Jump to content

Hvilket 115Ah (ca) batteri til start og forbruk bør jeg velge?


Kenneth 81

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har to 115Ah-batteri koblet via en batterivelger (Kan velge batteri 1, 1+2, 2 eller Av) som brukes både til start og til forbruk.

 

Disse lades kun av dynamoen på min Suzuki DF250 påhengsmotor. Jeg har ikke tilgang til landstrøm.

 

Batteriene er omtrent 7 år gamle og det ene virker som om det er i ferd med å takke for seg.

 

Jeg vurderer derfor å bytte begge batteriene med nye batteri på omtrent samme størrelsen.

 

Spørsmålet da er hvilke batteri bør jeg kjøpe, og hvor kan jeg få tak i dem til en grei pris?

Både vanlige syrebatterier, gel, AGM eller andre batterityper vurderes.

 

(redigert for skrivefeil)

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hvor mye lader denne motoren?

Det Ivar sikkert tenker på er at du sannsynlig aldri kommer til å få ladet opp så store batterier med bare den.

Attpåtil har du to stk.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Båten ble levert standard fra fabrikk med ett slikt batteri, to som ekstrautstyr.

Dynamoen leverer opp til 54A og skulle dermed være mer enn kraftig nok til å forsyne 230Ah med batteripakke med ladestrøm.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Du trenger ikke 115 ah som startbatteri. Rundt 60 ah rekker som startbatteri. Sammenlign med bil med bensinmotor......som har flere start/stopp, kaldstarter osv. I bilen finner du rundt 60ah. Viktigere enn ah for start er cca, dvs hvor mye strøm batteriet leverer i en startsituasjon. Jeg er skikkelig imponert over Optima 55ah, som jeg har som startbatteri på min 7 liters sekser diesel. Batteriet koster en del, men har bedre egenskaper enn fleste (alle) som startbatteri. For forbruk kan du bruke f eks et lukket bly/syre på 100-120 ah. Relativt rimelige. Med din konfigurasjon bør du se etter disse egenskapene: høy cca på startbatteri, evne til å tåle mange utladnnger for forbruksbatteri, evne til å tåle lang lagring uten å miste spenning for begge batteriene.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Jeg vet ikke om det kom tydelig nok frem i første posten, men jeg har ikke separat start og forbrukskrets. Når batterivelgeren står i 1+2 så er batteriene paralellkoblet og driver både start og forbruk ilag. I stilling 1 og 2 så er henholdsvis batteri 1 og 2 koblet til start og forbrukskretsen.

 

Hvis jeg skal ha f.eks ett Optima batteri til start og ett 75Ah AGM-batteri til forbruk så kan jeg selvsagt bruke batterivelgeren til å starte fra det ene og vri over til det andre når motoren står i ro, men når de skal lades under gange så må batterivelgeren stå i 1+2 og da er de paralellkoblet.

Jeg er ingen ekspert på dette, men er det ikke ugunstig å paralellkoble to ulike batterier? Spesielt hvis de har forskjellig teknologi?

 

Takk for tips Pettern! Skal ta å se nærmere på dem. :thumbsup: har du link til datablad på disse?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det har jeg Kenneth. Sønnak dual er altså batterier som skal kunne brukes som både start og forbruksbatteri i båt med 1batteri-innstallasjon. Det er jo i prinsippet det du har, siden begge batteriene går til både start og forbruk. Se her for mere data om dem. Du får de også som AGM, men da tipper jeg de koster mere enn det hvite ut av øya. Jeg har ennå ikke hatt behov for å switche over til startbatteriet, selv ikke etter 3-4 dager uten landstrøm. De er tunge som juling, som vel kort fortalt betyr at blyplate er tjukke som husvegger. Å koble samme batterier av ulik teknologi er vel av de fleste ikke anbefalt. Om det er samme teknologi og det andre batteriet er i ok stand, skal det ikke være noe problem, iallefall ikke i flg sønnak. ( øverst på side 4)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Hvis jeg skal ha f.eks ett Optima batteri til start og ett 75Ah AGM-batteri til forbruk så kan jeg selvsagt bruke batterivelgeren til å starte fra det ene og vri over til det andre når motoren står i ro, men når de skal lades under gange så må batterivelgeren stå i 1+2 og da er de paralellkoblet.

Jeg er ingen ekspert på dette, men er det ikke ugunstig å paralellkoble to ulike batterier? Spesielt hvis de har forskjellig teknologi?

 

Det har ingen ting å si så lenge motoren går. derfor er det viktig at du starter på en - vrir over på 1+2 og vrir over på 2 før du stopper.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Tusen takk til alle som har svart :smiley:

Nu har jeg litt å tenke på.

 

Så langt så frister det mest med å bytte de gamle 115Ah batteriene med to Sønnak Dual 115Ah batteri, men tar ingen avgjørelse før neste lønning kommer og jeg faktisk har råd til nye batterier...

 

Hvis flere har noen innspill så setter jeg pris på det. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...