Jump to content

ZF Gearboks - oljefilter, hvor er det ?


MS Victoria

Recommended Posts

Har Yanmar 6LYM-UTE motor med følgende gear: ZF Hurth Marine Gear, HSW 800-A2-1,6 (A=1,57, B=1,57) serienr: 17 36 947 E. I min instruksjonsbok for motor står det henvisning til Yanmar gear hvor det skal være et eller annet filter på gearet. Vet ikke om ZF gearet betegnes som Yanmar gear eller om dette er en annen type. Har uansett problemer med å identifisere noe filter på denne boksen. Er det noen som har samme og som kan hjelpe ? (Kansje noe underlag på gearet finnes? :confused: )

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/64/IMG_3830_1.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/64/IMG_3831_1.JPG

Link to post
Share on other sites

Ser du den runde store skiva på bildet ditt? Den med en litt mindre skive på toppen og med en unbraco-bolt aller øverst. Den løsner du. Tappen på den underste skiva er til å holde i og til å dreie på når du åpner/lukker. Dra opp hele greia. Under lokket finner du et lite filter av type massen netting. Dette skal skiftes med jevne mellomrom. 300 timer. For de fleste betyr dette annethvert år.

 

Og som alt annet til båt har selvfølgelig dette lille filteret en svindyr pris.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Jeg tror faktisk intervallet er 150t. Ta det hvert år. Rengjør i bunnen av filterhuset og sjekk for spon. Det viktigste er å ikke trekke til for hardt når filteret er skiftet. Det hindrer gjennomstrømming av olje med fare for havari til følge.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk intervallet er 150t. Ta det hvert år. Rengjør i bunnen av filterhuset og sjekk for spon. Det viktigste er å ikke trekke til for hardt når filteret er skiftet. Det hindrer gjennomstrømming av olje med fare for havari til følge.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet at intervallet er 300 timer for filterskift fordi jeg sitter med ZF Operating Manual foran meg. Det er heller ikke noe særlig bunn i filerhuset, bare materøret som stikker opp og tetteflaten rundt. Så presses oljen it gjennom filterelementets sider. Omtrent som et motoroljefilter.

 

Man kan skru til så hard man vil uten fare for å påvirke gjennomstrømningen. Skrur man til for løst, kan det svette litt olje, skrur man til for hardt, kan man deformere noe slik at det svetter neste gang. Det er uansett ikke spesielt kritisk. Håndboka sier min 5Nm max 8Nm. Trolig kan man være enda mer sluvete begge veier uten at det får konsekvenser for gjenger eller tetting.

 

Over til noe som er kritisk. Lamellene. Lamellene er noe fintfølende greier. De liker dårlig å stå uten olje i lengre perioder, f.eks vinteropplag. Kondens gjør at de ruster. Ikke alle lamellene, men de som er over oljenivået. Alle hydrauliske gir skal derfor toppes med ATF-olje ifm vinterklargjøringen. Fyll opp til det renner ut av peilepinnerøret. Dette giret skal ha 5,5 liter for å nå max-merket på peilepinnen. Så går det på ytterligere omlag 3 liter for å toppe det. 3 liter Dex III koster en drøy hundrelapp på Biltema og er en billig forsikring, siden ingen har lyst til en kostbar lamellreparasjon etter 10 år.

 

Olja skal også skiftes etter 300 gangtimer, eller hvert år. Mange kjører bare halvparten så mye i løpet av sesongen. Fyller man opp med ny Dextron III ATF olje på høsten for å vinterkonservere, kan man annenhver vår bare tappe av olje ned til maxmerket på peilepinnen og annethvert år tappe av all olje, bytte filter og fylle på til maxmerket igjen. På den annen side: Har man lyst til fullt olje-og filterbytte hvert år, kan man jo det også.

 

Inspeksjoner en gang i blandt er jo også greit. Ikke først og fremst fordi giret bruker olje, mer for å sjekke at olja har det bra. Ser det f.eks. ut som jordbærmilkshake, er det lekkasje i oljekjøleren. Uten jevnlig sjekking, kan ting fort bli veldig dyrt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Inspeksjoner en gang i blandt er jo også greit. Ikke først og fremst fordi giret bruker olje, mer for å sjekke at olja har det bra.  Ser det f.eks. ut som jordbærmilkshake, er det lekkasje i oljekjøleren. Uten jevnlig sjekking, kan ting fort bli veldig dyrt.

Men det er en litt spesiell fremgangsmåte ved peiling av oljen. I følge representant fra ZF så bør oljen være ca. 30 grader C før peiling. Kopl inn gearet litt forover elle bakover. Peil oljen innen 30 sek. Peilestikka skal ikke skrus inn under peilingen. Personlig synes jeg det vanskelig å se oljenivået på stikka pga. den gjennomsiktlige oljefilmen og stikkas utforming.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Beklager, beklager selvfølgelig er det 300t. mellom hvert oljeskift. Uansett skal det gjøres årlig selv om timeantallet ikke blir 300.

