Jump to content

Bør vi bli flinkere til å bruke penger i gjestehavner?


Zitt

Recommended Posts

Nevn en gjestehavn som ikke ligger i en by her på østlandet som har bedre og billigere mat enn Oscarsborgkroa. I så fall vil jeg teste det spisestedet. Vet ikke hvor du går "ut" og spiser , men på Borgen er det både rimelig og bra, samt at de har valgt en meny som jeg mener burde kunne tilfredstille de fleste.Hva som ikke er "up to date", bortsett fra at du må rusle opp til hotellet for en dusj, hadde også vært morsomt å vite. Du må huske på at her er det forsvarsbygg som eier bygningsmassen, så det er ikke bare å ture fram med å bygge nytt sanitæranlegg etc. Oscarsborg er i mine øyne den triveligste og mest idylliske gjestehavnen i min radius for helgeturer ihvertfall. Det er en helt topp gjestehavn for familier på tur, med masse morsomt for barn og voksne.

Tom

Jeg er ikke storfolangende, men for mitt vedkommende betaler jeg kr 20,- både i Tønsberg og Son, og standaren er noe annet. Og jeg vet at hotellet ikke har noe med gjestehavnen å gjøre. Her er det rene toaletter(med papir) Nå var det nok veldig mange gjester på Oscarsborgs i helga, slik at de gikk tom for papir på toalettene, slet litt med landstrømmen.

Spiste på Cafe Oscar en gang, noe som var en "Sommertallerken". Til kr 149, det var to karbisser varmet i micron, og en dæsj med potetsalat fra boks.

På Cruise Cafe (det som var havnekroa f.d.) spiste vi noe de kalte Grill Biff, kostet 129,- Det var ikke noe somn hadde værti nærheten av en grill, men drukna i en wok med soyasauce.

 

Men selve plassen, borgen.....stedet, er jo topp. Og man velger jo selv hvor man drar. Ettersom jeg har en båt med litt lavere standard, setter jeg pris på at det som er på land har en viss standard( dusj og dass) :wink: . Og velger ut fra det. Men Oscarsborg blir sikkert besøkt igjen, men som dagstur.

Link to post
Share on other sites

Spiste to ganger på kroa i helga, og kylling pang pang som den ene retten het var som du sier en wok, og den var veldig god. Pizzaen jeg spiste var også god, men smaken er som baken osv.osv.. :yesnod:

Cafè Oscar har ikke noe med gjstehavna og gjøre, og der har jeg heller aldri spist annet enn iskrem.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miin erfaring er at beliggenhet på et spisested er proposjonal med prisen, mens matkvalitten er motsatt proposjonal med kafeen beliggenhet. Derfor holder det gjerne med en en-kaffe, litt dessert-is eller en øll ved besøk på idylliske kroer med romatisk havutsikt.

 

I en bortgjemt bakgård på Grunerløkk eller en veikro i Hallingdal er de rett og slett avhengig av god meny til ok pris for å få gjester....men på ymse restauranter i vannkanten langs fjorden hvor mesteparten av menyen må hentes i frysern er det tilsynelatende veldig overpriset takket være beliggenheten.

 

Hvis de langs kysten hadde servert dagens meny (med real lhverdagskost som ikke må tines fra frysen) med kaffe til vel en hundrelapp hadde vel både dagsturister og bobåtfolket tatt middagen på kafebordet.

 

I trådtittelen ligger det en slags moralsk forpliktelse til å betale overpris for å støtte gjestehavner med dyre kafeer med middels mat....nei det blir litt misforstått.

 

Ellers er det sikkert en gruppe som ligger gourmerestaurantregninger men de fleste båtfolk setter ikke av tusenlapper for den daglige middag.

 

Ellers har man jo marinaene også disse feite havnehamburgerne i gedigne størrelser som sikkert er grei nok nødproviant (men ligger som en klump i magen..), men ikke akkurat noe man kan kalle sunn feriemat og hvor manhe pizzaer orker man i ferien ?

 

Kafeer og resturanter langs kysten må inse at de konkurerer med deilig selvlaget mat hjemme på hytta eller om bord i bobåter, så hvis de store folkemengder vil slippe oppvasken og bestille mer enn is, kaffe og øll bør kaffene komme med et bedre tilbud.

 

De beste kundene på kystekafeer tror jeg faktisk er landkrabber uten båt som betaler for å sitte på kafe med sjøbris i håret...

 

Men for all del finnes det sikkert kafeer med gode salater eller middagretter til ok pris et eller annet sted langs fjorden uten at jeg har opdaget det....men for meg blir det mer fristende å ha med godsaker fra ferskdisken i Meny som feks, krabbeskjell eller rostbeef med loff og majones..som nytes på fjorden framfor å betale skjorta for et gammelt smørbrød med fjordutsikt på en eksklusiv fjorkafe.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du overskuddet fra butikken tilbakeføres til drift av havna?

