MS Victoria Startet 5.Februar.2005 Del på Facebook Startet 5.Februar.2005 Har Yanmar 6LYM-UTE motor med følgende gear: ZF Hurth Marine Gear, HSW 800-A2-1,6 (A=1,57, B=1,57) serienr: 17 36 947 E. I min instruksjonsbok for motor står det henvisning til Yanmar gear hvor det skal være et eller annet filter på gearet. Vet ikke om ZF gearet betegnes som Yanmar gear eller om dette er en annen type. Har uansett problemer med å identifisere noe filter på denne boksen. Er det noen som har samme og som kan hjelpe ? (Kansje noe underlag på gearet finnes? ) https://baatplassen.no/bildearkiv/0/64/IMG_3830_1.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/0/64/IMG_3831_1.JPG Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 (redigert) Ser du den runde store skiva på bildet ditt? Den med en litt mindre skive på toppen og med en unbraco-bolt aller øverst. Den løsner du. Tappen på den underste skiva er til å holde i og til å dreie på når du åpner/lukker. Dra opp hele greia. Under lokket finner du et lite filter av type massen netting. Dette skal skiftes med jevne mellomrom. 300 timer. For de fleste betyr dette annethvert år. Og som alt annet til båt har selvfølgelig dette lille filteret en svindyr pris. Lotus Redigert 5.Februar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hanne_V Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Heisan ! Jeg tror faktisk intervallet er 150t. Ta det hvert år. Rengjør i bunnen av filterhuset og sjekk for spon. Det viktigste er å ikke trekke til for hardt når filteret er skiftet. Det hindrer gjennomstrømming av olje med fare for havari til følge. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Jeg tror faktisk intervallet er 150t. Ta det hvert år. Rengjør i bunnen av filterhuset og sjekk for spon. Det viktigste er å ikke trekke til for hardt når filteret er skiftet. Det hindrer gjennomstrømming av olje med fare for havari til følge. <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet at intervallet er 300 timer for filterskift fordi jeg sitter med ZF Operating Manual foran meg. Det er heller ikke noe særlig bunn i filerhuset, bare materøret som stikker opp og tetteflaten rundt. Så presses oljen it gjennom filterelementets sider. Omtrent som et motoroljefilter. Man kan skru til så hard man vil uten fare for å påvirke gjennomstrømningen. Skrur man til for løst, kan det svette litt olje, skrur man til for hardt, kan man deformere noe slik at det svetter neste gang. Det er uansett ikke spesielt kritisk. Håndboka sier min 5Nm max 8Nm. Trolig kan man være enda mer sluvete begge veier uten at det får konsekvenser for gjenger eller tetting. Over til noe som er kritisk. Lamellene. Lamellene er noe fintfølende greier. De liker dårlig å stå uten olje i lengre perioder, f.eks vinteropplag. Kondens gjør at de ruster. Ikke alle lamellene, men de som er over oljenivået. Alle hydrauliske gir skal derfor toppes med ATF-olje ifm vinterklargjøringen. Fyll opp til det renner ut av peilepinnerøret. Dette giret skal ha 5,5 liter for å nå max-merket på peilepinnen. Så går det på ytterligere omlag 3 liter for å toppe det. 3 liter Dex III koster en drøy hundrelapp på Biltema og er en billig forsikring, siden ingen har lyst til en kostbar lamellreparasjon etter 10 år. Olja skal også skiftes etter 300 gangtimer, eller hvert år. Mange kjører bare halvparten så mye i løpet av sesongen. Fyller man opp med ny Dextron III ATF olje på høsten for å vinterkonservere, kan man annenhver vår bare tappe av olje ned til maxmerket på peilepinnen og annethvert år tappe av all olje, bytte filter og fylle på til maxmerket igjen. På den annen side: Har man lyst til fullt olje-og filterbytte hvert år, kan man jo det også. Inspeksjoner en gang i blandt er jo også greit. Ikke først og fremst fordi giret bruker olje, mer for å sjekke at olja har det bra. Ser det f.eks. ut som jordbærmilkshake, er det lekkasje i oljekjøleren. Uten jevnlig sjekking, kan ting fort bli veldig dyrt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Inspeksjoner en gang i blandt er jo også greit. Ikke først og fremst fordi giret bruker olje, mer for å sjekke at olja har det bra. Ser det f.eks. ut som jordbærmilkshake, er det lekkasje i oljekjøleren. Uten jevnlig sjekking, kan ting fort bli veldig dyrt. Men det er en litt spesiell fremgangsmåte ved peiling av oljen. I følge representant fra ZF så bør oljen være ca. 30 grader C før peiling. Kopl inn gearet litt forover elle bakover. Peil oljen innen 30 sek. Peilestikka skal ikke skrus inn under peilingen. Personlig synes jeg det vanskelig å se oljenivået på stikka pga. den gjennomsiktlige oljefilmen og stikkas utforming. