HenrikOrrskär Startet 6.August.2012 Del på Facebook Startet 6.August.2012 (redigert) Hei! Jeg lurer på å bytte ut vår vannutskiller, av typen CAV. Denne har fungert utmerket, men etter det jeg har forstått er de filtrene som nevnt i emnetittelen overlegen CAV på brukervennlighet, kvalitet og ikke minst at det filtrere bedre. Så har forsåvidt lest meg opp både her og der, og ser at begge filtrene fungerer etter et sentrifugalprinsipp som gjør at de effektivt skiller ut vann og drit, som avsetter seg i bollen, for at den rene dieselen kan stige og bli filtrert. For oss står det vel mellom Racor 500 eller Separ 2000, begge med gjennomsiktig bolle. Men hvilket filter er å foretrekke? Er Racor bedre Separ på noe eller omvendt? Og hvilket filter er enklest å bytte/lufte i litt ugunstige forhold? Andre erfaringer som er nyttige pris, tilgjengelighet på filterinnsatser o.l? Erfaringer er hjertelig velkommen :-) Redigert 6.August.2012 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Ingen som har noen formening eller tips om dette? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Jeg har Racor 500. Enkelt å greit å bytte filter ute søl. Har vært storbruker av filter pga dieseldyr. Kjøper filter her: http://stores.ebay.com/FILTRATION-DEPOT Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 (redigert) Separ 2000/5KD fungerar bra på min båt. Separ kan backspolas och det gör att filterbytena blir ganska sällsynta om man inte har otur och får dålig bunker. Skulle gärna haft en filtermanometer så att man kan se när filterbyte skulle behövas, men Separ vill ha en god båtpeng för den lilla dupiditten och jag har inte hittat någon billig-variant än så länge. Efter rengöring eller filterbyte så fyller jag filterhuset med ren olja så brukar det inte vara något problem att köra vidare. Potentiell svaghet hos Separ är kanske den fyrkantiga formen på tätningen mot locket, en rund tätning känns väl lättare att hålla i ordning. Men jag har inte haft några problem. Båda tillverkarna är väl välrenommerade och erkända. Redigert 6.August.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Skulle gärna haft en filtermanometer så att man kan se när filterbyte skulle behövas, men Separ vill ha en god båtpeng för den lilla dupiditten och jag har inte hittat någon billig-variant än så länge. Noe slikt du tengte på Ebonita? Separ oppgir at filterne bør byttes/backspoles ved et undertrykk på 300mbar. Det jeg kunne tengt meg som en funksjon på manometeret er at nåla drar med seg en viser som blir stående på høyest lavest verdi. Ellers fungerer det bra, må ta en tur ned i kjelleren da og avlese mens fruen overtar spakene. Gjør dette en gang eller to ila. sessongen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Yeapp, precis vad jag skulle vilja ha. Behöver dock inte stå Separ på den. Och hål kan jag borra och gänga själv... Men en god tusenlapp för en liten manometer är lite över gränsen. Behöver väl inte heller nödvändigtvis en manometer som kan visa övertryck? Man borde väl kunna hitta alternativ för någon hundralapp om man anstränger sig tänker jag. Någon som har förslag? Fråga till Rem: blir det stor skillnad mellan manometer-värdet vid tomgång och när Du tar ut hög effekt? Jag tänker att redan vid tomgång så cirkulerar väl ganska mycket olja i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Forskjellen er mindre enn hva jeg opprinnelig hadde trodd. Husker ikke detaljene, men undertrykket stiger synker en del ved høyere turtall/belastningturtall Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
HenrikOrrskär Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Takk for svar! Høres ut som det er minimal forskjell hva kvalitet gjelder. Mener å ha leset et sted at Separfilteret har en slags anordning som gjør at når du åpner lokket, så vil ikke dieselene renne tilbake til tanken? Eller har jeg hørt feil? Dette med backspoling, vil det si at du kjøre diesel uten å filtrere? Selve filterbyttet er altså da gjort ved at man løsner lokket, tar ut gammel innsats, sett i ny innsats og så fyller på diesel og skrur på lokket. Høres ut som lufting da nesten ikke er nødvendig..? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Har racor 500. Siden jeg ha uttak i bunn av tanken(gjelder kanskje med stigerør også), så monterte jeg en kuleventil inn på filteret, som jeg stenger ved bytte. Bytter filter på 5 min pga en skrue med T håndtak på toppen.Veldig renslig å bytte. Kjenner ikke separ, men ser for meg mere tungvint ut å skifte på? Kjører med 2 micron på mitt. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Smart! Så trenger ikke noe verktøy altså, det høres jo veldig lettvint ut! Det med kuleventil er nok ingen dum ide, du slipper da å lufte i det hele tatt? Smart patent! Trodde 10 micron var vanlig jeg, 2 micron er finere filtrering=fortere tett? eller tipper jeg feil.. Men på en annen side stopper du all driten på riktig sted så blir vel en smakssak gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Har hatt Racor 900FG og Separ 2000 og må si jeg holder en knapp på Separ filteret. Virker mye mer solid bygget. Billigere innsatser. Og kan backflushes. Kvalitetsfilter, enkelt og greit. Jeg har en 10mm fastnøkkel stripset fast ved filteret, just in case. Har man noia, Bytt ut boltene med vingemuttre. