Per Harald Startet 13.August.2012 Del på Facebook Startet 13.August.2012 Grunnen til denne tråden er for å høre synspunkter og gjerne en del fakta om følgende problemstilling: Sommeren 2010 monteres ny forbruksbank, AGM Euroglobe 5X200 Ah = 1000Ah.(Som beskrevet i en tidligere tråd fra 2010.) Alt vel og alt fungerer perfekt. Så vidt over to år etter montering, altså de to siste helgene "kolapser" hele banken. Fra fulladet til å ikke kunne drive kjøleskapene på 19 timers bruk, med 14A når begge går. Da er hvilespenningen på banken 12,5V og om kjøleskapene startes så faller spenningen umiddelbart til 10,5V og skapene kobler ut. Batterienes "Startampere" ble målt i dag. Batt 1,= 1100A Batt 2,= 1096A Batt 3,= 834A Batt 4,= 240A Batt 5,= 178A Nå påståes det at dette ikke isolert sett er grunn nok til å konstatere at batterier er deffekt, noe jeg er uenig i så lenge. (Til båtplassens eksperter overbeviser meg om noe annet) Båten ligger til Landstrøm når den ikke er i bruk, Mastervolt combi 2500/100 tar seg av driften av batteriene godt hjulpet av en shunt som gir annledning til å lese forbruk i alle kategorier, forbrukt, gjenværende, temp, historikk osv. Leverandør av batterier ønsker å åpne batteriene for å sjekke om de er ladet tørre eller sulfatert. Hva er praksis med reklamasjonstid rundt om? Tviholdes det på 2 år om det ikke skyldes feil bruk? Erfaringer? Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Lars H. Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Et lite spørsål for å kunne komme med noen flere kommentarer. Hvor langt tapper du ned batteriene før lading? Til det er 60%, 50%, 30%, 10% igjen eller hva? Dette kan du vel svare på med ditt måleutstyr? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Våre holdt 4 sesonger.... Men det fundamentale spørsmålet er hvordan batteriene blir håndtert om vinteren. Tas all strøm av batteriene, eller står inverter på? Båten vår lå på Framnes første to vintre, og jeg er ikke helt sikker på hva de gjør og hvilken kompetanse de har. Beste er om laderen er på hele tiden sier Mastervolt. Framnes malte feks over jordingsplatene med bunnstoff.. Jeg lader konstant i havn. Sjekket for en time siden. Laderen stod på float, ladespenning 0,0A Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 Lars Hansen: Jeg kan lese av forbrukt av de 1000Ah, og de har sjelden eller aldri blitt tappet mer ned en ca 350Ah, så da er gjennværende godt over 60%, da aggregat brukes om forbruket tilsier det, og til lading. Hvilespenning ikke under 12,7V før siste to helger som alt har "kolapset". Spenningen har holdt seg på mellom 12,7 og 13,2 i to døgn med normal bruk tidligere uten tilskudd. Bitteliten: Laderen står på konstant i havn mellom slutten av mars til 15. oktober. Med stort sett det samme utstyret som deg så mener jeg alt skulle være på stell. På den tutchscreen/shunten så kan jo alt avleses. Når den er ferdig med bulk, går den på mellomlading, så over til float. Repeterer syklusen etter et døgn eller to tror jeg. Mellom denne tiden ligger denne også på Framnes, innendørs lagring, med lading så vidt jeg vet en gang ved juletider og før utsett. Sikkert ikke praktisk å ha strømmen på hele vinteren. Tror ikke det er lov heller. Inverter slås på kun ved behov. Ellers er den avslått. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Johannes Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Leser her at AGM batterier i bil ødelegges av varme i motorrommet, dette er altså i bil. Men hvis problemet er så stort i bil, hva da med båt? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Du skriver ikke noe om hva slags lading batteriene får når motoren er i bruk. Har du dynamo med ekstern regulator, som reduserer spenningen når batteriene er fulladet? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 (redigert) Vi møtte senest i går en båt som måtte bytte AGM-batteriene sine. Disse var kjøpt hos en seriøs båtforhandler i Norge og havarerte 10 måneder etter installasjon. Vi har møtt flere langturbåter her i karibien som har opplevd at AGM-batteribanken havarerer kort tid etter installasjon. Vår kollapset bare noen måneder etter vi dro, men heldigvis har vi fått suveren hjelp fra importør og produsent så nye batterier står allerede og venter hos et firma her i USA. Veldig bra, men det virker for meg som at batteriprodusentene foreløpig ikke har kommet langt nok med AGM-batteriene. Det prates om "designet" levetid på opptil 10 år, men det har jeg absolutt ingen tro på! Jeg kjenner til mange kostbare batteribanker, bl.a. fra Mastervolt/Leoch som har havarert kun få år (eller kortere) etter installasjon. Mine forrige var merkbart redusert etter 4 år til tross for at jeg investerte en formue i combi-inverter fra Mastervolt, batterimonitor og ekstern laderegulator som var programmert for AGM-batterier og alltid lå på landstrøm. Vi har forøvrig generator og tapper ALDRI batteriene lavere enn 600/880 ampere, noe som skulle tilsi at vi knapt tapper de ned til 60& av total kapasitet. Jeg tror også det er ganske tilfeldig når det gjelder forholdet pris/kvalitet, men er nok greit å handle hos en seriøs leverandør som rydder opp når batteriene ikke holder mål. Redigert 29.April.2013 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Holder Mastervolt ennå på med denne vannvittig høye float spenningen på AGM ? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 (redigert) Jeg valgte Concorde AGM. Samme som redningsskøytene bruker her i vårt område. Det er ingen tegn til problemer, så langt. De er 4 år gamle. Jeg velger store batterier, istedenfor mange små. ( 258 Ah, 80 kg !!) Da reduserer man hvertfall faren for produksjonsfeil på batteriene. Redigert 29.April.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 (redigert) Det med float spenning for AGM synes vel de fleste å bli enig om etterhvert, altså at den skal være rel. lav. Men den artikkelen det er linket til hvor Tyskland største bilorganisasjon sier at: "Problemet, i følge ADAC, er at batteriene er følsomme for varme, og dersom de er montert i bilens motorrom vil varmen fra motoren føre til at batteriene ødelegges". Hvis det er et problem med høy tempertur i motorromet på en bil, vil ikke det bli forsterket i en båt? I alle fall der batteribanken står i motorromet. Lano 2: Hvor er dine batterier montert? Redigert 29.April.2013 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Mine er montert i eget batterirom, langt borte fra varme ! ...hallo...dette er ingen Bav!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Det med float spenning for AGM synes vel de fleste å bli enig om etterhvert, altså at den skal være rel. lav. Tja, Mastervolt opererte med float på oppi 14 V ifølge Bitteliten. Ikke rart batteriene tar kvelden fort da. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 OK, kunne jo vert en Princess... Jeg har mine i motorrommet, så de opplever vel ca. 35 grader omgivelses temperatur når jeg er underveis og sikkert en liten økning når motoren stoppes. Har begynt å lure på om AGM er mer følsom for omgivelses temperatur også, ikke bare float. Men kanskje er antall motortimer, ca. 250 i året, ikke nok til at det har særlig betydning? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 (redigert) Spec Charging Instructions: Initial charge or recharge - 2.37 to 2.40 volts per cell at 25° C (77° F). Float charge - 2.20 to 2.23 volts per cell at 25° C (77° F). Conditioning charge - 2.58 volts per cell at 25° C (77° F). Temperature compensation - 4.00 mV. per cell per degree C [Reference to 25° C (77° F)]. This is for battery temperature (not ambient temperature) and is useful for battery temperatures from 0° C to 40° C. Contact Concorde Battery Corporation for temperatures that exceed this range. Specifications subject to change without notice. Min Victronlader gir meg ca 13,6 v ved ca 20 grader på vedlikehold. Da leser jeg også av 0,0 A lading på Mastervolt monitoren. Redigert 29.April.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Hei Per Harald! Har du en oppdatering på hvordan det gikk med dine batterier? Kom du noen vei med reklamasjon? Jeg har en bank med 2x150Ah Euroglobe AGM som oppfører seg identisk med dine. Hvilespenning 12,5V etter 8-9 timers bruk. Ved belastning (kjøleskap eller Webasto) så faller spenningen som en stein til 10,5V. Oppdasget dette første gang i helga. Har frem til nå vært kjempefornøyd med batteriene. Batteriene mine er fra 2010 eller 2011. Jeg har ikke batterimonitor. Jeg vet at jeg aldri har dyputladet batteriene, men er redd at jeg at om jeg reklamerer på batteriene så blir det bare påstand om at de er feil behandlet og det er jo vanskelig å motbevise. Forrige batteribank, Bosch bly/syre batterier holdt i 7-8 år. Måtte riktignok etterfylles en gang eller to i sesongen, men heller det enn batterier som bare holder et par år. På "gammeldagse" batterier kan man jo også måle syrevekten i hver enkelt celle og dermed få et forvarsel på når det er på tide å bytte ut batteriet. Er det noen her på forumet som har gått tilbake til bly/syre når de har hatt AGM? Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 (redigert) Jeg registrerte i våres at jeg har fått nye batterier i vinter i forbindelse med at jeg påpekte noen uregelmessigheter i els sytemet da båten ble levert sist høst Om jeg husker rett ble det satt inn nye forrige vinter også. De som kom i år er byttet på garanti fra Mastervolt Sverige. Ombord nå står 6 stk Leoch djm 12-200. Jeg har sluttet å ha på konstant lading. Er av oppfatning at 13,8V er for høy float spenning. Har planer om å få redusert denne til 13,4V i løpet av sommeren. Inntil da lades batteriene mine 2 ganger i uka. Hver 3. dag er de på ca 70% kapasitet. Da er det OK å lade de igjen. Det som trekker ombord hos oss er inverter som alltid står på VP ACP systemet (automatisk anti korrosjonsystem) og litt annet plukk. Omtrent 2,5 A er trekket på når båten ligger i ro Kan legge til at NordWest byttet fra AGM til Gel batterier på forbruk i sine båter fra og med 2012 Når vi skal utstyre langturbåt blir den utstyrt med Gel traksjonsbatterier - gjerne 2V celler Redigert 27.