Jump to content

VP MD2030-D, hvordan montere temperaturmåler i tillegg til alarmen


Zalty

Recommended Posts

Min Volvo Penta MD2030-D (fra 2001) har kun temperaturalarm, og jeg ønsker å installere temperaturinstrument i tillegg. Siden jeg ikke finner noen ledig plass på motorblokka til en ekstra temperaturgiver, tenkte jeg å bytte ut den eksisterende alarmgiveren med en dobbelt-giver fra VDO, Wema, el.l, slik at jeg kan koble til både den eksisterende alarm-buzzeren og et nytt temp-instrument. Problemet er dimensjonen på giveren/hullet i blokka. Når jeg måler ytre diameter på den eksisterende giveren, ser det ut til at dimensjonen er 5/8" (litt under 16 mm), men giveren passer derimot fint inn i en rørkobling med oppgitt mål 3/8" (har forsøkt i en rørleggerforretning). Skjønner ikkeno' av dette. Måles dimensjon på bolt og mutter/rør på forskjellig måte i rørleggerverdenen? Er det slik at en bolt med oppgitt mål på 5/8" hører sammen med mutter/rørkobling med dimensjonen 3/8"? En annen ting er gjengene; her eksisterer det et virvar av ulike standarder (antall riller per tomme, vinkel på riller, etc). Dessverre er det ikke bare å bestille ny giver og prøve, da butikken ikker er villig til å ta den i retur om den ikke passer... Noen som vet noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Ja det er heilt korrekt, bolter og rør har to vidt forskjellige mål. En bolt hører jo ikkje sammen med et rør ;) joda 3/8 er korrekt og viser til rørsdimensjonen, ikkje yttermål . Nja så veldig virvar er det da ikkje i norske butikker , det finnes mye rart men i praksis handler det om koniske og rette gjenger. Koniske omtales som NTP -National Pipe Taper og har inget sete- tetter i gjengen og kan oftest avsløres uten å ta den ut ved at det stikker ut en beta med gjenger. Men siden du måler rett under 16 mm (15.8) så er det trolig rette 3/8" gjenger du har. Eller 5/8 unf om du skal sette i en bolt ;)

Det er vanlig å bruke NTP gjenger til slikt men hva desse motorprodusentene finner på er aldri godt å vite :p Du ser det igrunn lett på giveren du har om den er rett eller ei men målet er altså 3/8 åkke som

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ kan være å gå inn på biltema sin hjemmeside. Søk opp varenr. 321134.

Hvis du har slange fra motor til varmeveksler setter du inn denne adapteren, og deretter giver og tempmåler av ønsket fabrikat. Leveres i mange dimensjoner . Da beholder du giver og alarm slik du har det i dag.

Adapter bør nok stå på slange som fører kjølevæsken fra motor og til veksler. Den som fører kjølevæske fra veksler til motor er jo nedkjølt, og viser ikke reell motortempratur.

Litt uvant er det fordi måleren beveger seg ikke før termostaten åpner. Jeg kjøpte adapter, giver og instrument fra biltema, og funker helt greit. Billig er det også.

 

Men som sagt, det krever at du har slange mellom motor og veksler, slik at adapter kan settes på slangen. Har du ikke det er kansje ikke dette rette løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg har endelig fått montert en giver som passer; Wema GIVARE TEMP 5/8 ALARM, varenr. 14739 hos Seasea. Måtte riktignok pusse bittelitt med sandpapir på den tykke delen av giveren for å få den inn i motorblokka, der den originale giveren satt. Kjøpte også instrument fra Wema; VATTENTEMPMÄTARE WEMA SVART, varenr 14653.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Den giveren fungerer bare til buzzeren og varsellyset. Giveren er bare en av/på bryter som reagerer på høy temp. Men md 2030 leveres med et panel med både tempmåler og oltrykkmåler i tillegg til turteller. Da er det to givere for temp og to for oljetrykk også. Det er en egen plass for disse instrumentgiverene på motoren, men jeg vet ikke hvor. Trolig står det bare en plugg i disse hullene hos deg. Men en slik dobbelgiver som er omtalt lenger oppe i tråden kan vel også være en mulighet.                           Ville vært litt forsiktig med og bruke utrykket to-polet giver i båtsammenheng. Da snakkes det som regel om to- polet el- opplegg hvor motorblokka er isolert fra batteri minus og det er vel ikke det du tenker på her går jeg ut i fra. Synes derfor dobbelgiver var mer passende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...