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Se forresten nå at tappekranen til Separ virker å være i metall, men den i racor ser ut til å være i plast.. Hvilke praktiske problemer/fordeler gir dette? Dette backflush, hva vil det egentlig si? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Slipper å lufte. Det lille som blir med gammel innsats, fyller jeg via kuleventilen før jeg setter på lokket(vet ikke om det er nødvendig egentlig?)Tanken med 2 micron hos meg, er at det er det enkleste filteret å bytte. Hvor lenge det går blir en erfaringssak, men jeg har vel kjørt 2 sesonger nå. Har vanligvis byttet hvet år, men ble ikke slik denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Hva koster disse filtrene..? Kunne også tenkt meg å arkivere mine 2 CAV filtre.... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Beträffande backspolning av Separ-filter så skriver dom så här: Switch off the engine. Open the bleed valve on top of the filter lid (note: If fuel tank is above the top of the SEPAR filter close the fuel feed valve if fitted) then open the drain valve fitted to the bowl. The clean fuel between the filter lid and the clean side of the element will flush back through the filter element and "wash off" the collected waterdroplets and particles from the filter media. At the same time fuel that is draining from the bowl is carrying contaminates out with it. Close the drain valve open the fuel feed valve and close the bleed valve. Prime the fuel system. Now the engine can be re-started. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Separ er kanskje det beste filteret. Men Racor er mest brukervenlig ved filterskifte. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
HenrikOrrskär Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) Flott Takk for oppklarende svar. Høres jo ut som en veldig grei mulighet det der! Billigste orginale jeg har funnet er http://www.amazon.co..._sim_sbs_auto_7 og uorginale http://www.amazon.co..._sim_sbs_auto_1 Vet ikke helt hva som ser forskjell, men kvalitet er kanskje et stikkord? Ellers selger de på maritim til 2500,-, noe som virker veldig dyrt iforhold til å kjøpe på nett... Sandtorv Maskin som holder til utenfor Bergen selger også rimelig ser det ut som, har sendt mail, men ikke fått svar. http://www.sandtorv-...d=0&prodid=8825 http://separfilter.c...k-2000-5-single Separ ser ut som å ligge litt høyere i pris.. http://www.parts.no/ er forhandler i bergen. sender de en prisforespørsel nå. kjekt å høre hva det ligger på Ser at noen av filtrene leverer med et varmeskjold. Den ser klossete ut for meg og vil ødelegge innsyn. Har jo CAV idag med plastbeholder montert, og vil vel tro at når det har holdt i 40 år, så tar ikke plastbeholder/glassbeholder skade av å bli montert i motorrom Redigert 7.August.2012 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Finns det någon som har tips om lämplig 'filter suction gauge' enligt REM:s beskrivning och bild i inlägg #5? Man skall väl inte behöva betala 2 x SEK1500 för ett par små manometrar??? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Lekang selger uorginale manometersett for Separ og andre filtere. Kanskje disse er rimeligere ? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Har nokre innlegg om filter og separator tidlegare som er ganske prisgunstige. https://baatplassen.no/i/topic/74326-dieselfilter-til-fornuftig-pris/#entry1042999 Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
HenrikOrrskär Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Har vel fremdeles ikkje bestemt meg helt, tenker uansett ikkje å bytte før om en mnd da vi skal ha service. Men har et spørsmål. Har en ide om å feste en kuleventil på filteret, slik at når vi skifter, så slipper diesel i slangen å renne tilbake. Har laget en liten skisse for å forklare. Noen som har erfaring med dette? Hvilke kuleventiler egner seg? Må jeg tette gjengene med noe? Erfaringer er hjertelig velkommen! Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 (redigert) Ingen som har denne løsningen? Du nevner jo dette Gullfisk. Hvilken kuleventil bruker du og er den bare gjenget på filteret og en stuss på andre enden som dieselslangen går inn på? Redigert 30.August.2012 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Har en syrefast kuleventil med gjenger innvendig i begge ender. Mitt filter har gjenger i tilkoblingene, så den sitter på en ansats inn på filteret, og en slangenippel i andre enden. Jeg har montert det sammen med loctite gjengetetning, og det har fungert hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Må du ha ventil? Jeg har som tidligere nevnt Racor filter. Stenger aldri noen ventil for å skifte filter. Har ikke antydning til luft ved skifte av filter. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 Ja, det hørtes ut av ditt innlegg som Racor var å anbefalle Pipp! nei, jeg vet ikke, men skulle tro at når jeg tar av lokke ville diesel renne tilbake, men kanskje det ikke gjør det? Ligger vel omtrent på samme høyde som toppen av tanken.. Men tenkte som gullfisk sier at det ikke skader. Ser forresten at tappeskruen på racor ser ut til å være i plast, er dette et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.