CB. Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Og hvis du kommer planende med en jolle i USA i en No-Wake zone så kan jeg garantere deg et sheriffen starter blålys og sirener! Og hvis du kommer planende med en jolle i Russland blir du anmeldt av Putin og blir sittende 2 år inne for skatteunndragelse Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lingefan Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Det burde stå "ikke bølger-sone eller maks 5 knop". Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Akvanauten Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 "Sakte Fart" kan vel tolkes som "Bruk Hue". Men det er vel en øvelse som er tatt av programmet. Kanskje den øvelsen kan lastes ned som en app? Da ville nok flere brukt det. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Careka Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Nå har vi nye tiden. Vannscoterne flyver forbi i 60 knop,. og de unge som sitter på dem, ser ut som at de nesten ikke klarer å holde seg fast. Alt dette i "Sakte Fart" område. Politi i Egersund skal samornde sine regler med Stavanger område. Blir spennedne og se hva som kommer ut av dette. "Sakte Fart" er et begrep som bør fjernes, da jeg ikke kan finne Definisjon på dette noen plass. Mye bedre med f.eks 8 knop, eller "Ingen Bølger". http://dalane-tidende.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=15086 De skal ha den nye løsning klar i denne uken sies det. Håper det kommer før noen skader seg skikkeligt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 8 knop vil være en håpløs fartsgrense. Mange båter lager håpløst mye sjø i den hastigheten (innkludert Skibsplast 675'en jeg hadde før og, i mindre grad, snekka jeg har nå). Mange vil nok se på en 8-knops-grense som "tillatelse" til å kjøre i 8 knop uansett hvor mye sjø de drar med seg... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
andersb Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 8-15 knop er da jeg lager mest sjø, begynner gå opp av sjøen i nøyaktig 5,2 med nye båten Ingen bølger, foretrekker jeg over 8 knop Vannscooter og 60 knop i "sakte fart" merket område er idioti, ser man folka igjen på brygga er det lov å si i fra Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Var det lystbåtene man primært tenkte på når man satte opp "sakte fart" skiltene? På vei inn løpern i Fredrikstad passerer man Øra/Borg Havn, når man nærmer seg gamlebyen står det et "sakte fart" skilt. Dette er fornuftig for større lasteskip som skal videre opp Glomma mot Sarpsborg, da slike skip ville vaske ut elvebreddene hvis de gikk i vanlig marsjfart oppover. Når jeg tidvis har kjørt oppover elva med lystbåt, legger jeg meg mot midten av elva og holder rundt 20 knop. Da er det knapt så bølgene når inn til land. Politiet har heller ikke stoppet noen så vidt jeg vet oppover i Glomma. Pleier å ta det litt rolig akkurat der Glomma skiller lag med Vesterelva(gamlebyen), men det er mest pga kryssende ferger og mye båttrafikk. Vesterelva er skiltet med 5 knop, men selve hovedløpet har jeg ikke funnet noen spesifisert fartsgrense på. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Stjerneglimt Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 I en tråd som etterhvert har fått over 20 innlegg må det nok være rom for å konkludere med at dette tema fortjener en debatt. Herlig når noen opphever seg selv til orakel, HELT uten grunn... Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Herman Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Og hvis du kommer planende med en jolle i USA i en No-Wake zone så kan jeg garantere deg et sheriffen starter blålys og sirener! Been there, done that! Men jeg slapp med en advarsel siden jeg "hadde seilt helt fra Norge i den lille båten" (altså moderskipet hvor jeg ble geleidet for å vise frem pass og gyldig visum). Jeg oppdaget forøvrig de små "No-wake" skiltene i innløpet til bukta først når vi dro videre. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Sakte fart.....får meg o tenke på gamle maskintelegrafer Sakte fart = Slow på engelsk en del telegrafer har/hadde også en grad under "dead slow" denne er fra S/S Bohuslän Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ben Sin Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Ser det til stadighet er flere som skriver at planende båter ikke lager i bølger når de ligger i plan. Spørsmål til dere: Har dere fysisk vært på sjøen noen gang, eller er dere internettkapteiner? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 De lager så og si ingen bølger sammenlignet med en halvplaner i samme størelse eller en planer før den kommer seg opp i plan Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ben Sin Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Da anbefaler jeg at du logger av pc'n og tar deg en tur ut. Ser du holder til i mitt område. Jeg kan godt ta en nærpassering på WOT nå til helga når du ligger og dupper et sted. Kan hende du endrer syn. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Jeg er fullstendig klar over at en båt i plan lager bølger. Og en stor båt i plan lager mye bølger. Men det er overhodet ikke sammenlignbart med hva en halvplaner på full fart klarer å få til. En liten planende båt lager så små bølger at de sjeldent er til sjenanse om de ikke passerer svært nært. Det er ihvertfall hva jeg har erfart når jeg er på tur med snekka mi. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Herman Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) I den situasjonen jeg beskriver i innlegg 34 kjørte jeg i godt plan (gjetter på 12-14 knop) Det var helt tydelig ikke innafor definisjonen av No-wake Redigert 7.August.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 NO WAKE SONE. står det på skiltene i Florida, Da menes det at du skal ikke lage bølger. Det er for meg sakte fart. …og de har også "slow speed zone" som betyr (pr. definisjon US sjøkart) lavest mulig styrefart Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tom Rør Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Jeg syns jeg kjører sakte i 8 knop, men jeg lager noe voldsomt med sjø i den farten. Dermed er ikke den farten forenlig med å ta hensyn :-) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 I min båt er sakte fart 6-6,5 knop. Går jeg over det begynner bølgene å bli vel store. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 I min båt så er "sakte fart" rundt tre knop, "marsjfart" rundt 5 knop, "høy fart" rundt 7,5 knop og "full fart" nesten 9 knop Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
lgboat Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Må bare svare Stjerneglimt i innlegget over at ..... Det er opphevet. At man hever seg over noe, er en annen sak. Så til saken: no wake eller ingen bølger er det eneste som refererer til føreren av båten. Vedkommende må nemlig selv vurdere situasjonen og hva som skapes av egne bølger. Dermed har man fått et uomtvistelig ansvar og kan ikke skylde på noe eller noen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Må bare svare Stjerneglimt i innlegget over at ..... Det er opphevet. At man hever seg over noe, er en annen sak. Ingen av delene er riktig...skrev en halv setning og postet, sorry! Skulle skrevet: Selvoppnevnt orakel! Spikking av fliser opphører herved! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.