fra de positive platene går ut i elektrolytten hvor det forbinder seg
med frigjort vannstoff (H2) og danner vann (H2O).
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

:lol: Ja, da får vi avslutte avsporingen der :smiley: Til informasjon tror jeg at jeg klarte å ødelegge den kaka totalt... Feil nummer en var sukker i kremen selv om jeg blandet inn vaniljekrem, feil nummer to var at jeg pisket kremen for lite. Kaka står i kjøleskapet og venter på bursdagsbarnet, men ser mest ut som en trafikkulykke :giggle: blåbær og krem flyter utover...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært innom Sønnak og fått "fasitsvaret" på vannivå. Den hvite plasten i cella er ikke nivåindikator.

 

bilde

 

 

Korrekt framgangsmåte er visstnok å fylle opp 10 mm over platene. For å måle dette skal man stikke en finger ned i til man kjenner plastlommene platene ligger i. Karen på lageret viste meg omhyggelig hvordan dette skulle utføres på et korrekt oppfylt batteri i hylla, og forklarte samtidig hvor viktig det er at det er elektrolytt over platene. Da jeg kommenterte at han hadde ca 20 mm nivå ble vi kjapt enige om at 20 mm over platene er perfekt :giggle: Fyller man for mye vann vil det renne over når man lader, ellers var det visst ikke så kritisk bare nivået kom ned på platene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...