Jump to content

Bør vi bli flinkere til å bruke penger i gjestehavner?

Zitt

Recommended Posts

Jeg er drømmekunden for havner om vi skal tro tråden, handler aldri noe annet enn litt for selve transport etappen, og kjøkkenet er fortsatt urørt av menneskehender, uten de gangene jeg viser det frem (fancy elektrisk utfelling)! ;)

Liker best gjestehavner med gode utespisemuligheter, også frokost sådan, men ble litt oppgitt i tjøme når de stengte alt kl 8? 9? heldigvis VELDIG mange hyggelige båtfolk, og en nabo oppfattet scenario og bøy på middag for oss :)

Jeg er drømmekunden for havner om vi skal tro tråden, handler aldri noe annet enn litt for selve transport etappen, og kjøkkenet er fortsatt urørt av menneskehender, uten de gangene jeg viser det frem (fancy elektrisk utfelling)! ;)

Kødder du :smiley::wink::yesnod::nonod::pray::saint::giggle::lol::sad::worry::thumbsup::thumbsdown::lipseal::clap::cryin: !!!!(viste ikke hvilke smily jeg skulle bruke)

Hvis nei, hvor gammel er båten?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har aldri vært i uthavn med båten vi har nå, 2,5 meter med jern og bly og ingen vinsj beregnet på anker setter en stopper for det, også er det jo greit å oppleve småbyer rundt i Sverige, Danmark og Tyskland. I år blir det 1 måned med havner fra slutten av Juli til slutten av August. Gjør som Lars, (som jeg tror jeg møtte ifjor) og legger ferien nær det ikke bare er nordmenn på svenskekysten.

Vi spiser også en del på restaurant, og handler mat omtrent hver 3. dag.

Jeg mener det er vår plikt å være prisbevisst, også om sommeren.

Jeg kan kjøpe småvarer på de dyre butikkene, men aldri verden om jeg planlegger sommerferien slik at mat - og ikke minst øl - kjøpes der hvor noen prøver seg med dobbel pris!!

Ser ikke helt at det skal oppfattes som et svik at man bunkrer godt opp med mat og drikke når man passerer en by, og bare holder ungene med is til ublu priser....

Jeg fyller også tankene på billigste måte, og for meg er det ved selv å frakte dieselen fra den bensinstasjonen som gir meg beste pris på avgiftsfri.

2-3 kroner mindre pr liter merkes godt når du fyller 700 liter i slengen! JEG finner alltid noe annet jeg kan bruke de feriekronene på - men aksepterer dersom andre konsekvent fyller sin tank der det er dyrest som en slags sympatiaksjon...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

(Statoil: sør for Moss. Hvis stasjonen oppga her sin virkelige grunn til Kr 10 for toalettet så ville det nok bli slått ned på som rasisme.

Dessuten får man det tilbake hvis man handler der - så vidt jeg husker.

Det er en Truck-stop like ved og slike steder kan fort bli opptatt i morgen-toalett, mens andre tissetrengte-bensinstasjonkunder står i kø.)

Oppfatter 250 kr for havne med båt som langt over fornuftig inntjening for havnen. Problemet er vel at de kan ta seg det fordi det er stappfullt over alt i sommermånedene likevel, m.a.o ingen reell konkurranse pg masseturismen også blant "velhavende" - som alle nordmenn er blitt.

Når tok pris-spiralen helt av? Mener å huske priser som 30-50 kr for havneligge for 20-25 år siden, men det var vel før båtsalget tok helt av?

Velger selv uthavn så ofte som mulig.

Tror at Sydvesten, Mouche, Worse (m.fl?) tar grunnleggende feil mht stive priser i butikker nær gjestehavner.

Grunnet masseturisme og Ola Nordmann som har begynt å se på hundrelapper som tiere og tuselapper som hundrelapper så går det dessverre altfor lett å komme unna med skyhøye priser. Trorat det er dårlig langsiktighet i en slik strategi. Jeg tror de kunne omsatt vesentlig MYE mer ved å ha alminnelige priser og fått større netto gevinst.

Da ville ikke folk "bunkret" øl og dagligvarer fra andre steder.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Vi ligger nå i en liten hyggelig havn på øya Hvar i Kroatia. Jaggu skal du se at vi for en gangs skyld slipper havneavgift, sa jeg til co-skipperen. Da stod han der med blokka si. 220 kuna ( ca det samme i nkr). Joda en av de rimelige havner her, betalt 550 k her om dagen i en marina. Nokså vanskelig å finne en overnatting uten å betale her, betaler for bøyer som er lagt ut på brukbare ankerplasser og i noen tilfeller for å ligge på eget anker.Nå båtlivet blir en aktivitet for kun de mest velbeslåtte er man på en linje som jeg håper vi ikke legger oss på hjemme.

Dette innlegget er hentet fra tråden "Påsketuren 2013", og er skrevet av Flammingokid!

Hatt en fin fin påske i Grebbestad og Tannumstrand. Første gang en har hatt fjorden så for seg selv. Knallsol og lite vind. Må takke Herføl marinaen for at de holdt åpent for dieselfylling søndag. Ikke så mange i Sverige som holdt det servicenivået. Sånne steder må en støtte opp om!

Det er helt i tråd med hva jeg mener om at vi må støtte de som fortjener det!

:thumbsup:

Gjestebryggene her i Sandefjord er alt for dyrt ! Er vel en grunn til att det bare ligger båter i million klassen der.Men folk er grådige,så lenge rike turister gledlig betaler.Er en ond sirkel detta,alt er dyrere ved sjøen..

.

Dette gjelder jo spesielt fellesferien ! Men mange båter ellers også,de som mener de har båt og skryte av,ikke er det noe bra sjøfolk heller !

Redigert av Dioden ! (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...