Jump to content

Hva er SAKTE FART egentlig?

eiaro

Recommended Posts

• 1 år senere...

Nå har vi nye tiden. Vannscoterne flyver forbi i 60 knop,. og de unge som sitter på dem, ser ut som at de nesten ikke klarer å holde seg fast.

Alt dette i "Sakte Fart" område.

Politi i Egersund skal samornde sine regler med Stavanger område.

Blir spennedne og se hva som kommer ut av dette.

"Sakte Fart" er et begrep som bør fjernes, da jeg ikke kan finne Definisjon på dette noen plass.

Mye bedre med f.eks 8 knop, eller "Ingen Bølger".

http://dalane-tidende.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=15086

De skal ha den nye løsning klar i denne uken sies det.

Håper det kommer før noen skader seg skikkeligt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

8 knop vil være en håpløs fartsgrense. Mange båter lager håpløst mye sjø i den hastigheten (innkludert Skibsplast 675'en jeg hadde før og, i mindre grad, snekka jeg har nå). Mange vil nok se på en 8-knops-grense som "tillatelse" til å kjøre i 8 knop uansett hvor mye sjø de drar med seg...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Var det lystbåtene man primært tenkte på når man satte opp "sakte fart" skiltene?

På vei inn løpern i Fredrikstad passerer man Øra/Borg Havn, når man nærmer seg gamlebyen står det et "sakte fart" skilt. Dette er fornuftig for større lasteskip som skal videre opp Glomma mot Sarpsborg, da slike skip ville vaske ut elvebreddene hvis de gikk i vanlig marsjfart oppover.

Når jeg tidvis har kjørt oppover elva med lystbåt, legger jeg meg mot midten av elva og holder rundt 20 knop. Da er det knapt så bølgene når inn til land.

Politiet har heller ikke stoppet noen så vidt jeg vet oppover i Glomma.

Pleier å ta det litt rolig akkurat der Glomma skiller lag med Vesterelva(gamlebyen), men det er mest pga kryssende ferger og mye båttrafikk.

Vesterelva er skiltet med 5 knop, men selve hovedløpet har jeg ikke funnet noen spesifisert fartsgrense på.

Og hvis du kommer planende med en jolle i USA i en No-Wake zone så kan jeg garantere deg et sheriffen starter blålys og sirener!

Been there, done that!

Men jeg slapp med en advarsel siden jeg "hadde seilt helt fra Norge i den lille båten" (altså moderskipet hvor jeg ble geleidet for å vise frem pass og gyldig visum).

Jeg oppdaget forøvrig de små "No-wake" skiltene i innløpet til bukta først når vi dro videre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg er fullstendig klar over at en båt i plan lager bølger. Og en stor båt i plan lager mye bølger. Men det er overhodet ikke sammenlignbart med hva en halvplaner på full fart klarer å få til. En liten planende båt lager så små bølger at de sjeldent er til sjenanse om de ikke passerer svært nært. Det er ihvertfall hva jeg har erfart når jeg er på tur med snekka mi.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Må bare svare Stjerneglimt i innlegget over at ..... Det er opphevet.

At man hever seg over noe, er en annen sak.

Så til saken: no wake eller ingen bølger er det eneste som refererer til føreren av båten.

Vedkommende må nemlig selv vurdere situasjonen og hva som skapes av egne bølger.

Dermed har man fått et uomtvistelig ansvar og kan ikke skylde på noe eller noen andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...