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hanne_V Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Beklager, beklager selvfølgelig er det 300t. mellom hvert oljeskift. Uansett skal det gjøres årlig selv om timeantallet ikke blir 300. Hadde rep. på kr. 7000,00 ifjor, pga iflg. importør, at filteret var trukket til for hardt. Og dette var bare deleprisen. Jobben gjorde jeg selv. Det var det hydrauliske girskiftet som skjærte seg, fordi gjennomstrømmingen av olje var for dårlig. Jeg hadde akkurat kjøpt båten, og kunne ikke garantere for hva som var gjort tidligere. Derfor skepsisen, bytt heller en gang for mye enn en for lite, og trekk til filteret med rett moment. Det som virkelig imponerte meg var at importøren av ZF tok det på garanti. Båten er 99 mod. og var akkurat innenfor 5 års grensa. Det var service, delen kom på 24 timer, og dagen etter var jeg på vannet igjen. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 Henter opp igjen denne ettersom jeg har denne gearboksen, og nå ser at jeg nærmer meg olje/ filterskift. (verdien av søkefunksjonen ligger blant annet i at jeg ikke behøvde starte ny tråd, men kunne fortsette den gamle) Lotus sitter med håndboken for gearboksen. Det gjør ikke jeg, selv om boksen står i båten jeg kjøpte. Hvor fikk du tak i den? Finnes den på nettet noe sted? Et lite tilleggsspørsmål; jeg ser at ATF-olje koster mellom 64 (shell) og 120 (Esso) kroner pr liter i 1liter bokser. (Det jeg kunne finne på en rask runde på bensinstasjonene en fredagsettermiddag i nærmiljøet) Er det vesentlig hvilken ATF-olje som brukes, og er den billig i større bokser (kapasiteten i denne gearboksen er 5.5 liter, og da betyr jo en prisforskjell på 60 kr/ liter noe) Er det noen som vet om f.eks Biltema er billigere uten å være lavere i kvaliteten? Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 Lotus sitter med håndboken for gearboksen. Det gjør ikke jeg, selv om boksen står i båten jeg kjøpte. Hvor fikk du tak i den? Finnes den på nettet noe sted?? <{POST_SNAPBACK}> Prøv her http://zf-marine.com/ZFR/Transmissions/index.cfm?PID=AAD Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 (redigert) Tror manualen ligger på ZF sin hjemmeside. http://zfmarine.com. SEr du allerede har fått svar om akkurat det. Du kan bruke en hvilken som helst ATF-olje som klarer spec'en til Dextron II. Selv bruker jeg Dextron III og betaler ca 35 kroner literen. Det er ikke merket på fronten av oljeflaska som teller. Det er API-spesifikasjonen på baksiden. Min ATF-olje kommer fra Biltema. Hvor Biltema får den fra vet jeg ikke, det er antagelig ikke Statoil for ATF-oljen. Lotus Redigert 1.April.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 (redigert) Takk for gode svar! Tur til Biltema i morgen tidlig da planlagt. Neste spørsmål: Filteret. Båten er ett år gammel, har gått 270 timer. Dermed er det tid for å skifte både olje og filter. Jeg antar at filter må kjøpes av Yanmarmannen (hyggelig, men dyr). Det presiseres at filteret må trekkes til med riktig moment. Innebærer det at jeg må kjøpe Bracosett med momentnøkkel som kan innstilles, og anbefaler de vise menn at jeg skifter filter nå, eller kan det vente til neste år? Suger dere oljen opp med vanlig sugepumpe for motorolje, eller finnes det andre lure knep? Jeg ser ikke på de tegningene som jeg har fått at det er annen måte enn å åpne oljepåfyllingskorken og suge opp den veien. Redigert 1.April.2005 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Suger dere oljen opp med vanlig sugepumpe for motorolje, eller finnes det andre lure knep? Jeg ser ikke på de tegningene som jeg har fått at det er annen måte enn å åpne oljepåfyllingskorken og suge opp den veien. Jeg løfter denne tråden da jeg har planer om å skifte gearolje på en ZF 45A. Gearkassa ser lik ut som den på bildene i det første innlegget. Er det noen som kan fortelle om det finnes en tappeplugg? Kunne ikke finne noen i farta. Skal oljen suges opp, og i tilfelle der peilepinnen står eller der filteret står? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Man suger oljen opp. Om du suger den opp der peilepinnen står eller der filteret stod spiller ingen rolle. Manual ligger i dokumentarkivet HER. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Mange takk! Tenkte ikke på å sjekke dokumentarkivet i farta Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 (redigert) Lotus skrev On 01.04.2005 at 22.21: Tror manualen ligger på ZF sin hjemmeside. http://zfmarine.com. SEr du allerede har fått svar om akkurat det. Du kan bruke en hvilken som helst ATF-olje som klarer spec'en til Dextron II. Selv bruker jeg Dextron III og betaler ca 35 kroner literen. Det er ikke merket på fronten av oljeflaska som teller. Det er API-spesifikasjonen på baksiden. Min ATF-olje kommer fra Biltema. Hvor Biltema får den fra vet jeg ikke, det er antagelig ikke Statoil for ATF-oljen. Lotus Skal skifte gearolje og filter på HSW 800 A2 og er litt usikker på hvilken olje eg skal velge på Biltema. 2 å velge i, legger ved link https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/transmisjonsolje-dx-iii-4-l-2000036325 Holder en knapp på denne og den på 1 liter er litt dyrere https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/gir-servoolje-2000038244 Redigert 30.Juli.2019 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Begge ligger over spec. Velg den du føler deg mest komfortabel med. Dette går på følelser, ikke nødvendigvis på fornuft :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Og spec den skal holde er ZF TE-ML 04D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Mix skrev 15 minutter siden: Og spec den skal holde er ZF TE-ML 04D Oiii, det var jeg ikke klar over. Kassa mi burde havarert for flere år siden. Du må forklare i detalj hva den ZF-spec'en går ut på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Hulda skrev 7 minutter siden: Oiii, det var jeg ikke klar over. Nå er du klar over det. Du kan lese om produsentens anbefalinger om olje til kassa her: https://aftermarket.zf.com/go/en/aftermarket-portal/technical-information/lubricants/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Mix skrev 7 minutter siden: Nå er du klar over det. Du kan lese om produsentens anbefalinger om olje til kassa her: https://aftermarket.zf.com/go/en/aftermarket-portal/technical-information/lubricants/ Jepp, Biltema holder i bøtter og spann. Takk skal du ha, virkelig nyttig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Det gjør den nok og vel så det. Billigste olje jeg har brukt er Texamatic 4291 som holder ZF 04D spec. Dette er en DX2 olje. Klarer den produsentens spec er det ok. Man trenger ikke kaste perler for svin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Min olje Mobile 220 dxII er heldigvis i lista. Den er til og med billigere en Biltema sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Kjellg skrev 3 minutter siden: Min olje Mobile 220 dxII er heldigvis i lista. Den er til og med billigere en Biltema sin Don't rock the boat. Vi er inne i en god trend her :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Hvor får man tak i den som er billigere enn Biltema sin da? Må ha den i morgen?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Trophy skrev 10 minutter siden: Hvor får man tak i den som er billigere enn Biltema sin da? Må ha den i morgen?? Det blir som svigermor og poteter, jeg måtte kjøre tre mil for å spare toogeihalvkroneogfemtiøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Hulda skrev 1 minutt siden: Det blir som svigermor og poteter, jeg måtte kjøre tre mil for å spare toogeihalvkroneogfemtiøre. Tja, Biltema ligger lengst unna, men er på vei til båten. Shell og Mobil (Bunkeroil) ligger bare et par minutter unna. ?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.