Et overskudd her går nok inn i driften av butikken, slik at den kan opprettholdes til neste år og året etter... osv.. Går de med tap, så er det kroken på døra... De fleste butikker i en gjestehavn har relativ kort sesong å tjene penger på, ett par tre sommermåneder... De løpende utgiftene på bygninger løper hele året..

 

Vil også tro at omsetningen per ansatt er lavere på en slik butikk kontra en butikk i ett bysentrum.. Dette vil også påvirke prisene.. Personlig så setter jeg pris på at det er butikker, restauranter ol. i en gjestehavn, og de brukes ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, oslofjord, jeg synes ikke noen skal føle seg moralsk forpliktet til å betale overpris.

Balansegangen mellom priser, det folk forespør og og det som det er mulig i de lokalene du har er noe den enkelte må finne ut.

Mine krav til mat etter noen timer på sjøen starter gjerne med lapskaus eller fiskekaker, og restauranten trenger ingen Michelinstjerner for min del. At maten koster like mye som på en restaurant i Bergen er imidlirtid helt greit.

Det som gjør at vi kommer tilbake er at vi har trivdes, jeg, min kone, barnebarnene og hundene.

Hvis gjestehavnen har lekeplass med husker og sandkasse, gjerne sandstrand og vannrutsjebane vil barnene tilbake. Hvis butikken selger et minimum av varer vil min kone tilbake, og hvis havnen har en hundeluftegård der hundene kan løpe med andre hunder vil de tilbake.

Hvis jeg blir hyggelig tatt imot, ønsket god tur hjem og blir ønsket velkommen tilbake, så trives jeg og kommer tilbake.

Link to post
Share on other sites

Et overskudd her går nok inn i driften av butikken,

Ja så sannelig. Gjestehavnsbutikker som lever på eksistensminimum fortjener alle kunder de kan få, men jeg legger ikke sulten og uproviantert ut fra hjemmehavna av den grunn. Hvorfor skal jeg måtte stå opp og handle før jeg får frokost lørdag morgen når jeg er på helgetur? Nei, litt «sikringskost» tar jeg med i båten uten særlige samvittighetskvaler.

Link to post
Share on other sites

I trådtittelen ligger det en slags moralsk forpliktelse til å betale overpris for å støtte gjestehavner med dyre kafeer med middels mat....nei det blir litt misforstått.

Enig med deg, dårlig og overpriset mat er nedtur som med fordel kan unngås, det er ikke en næring jeg ønsker å subsidiere.

Link to post
Share on other sites

Spiste to ganger på kroa i helga ...

Nå synes jeg kroa er finfin, man kan ikke slå seg helt løs budsjettmessig hver gang man spiser i havna, så grei og ikke overpriset mat er gull. Men, i helga ble vi fullstendig slått i bakken av Skipperstuas bouillabaisse. Det var grisedyrt, det var enorme porsjoner og perfekt tilberedt. Da maten kom var jeg sikker på at servitøren hadde misforstått bestillingen og serverte skalldyrfatet. Men så var det bare fiskesuppa, gitt. Anbefaler alle som ferdes i området å punge ut før sesongen er over.

Link to post
Share on other sites

Vi lå i Røyksund i helgen. Et ambisiøst prosjekt som er viet sin egen tråd (som jeg ikke finner i øyeblikket). Greie kaianlegg, litt kranglete strømforsyning, flott natur i nærmiljøet. Ingen butikk (det er det vel heller ikke forretningsgrunnlag for), men innendørs vannsklier og en kafeteria som vel kan klassifiseres som gatekjøkken (etter lukt og menyliste å bedømme). Var opprinnelig tenkt som kurssenter for blindeforbundet, innkvarteringen er nå asylmottak. Helt klart at de ikke har noe businesscase med havnen alene (200kr inkl strøm, tilgang til middels/ lavklasse toalett på dag- og kveldstid, ingen dusjmuligheter som vi så), så aldri hverken kunder eller betjening i kafeteriaen som var åpen. Vanskelig for oss å se noe business case her, men ville jo dypt beklage det om havnene måtte gi opp (igjen). Men er vi villige til å betale det det antakelig koster å drive dette stedet pr besøksbåt? Antakelig ikke.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ikke ofte vi handler i butikken eller kroa i gjestehavna, men som oftest spiser vi ombord. En sjelden gang blir vi med venner i land over en øl og en varmrett. Men for all del her er vi selvsagt forskjellige. Mat har vi handlet før vi drar ut hvis det er en helgetur.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Med begrenset kjølekapasitet sier det seg selv at ferskvarer handles i gjestehavnene underveis.

