Jump to content

Bør vi bli flinkere til å bruke penger i gjestehavner?


Zitt

Recommended Posts

Er vi båtfolk i ferd med å bli som utenlandske, og for den sak skyld norske, campingturister?

Vi klager gjerne på havneavgifter, dårlig med fasiliteter og mangel på plasser. Men før vi reiser på helgetur fyller vi gjerne båten med alt vi trenger av vått og tørt, mens den lokale butikken i gjestehavner kanskje får solgt VG og en is. Det blir vel ikke mye satsing av sånt, eller har jeg misforstått?

Link to post
Share on other sites

Nå er vi på 4 ukers båtferie nedover svenskekysten, og da sier det seg selv at det etter noen få dager er tomt med forsyninger hjemmefra. Så vi støtter nok opp de lokale butikkene nedover i tillegg til havneavgiften som blir lavere og lavere etter hvor langt syd vi kommer og tiden går. Nå er vi nede i 220 SEK med strøm, mens det for to uker siden var 300SEK. Og ellers er nok fruen flink til å handle i "mysige affärer", loppis og lignende. Det fylles allerede opp i stuerommene med gamle kaffekjeler i kopper og "gammelt" "porselen", urggghh!

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er et godt tema det her ! Eksempelet med tyske bobiler er bra ! Jeg tror det er veldig vanskelig å basere drift av kiosk, kafé, restaurant eller matbutikk med tanke på båtfolket. Et godt eksempel er kiosken i Son. Hva er det de tror vi båtfolk vil ha ? Man kan ikke basere drift av sånne steder med tanke på båtfolk, eller folk i båt..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes fruen din har skjønt det, Lars H.

Jeg tror ikke hennes "hobby" er den største posten i båtbudsjettet.

Vi er ofte turister i Sverige, men da er det som campingturister. Drømmen er en båtferie i Sverige, men det er vanskelig å realisere så lenge vi bor der vi bor.

Jeg har en frue med ganske mørk belte i shopping jeg også, og det gjør ikke så mye om svensker får dra nytte av det.

Fortsatt god ferie!

Link to post
Share on other sites

Vi handler underveis. Skal vi til Holmsbu, så handler vi der. Men det forutsetter at det er noenlunde normale butikkpriser. Storkiosker alà Østre Bolærne bruker vi kun hvis vi må. For ikke å snakke om Krambua til Rica Havna på Tjøme. Latterlig dyrt, og elendig utvalg. Med mindre man er spesielt interessert i 50 sorter fruktcider til 100 kroner flaska...

 

Generelt så legger vi igjen mye penger i butikkene langs kysten.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Handler det jeg trenger der jeg er.

95 kroner+ pant, for 24 boks Tuborg i Nyborg i går.

140for en flaske Captain morgan her på Samsø i dag, DET er blodpris det. Rundt 100 lappen er vanlig.

PS. Handler matvarer også

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når havneavgiften ligger på flere hundre kroner føler jeg vel at jeg har bidratt med mitt. Dermed handler jeg etter behov, og hvis jeg først skal handle så handler jeg heller litt dyrere i havna enn labber kilometervis for å spare noen kroner på Rimi. Når det er snakk om helgetur syns jeg også det er helt greit å slippe å handle når man endelig kommer fram, hvis man starter fredag ettermiddag er det jo gjerne etter stengetid, og mange ganger aner man jo ikke om det er butikk i havna engang. Gidder ikke Spaghetti A'la Capri til frokost bare fordi jeg *trodde* jeg skulle få sjansen til å sponse det lokale næringslivet, og jeg føler meg ikke så veldig som en tysk bobilturist av den grunn.