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Er det noen her på forumet som har gått tilbake til bly/syre når de har hatt AGM? Vil heller spørre, hvorfor gå fra bly/syre som holder i 10/12 år og som en kan stelle og vedlikeholde. Og gå bort og kjøpe AGM som en ikke vet hvor lenge det er liv i.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lano2 Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Fordi vi med seilbåt krenger litt av og til, og jeg vil unngå at batterisyren renner ut. I tillegg vil jeg redusere faren for eksplosjon under lading. ( knallgass ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Gass er et poeng. Men krenging? Vanlige batterier tåler 45 grader Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Det er mange fancy batterityper på markedet, AGM, GEL osv, men min erfaring med disse batteriene er desverre dårlige, hadde en skjærgårdsjeep med Optima Bluetop, kun problemer, med både lading og start spesielt i kaldt vær, ladespenningen var 14,35v på disse. Skiftet til et ordinært bly/syre batt og alle problemer løst. På min nåverende båt så har jeg nylig skiftet begge batteriene som båten ble levert med, dette var Exide Maxxima som sviktet etter 3 år, jeg har satt inn 2 nye ordinære bly/syre batterier. Jeg er ingen spesialist på batterier eller ladeteknikk men jeg registrerer at mange har trøbbel med agm og gel batterier, meg selv inkludert. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Har mine Biltema vedlikholdsfrie (bly/syre) 110 amp nå på 5. eller 6. året. Kanskje er de enda eldre. Disse fungerer utmerket fremdeles. Billige var de også. Tror jeg ga 890,-/stk for dem. Disse har til og med vært helt tomme to ganger ifm vinterlagring. Jeg gidder i alle fall ikke bruke tusener ekstra på AMG eller Gel. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 (redigert) Vanlige syre/bly tålte ikke all ristningen og krengningen hos oss hvertfall, i en "vanlig" kuling over Skagerakkeren. Det er vel også en grunn til at alle redningsskøyter i Norge er utstyrt med Concorde AGM ? Edit: AGM er jo MYE mer mottakelige for høye ladestrømmer i bulk også ! Redigert 27.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Uddrag fra en artikel om batterier til "fritidsbrug" (Sterling Powers webside): The brutal truth about marine leisure batteriesThere is no such thing as a marine battery. If you see a marine label on a battery it is simply words and may as well say Mickey Mouse.For cost and performance open lead acid batteries are king. All other batteries are a derivative of this, with variations to suit different markets, where there are specific problems implementing the standard lead acid battery. E.g. Gel, is a standard lead acid battery except that the acid has been transformed into gel. But by solidifying the electrolyte, you introduce many problems not associated with free flowing water based batteries.“Most expensive is best” This is so not even close to being true. In fact I would say the reverse is true in the marine leisure market. When reading all the sales literature regarding Gel/AGM, please note that none of their curves and claims refer to standard lead acid batteries. (They know better). They never claim they have better performance than standard open lead acid. Og konklusionen: For general leisure use: use low cost Lead Acid which can be topped up with water. So called leisure batteries For long term cruising then use 6 volt traction Avoid Gel / AGM for 3 reasons very expensive their fast charger rate causes them to gas poor cycling numbers. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Jeg skiftet i 2008 til 5 stk. 120 ah Sunox AGM batterier.All lading, motor og landstrøm,er fra Sterling.Båten ligger med landstrøm hele året.Har så langt ikke merket noen kapasitetsreduksjon hos batteriene.Floatspenningen er 13,6 volt.Å gå over til åpen bly syre blir aldri aktuelt.Jeg har hatt to batteribanker med Sønnak freeline,større dr... skal man lete lenge etter.Sulfaterte til halv kapasitet etter en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Min AGM-bank er bare knapt 3 år, men står i separat "kaldt" rom og stelles pent med av en Victron lader. Håper de holder såpass mange år at neste utskifting blir til lettere og bedre Lithium batterier (hvordan er forresten utviklingen mot båtmarkedet og priser i år?) -Tesla's temperaturkontrollerte batterier ser jo ut til å være tingen. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.