Jump to content

Mikuni, Eberspächer eller Webasto 3,5 kW, hva skal jeg velge?


sumo

Recommended Posts

Jeg skal montere ny dieselvarmer i en 33' motorseiler. I utgangspunktet burde jeg gjerne satt inn en 5 kW, men siden de er oppgitt til å bruke nesten dobbelt så mye strøm som 3,5, og siden båten er sandwichbygget, tar jeg sjansen på de minste. Jeg har leitet gjennom arkivet, og funnet en del tråder som omhandler nettopp valget mellom de nevnte varmerene, og har lest spesifikasjoner og tester, men er fremdeles ikke blitt overbevist av argumentering for/mot de enkelte. Mikuni har jeg erfaring med gjennom flere år og 3 båter, og er godt fornøyd med varmeeffekt og driftssikkerhet. Det jeg kanskje kunne tenke meg, er større mulighet for å regulere temperaturen, siden Mikuni har bare hel- og halv effekt, og av/på regulering, mens de to andre etter det jeg leser meg til reguleres i fire effekttrinn.

Når det gjelder strøm- og dieselforbruk, har jeg inntrykk av at alle 3 ligger mye likt, og det er vel også en del naturlover som slår inn i denne sammenheng? Webasto og Eber skryter av å yte oppunder 4 kW, men finleser man spesifikasjoner, er dette kun over kortere tidsrom, og da med tilsvarende høyere forbruk som resultat. Prismessig havner de også ut omtrent likt hvis man shopper litt rundt og finner tilbudspriser. Så er det noen som har gode råd, erfaringer eller opplysninger som kan hjelpe meg i vurderingene, er jeg takknemmelig.

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...