 

Hvis man ser litt «breiere» på det så vil jeg uansett handle i en eller annen butikk som er hensiktsmessig ifm. helgetur, om det er i nærheten av jobb, hjemmehavn, eller gjestehavn, så med andre ord overlater jeg det til de helt upartiske, rettferdige og allmektige markedskreftene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mange har i årevis kritisert tyske bobilturister for å fylle opp bilen med tyske varer. Sammenligningen er ikke helt dum, for båtfolket opplever mye av den samme onde sirkelen: Høye priser, ta med hjemmefra etc etc. De fleste tror jeg nok ville ha likt å handlet der man legger til, så fremt prisnivået er som ellers her hjemme og fasiliteter og vareutvalg noenlunde bra. Med andre ord, helt ordinære markedskrefter i sving.

Link to post
Share on other sites

Vi handler mye i nærbutikken ved hjemmemarinaen før avgang og noen ganger når vi MÅ innom en marina for å bunkre. Unngår om mulig kiosker med høye priser og dårlig utvalg. Øl bunkrer vi som regel på biltur til Sverige. Går aldri dit med båten.

 

Ellers er det stort sett nesten bare uthavner for min del. Når fruen er med hender det en sjelden gang at vi opptrer mer sosialt og oppsøker et koselig småsted med gjestehavn, men da utenfor den travleste ferietiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vi har også med en del ting, men handler bestandig lokalt der vi ligger, så lenge det finnes en butikk. Det er også mye morsommere å handle i disse butikkene, for de har jo alt ! Men til en dyrere penge, nå skal det sies at de få hundrelappene vi legger igjen for å ligge i gjestehavn ikke vises engang i utgiftsbunken vår når det gjelder båt. Så litt lokal shopping har vi alltids råd til :-) viktig å ha nærbutikker! Vi har med tre " kalver" og lite kjøleskap..trenger påfyll ja

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Handler konsekvent i nærmeste (og dyrere) butikk når vi er på tur. Vil mye heller ha gjestehavner med litt "stive" priser enn havner uten tibud.

Så enkelt kan det sies...og gjøres :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synd at ikke flere tenker som deg! :thumbsup:

 

Enig. Havneleien pluss provianteringen er den pris det koster å bruke havnen. Skulle bare mangle at man ikke handler lokalt -- gjør vi ikke det, så mister vi den muligheten før eller senere. Enkelt og greit.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Handler når jeg trenger noe, om butikken heter Rema, Nærbutikken eller Joker tenker jeg lite på. Ingen av disse butikkene overlever på en enslig båtturist som trenger melk og brød. Men har de servering på kaien blir det nok noen øl ut på kvelden. Havneavgiften legges også med glede igjen på små steder som tydeligvis legger energi i stedet, ligger jeg i byen leter ikke jeg etter noe automat...

Link to post
Share on other sites

Det er et godt tema det her ! Eksempelet med tyske bobiler er bra ! Jeg tror det er veldig vanskelig å basere drift av kiosk, kafé, restaurant eller matbutikk med tanke på båtfolket. Et godt eksempel er kiosken i Son. Hva er det de tror vi båtfolk vil ha ? Man kan ikke basere drift av sånne steder med tanke på båtfolk, eller folk i båt..

Regner med du tenker på StiLi MAT på torget. Jeg som bor i Son syntes dette er et bra tilbud, hvor de har varer som ikke selges i en kjedebutikk. Og tror vel ikke denne "kiosken" er myntet kun på båtfolket. Men du har jo muligheten til å handle på en billig kjedebutikk om du vil det. Kiwi på Brygga har jo åpent nærmest alle årets dager. Og rett bortenfor ligger en helt vanlig kiosk. Til og meg Europris har søndagsåpent. Men når det er sagt, uansett hvor man legger igjen penger i disse butikkene. Så går nok ikke noe av dette til gjestehavna. Som gjør den mer "velutstyrt", eller får flere plasser. Selv var jeg på Oscarsborg i helga......her var det ikke mye å velge i ......om du velger å spise "ute".....dårlig og dyrt. Og en gjestehavn som ikke er veldig "up to date". dårlig sanitæranlegg. Skal man dusje må man gå på hotellet, og det er ikke inkludert i havneleia en gang.