 

Men jeg stusser litt over premisset i spørsmålet til trådstarter. Det høres litt ut som vi skal være forpliktet til å støtte lokale butikker uansett pris og tilbud, når det bør være motsatt: De butikkene som leverer et tilbud vi etterspør de får også masse kunder. Jeg kommer iallfall ikke til å dra innom Hærføl igjen etter at jeg for noen sesonger siden betalte 3 dobbelt pris for enkelte varer. Men hvis gjestehavna kan varte opp med ferske rundstykker levert ombord og litt annen luksus, da sitter pengene gjerne løst, vi er jo tross alt på ferie :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

4_Vinder, jeg er helt enig med deg! Ingen bør føle seg forpliktet til å betale ublu pris for varer de kjøper, men slike ting har en evne til å regulere seg selv.

Nå har det blitt veldig fokus på mat i denne tråden, og det er kanskje naturlig. Jeg har imidlertid i et tidligere innlegg prøvd å beskrive hva som kan få meg til å komme tilbake til en gjestehavn. Fasiliteter, service og aktivitetsmuligheter synes jeg er vel så viktig tilby. Det er store sjanser for at jeg kommer tilbake til en gjestehavn som f.eks. kan tilby minigolf og dart, nær sagt uansett hva det koster. Jeg regner med at en slike invisteringer raskt vil vise overskudd. Hva om det arrangeres turneringer/konkurranser i forskjellige aktiviteter? En større gjestehavn kan ansette en skoleungdom som aktivitetsleder om sommeren a la som på charterturer.

Link to post
Share on other sites

Hva jeg ikke hadde sansen for var at Statoil langs E6 rett syd for Moss hadde montert bom foran toalettene sine, nå koster det Kr. 10,- for å slå lens.

Hadde det vært i ei gjestehavn så hadde jeg akseptert det......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Statoil ønsker vel ikke kunder, da..? Dem om det.

 

Men i gjestehavner hvor man betaler avgift bør vel sånt være inkludert. Kr 10,- pr besøk kan bli ganske mye penger for en famile på tur. Så det temaet synes jeg vi bør legge dødt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I Stavern er det Kr. 5,- for å gå på toalettet. Jeg er helt enig med deg at dette bør være inkludert i havneavgiften og jeg tror ordningen i Stavern fører til at folk benytter toalettet i båten og "lurer ut litt" om natten om det skulle bli full tank. Litt korttenkt av Larvik Havn som vel er eieren til syvende og sist.....

 

Vedrørende Statoil syd for Moss, så er den krysset av på lista over en stasjon jeg kjører forbi. Blir dette vanlig på flere Statoil stasjoner så vil jeg vurdere å si opp avtalen jeg har tegnet på vegne av firma og velge en annen bensinstasjonkjede å tanke bilene på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

og tilbudet om klesvask er latterlig. 1 maskin på deling for hele havna. Her har de mye å lære av Grimstad på ALLE områder !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva vi ønsker oss i gjestehavner og ikke minst hva vi IKKE ønsker oss, tror jeg i min naivitet kan være nyttig lesning for de som driver gjestehavner. Av den grunn er det gjerne ikke så dumt å skrive om ris og ros. De er kanskje medlemmer av BP alle sammen, og det kunne vært interessant å få deres syn på saken. Noen gjestehavner får mye skryt her inne for de tiltak de har gjort. Hva er det de har gjort, og hvilke erfaringer har de gjort seg. Taper de mer penger eller går de endelig med overskudd?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jo da, jeg er ikke redd for å ligge i uthavn og ser ingen problem med at en ikke skulle kunne ha det godt og trygt med anker og tamp i land. Å ligge i uthavn har jeg lang erfaring med. Og med 345Ah batterikapasitet og ca 140W solcellepanel kan jeg ligge leeenge i uthavn uten landstrøm, aggregat eller start av motor for lading.

 

Men nå har det seg slik at jeg stortrives i de små koselige gjestehavnene nedover svenskekysten. Og ut i august når vi er der, er det slutt på tramping over dekk, fulle folk og støy og bråk. I havnene er det god plass og festfolket har dratt hjem. På den tiden kommer en i kontakt med ihuga båtfolk, og også med de innfødte. Vi har faktisk blitt bedt hjem til folk på kaffe og kaker. I fellesferien gjør vi stort sett andre ting enn å bruke båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kommersøya er et sted vi har ligget en del, ja. Men ellers har vi ligget i et utall uthavner ned mot Kristiansand og i Oslofjorden. Jeg har også noen favoritt naturhavner i Sverige, men de har jeg ikke tenkt å reklamere for slik at de fylles opp. Og ja, jeg legger ferien til august eller juni for å unngå trengselen i juli. Selv Smögen er idyllisk og fredelig litt uti august. Og å rusle rundt i de trange gatene på Klädesholmen og slå av en prat over gjerdet med de innfødte i juni før de er "fed up" av hylende og skrikende harry-nordmenn som har tatt med seg rattet og gasspedalen fra BMW'n ut i båten i juli. Men nå må jeg ikke skryte for mye om ferie utenfor juli. Plutselig blir det like hektisk på sjøen og i havnene som i juli.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...