Hadde rep. på kr. 7000,00 ifjor, pga iflg. importør, at filteret var trukket til for hardt. Og dette var bare deleprisen. Jobben gjorde jeg selv.

Det var det hydrauliske girskiftet som skjærte seg, fordi gjennomstrømmingen av olje var for dårlig.

Jeg hadde akkurat kjøpt båten, og kunne ikke garantere for hva som var gjort tidligere.

Derfor skepsisen, bytt heller en gang for mye enn en for lite, og trekk til filteret med rett moment.

 

Det som virkelig imponerte meg var at importøren av ZF tok det på garanti. Båten er 99 mod. og var akkurat innenfor 5 års grensa. Det var service, delen kom på 24 timer, og dagen etter var jeg på vannet igjen.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henter opp igjen denne ettersom jeg har denne gearboksen, og nå ser at jeg nærmer meg olje/ filterskift. (verdien av søkefunksjonen ligger blant annet i at jeg ikke behøvde starte ny tråd, men kunne fortsette den gamle)

 

Lotus sitter med håndboken for gearboksen. Det gjør ikke jeg, selv om boksen står i båten jeg kjøpte. Hvor fikk du tak i den? Finnes den på nettet noe sted?

 

Et lite tilleggsspørsmål; jeg ser at ATF-olje koster mellom 64 (shell) og 120 (Esso) kroner pr liter i 1liter bokser. (Det jeg kunne finne på en rask runde på bensinstasjonene en fredagsettermiddag i nærmiljøet) Er det vesentlig hvilken ATF-olje som brukes, og er den billig i større bokser (kapasiteten i denne gearboksen er 5.5 liter, og da betyr jo en prisforskjell på 60 kr/ liter noe) Er det noen som vet om f.eks Biltema er billigere uten å være lavere i kvaliteten?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Tror manualen ligger på ZF sin hjemmeside. http://zfmarine.com. SEr du allerede har fått svar om akkurat det.

 

Du kan bruke en hvilken som helst ATF-olje som klarer spec'en til Dextron II. Selv bruker jeg Dextron III og betaler ca 35 kroner literen. Det er ikke merket på fronten av oljeflaska som teller. Det er API-spesifikasjonen på baksiden. Min ATF-olje kommer fra Biltema. Hvor Biltema får den fra vet jeg ikke, det er antagelig ikke Statoil for ATF-oljen.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Tur til Biltema i morgen tidlig da planlagt.

 

Neste spørsmål: Filteret.

Båten er ett år gammel, har gått 270 timer. Dermed er det tid for å skifte både olje og filter. Jeg antar at filter må kjøpes av Yanmarmannen (hyggelig, men dyr).

 

Det presiseres at filteret må trekkes til med riktig moment. Innebærer det at jeg må kjøpe Bracosett med momentnøkkel som kan innstilles, og anbefaler de vise menn at jeg skifter filter nå, eller kan det vente til neste år?

 

Suger dere oljen opp med vanlig sugepumpe for motorolje, eller finnes det andre lure knep? Jeg ser ikke på de tegningene som jeg har fått at det er annen måte enn å åpne oljepåfyllingskorken og suge opp den veien.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Suger dere oljen opp med vanlig sugepumpe for motorolje, eller finnes det andre lure knep? Jeg ser ikke på de tegningene som jeg har fått at det er annen måte enn å åpne oljepåfyllingskorken og suge opp den veien.

 

Jeg løfter denne tråden da jeg har planer om å skifte gearolje på en ZF 45A. Gearkassa ser lik ut som den på bildene i det første innlegget.

 

Er det noen som kan fortelle om det finnes en tappeplugg? Kunne ikke finne noen i farta. Skal oljen suges opp, og i tilfelle der peilepinnen står eller der filteret står?

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
Lotus skrev On ‎01‎.‎04‎.‎2005 at 22.21:

Tror manualen ligger på ZF sin hjemmeside. http://zfmarine.com. SEr du allerede har fått svar om akkurat det.

 

Du kan bruke en hvilken som helst ATF-olje som klarer spec'en til Dextron II. Selv bruker jeg Dextron III og betaler ca 35 kroner literen. Det er ikke merket på fronten av oljeflaska som teller. Det er API-spesifikasjonen på baksiden. Min ATF-olje kommer fra Biltema. Hvor Biltema får den fra vet jeg ikke, det er antagelig ikke Statoil for ATF-oljen.

 

Lotus

Skal skifte gearolje og filter på HSW 800 A2 og er litt usikker på hvilken olje eg skal velge på Biltema. 2 å velge i, legger ved link

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/transmisjonsolje-dx-iii-4-l-2000036325

Holder en knapp på denne og den på 1 liter er litt dyrere:crazy:

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/gir-servoolje-2000038244

 

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

 

Det blir som svigermor og poteter, jeg måtte kjøre tre mil for å spare toogeihalvkroneogfemtiøre.

Tja, Biltema ligger lengst unna, men er på vei til båten. Shell og Mobil (Bunkeroil) ligger bare et par minutter unna. ??

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...