Redigert av Pirate of Soon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv var jeg på Oscarsborg i helga......her var det ikke mye å velge i ......om du velger å spise "ute".....dårlig og dyrt. Og en gjestehavn som ikke er veldig "up to date". dårlig sanitæranlegg. Skal man dusje må man gå på hotellet, og det er ikke inkludert i havneleia en gang.

Nevn en gjestehavn som ikke ligger i en by her på østlandet som har bedre og billigere mat enn Oscarsborgkroa. I så fall vil jeg teste det spisestedet. Vet ikke hvor du går "ut" og spiser , men på Borgen er det både rimelig og bra, samt at de har valgt en meny som jeg mener burde kunne tilfredstille de fleste.Hva som ikke er "up to date", bortsett fra at du må rusle opp til hotellet for en dusj, hadde også vært morsomt å vite. Du må huske på at her er det forsvarsbygg som eier bygningsmassen, så det er ikke bare å ture fram med å bygge nytt sanitæranlegg etc. Oscarsborg er i mine øyne den triveligste og mest idylliske gjestehavnen i min radius for helgeturer ihvertfall. Det er en helt topp gjestehavn for familier på tur, med masse morsomt for barn og voksne.

Tom

Link to post
Share on other sites

Er stort sett bare i havn for og proviantere. Synest prisene i havne( mat )sjappene er ok, men kvaliteten på varene varierer en del i fra plass til plass. Noen steder blir ikke besøkt 2 ganger.

Er dog glad for at man kan få fatt i mat og varer i de fleste havner og betaler gjerne kioskpriser for og opprettholde tilbudet.

 

For oss er båtlivet holmer og skjærgård, har kun betalt 500 kr i havneavgift de siste 25 år så gjestehavner er ikke akkurat vår greie..

Link to post
Share on other sites

Skal man dusje må man gå på hotellet, og det er ikke inkludert i havneleia en gang.

 

Et dusjanlegg er neppe gratis. Ska gjestehavnene investere i dette vil jeg nok tro at dette merkes på havneavgiften. Og hva med lønn til personell for renhold av anlegget hvem tror du betaler det? I tillegg må vi huske at Oscarsborg er et historisk anlegg på forsvarets grunn.

Det er jo i prinsippet et levende museum.

 

Gjestehavna og hotellet er forøvrig to uavhengige foretak med forskjellige eiere, så at hotellet tar seg betalt for utlån av dusj ser jeg som en selvfølge.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi pleier å fylle godt opp med brus/øl og tørrvarer før vi drar på ferie. Dette for å slippe å få samme lengde som apekatten på armene.

Resten man har behov for blir kjøpt i den butikken som ligger nærmest båten. Supplerer da også med flytende for ikke å gå tom(vi er nok litt spesielle og drikker enorme mengder Pepsi Max).

Den kjeden som ofte finnes på litt mindre steder, men som har greit utvalg er Joker. Om disse butikkene er litt dyrere enn Rema betyr i det store og hele ingen ting. Man er på ferie en begrenset periode og vi setter stor pris på muligheten for å ikke måtte gå for langt. Derav handler vi med "bind for øynene" og legger igjen en del kroner i løpet av sommeren. Vi håper andre gjør det samme og at det er tilstrekkelig til at vi kan få beholde disse "nærbutikkene" i overskuelig fremtid !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig med VT.

Bruk penger, de skal tross alt sikrulere.

Du er også med på å øke brutto nasjonalbudsjettet, og så er det sikkert også noe kjekt å få tak i til båten,

Man er jo på ferie.

Arendal var den dyreste vi besøkte i sommer, med 300kr, men så hadde de en nydelig middag inne på kaien hos BP medlem ..... (han seilte før endel til shetland) :thumbsup:

Vi opplevet også at å slå opp telt på en av øyene inne i Limfjorden var dyrer for en fam på 5 en å ha båten liggende der.

Bruk penger, det gjør så godt. :pray:

+ at vi her oppe i Nord har meget billige havner. Sånne som Farsund og Flekkefjord som er gratis.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...