Jump to content

Hvor lang levetid kan man forvente av AGM batterier?

Per Harald

Recommended Posts

Har nettopp installert Ritar AGM og forventer selvfølgelig at de skal holde 8-10 år som leverandøren antyder...

Jeg behandler batteriene pent, Tapper aldri mer en 60% og sørger for at de alltid er toppladet, når jeg forlater båten. Bruker kunn landstrøm når jeg er ombord. Utover dette blir batteriene toppet i uka med et solcellepanel.

• 9 måneder senere...

Det er mange som har problemer med kort levetid på AGM batterier. Produsentene er flinke til å fremheve de gode egenskapene til AGM. Men de er ikke like flinke til å fortelle oss hvilke krav som stilles til miljøet rundt batteriet; Lader, Plassering, Forbruk, Temperatur, etc.

Jeg har her leita frem en del fakta og skrevet litt basert på egen erfaring og dialog med leverandører.
En av de viktige konklusjonene her er: Har man batterier i motorrom, så er det bedre å benytte konvensjonelle batterier med flytende elektrolytt.

Hva er et AGM batteri?

AGM betyr ”absorbent glass mat” og er en gruppe ventilregulerte batterier med en spesiell glassmatteseparator.
All elektrolytten ligger absorbert i separatorer og plater og fordi konstruksjonen har lav indre motstand har batteriet svært høy startkraft.
AGM-batterier tåler cycling(dvs. gjentatte ut- og oppladinger) betydelig bedre enn fritt ventilerte batterier.
Det har bra ytelse i lave temperaturer og har en liten selvutlading. De fremste fordeler er en lading som er opp til fem ganger hurtigere enn syrefylte batterier, og tåler stor dyputlading. AGM tåler en dyp utlading på 80% av nominell kapasitet, mens syrefylte har en grense på 50% for å kunne ivareta samme cyclekapasitet som AGM.
AGM batterier er ofte benyttet i krevende installasjoner med mye vibrasjoner.

AGM batteri er ventilregulert, hva er det?

Ventilregulerte batterier har ikke flytende elektrolytt. Syren er i stedet enten bundet i en gelé (Gel) eller absorbert i en glassmatte (AGM). Begge batteritypene er spill sikre og det oppstår ikke syrelekkasje selv om batteriet skades eller det sprekker i hylsteret. I ventilregulerte batterier omdannes gassen som oppstår ved ladning til vann inni batteriet. Det avgis derfor bare ubetydelige mengder gass ved normal håndtering.

Alle rekombinasjonsbatterier har en sikkerhetsventil som åpnes dersom trykket inne i batteriet skulle bli for høyt, f.eks. i forbindelse med overlading. VR-batterier er forseglede og må ikke åpnes. De kan derfor heller ikke etterfylles med vann.

Hvordan lades AGM batterier?

AGM batterier er veldig ømtålig for høye omgivelsestemperaturer og overladning.
Batteriene må ikke lades når temperaturen overskrider 49 gr.Celcius
Batteriene må ikke stå tett inntil hverandre, minimum 3cm luft.
AGM er mer ømtålig for overladning. Ladekarakteristikker kan variere avhengig av temperatur og fabrikat. Ladestrøm 14.4V, Float 13,5-13,8V.
Høyere temperatur krever lavere ladespenning, benytt derfor temperatursensor. Temperatursensor er enda viktigere, dersom batteriene står i krevende miljøer som motorrom.
AGM batterier har ikke flytende elektrolytt, slik som konvensjonelle syre/bly batterier. Den flytende væsken sikrer en jevn temperatur i batteriet. Dette er hovedgrunnen til at AGM batterier tørkes ut, på grunn av overladning og vanskelige miljøer i motorrom.
Har man batterier i motorrom, så er det bedre å benytte konvensjonelle batterier med flytende elektrolytt.

Kilder: www.sonnak.no, batteryuniversity.com

• 2 uker senere...

Jeg mistenker at batteribanken i min båt har sett sine beste dager, og vurderer å ta jobben med å bytte dem ut. Men jeg blir bare forvirret når jeg leser her inne. Hva er det som gjelder, egentlig? AGM, Gel eller blysyre?

Gjør jeg noe galt når jeg har båten på landstrøm året rundt?

Har sett Lithium-kombinerte komme på markedet, hvorfor er ikke mer snakk om det som et alternativ? (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/superbatterier-til-baaten/a/562183/)

Hvordan finner jeg ut, rent praktisk, med sikkerhet om banken min er klar for utskiftning? Liker å vite i stedet for å tro. Banken er i dag 550Ah.

Jeg har aldri hatt AGM-batteriene i noe varmt motorrom. I gamlebåten sto de i et stuerom utendørs, mens i båten jeg har nå står de plassert under dørken, hvor temperaturen er ganske lav og konstant. De i gamlebåten holdt greit, men som sagt betydelig svekket etter 4 år, mens de jeg har nå kollapset totalt etter kort tid. Det skal være sagt at vi hadde mye røft vær, men tåler de ikke såpass har de ingenting i båt å gjøre. I neste båten blir det nok kvalitetsbatterier fra Biltema istedet... :giggle:

AGM batterier er veldig ømtålig for høye omgivelsestemperaturer og overladning.

Batteriene må ikke lades når temperaturen overskrider 49 gr.Celcius

Batteriene må ikke stå tett inntil hverandre, minimum 3cm luft.

AGM er mer ømtålig for overladning. Ladekarakteristikker kan variere avhengig av temperatur og fabrikat. Ladestrøm 14.4V, Float 13,5-13,8V.

Høyere temperatur krever lavere ladespenning, benytt derfor temperatursensor. Temperatursensor er enda viktigere, dersom batteriene står i krevende miljøer som motorrom.

AGM batterier har ikke flytende elektrolytt, slik som konvensjonelle syre/bly batterier. Den flytende væsken sikrer en jevn temperatur i batteriet. Dette er hovedgrunnen til at AGM batterier tørkes ut, på grunn av overladning og vanskelige miljøer i motorrom.

Har man batterier i motorrom, så er det bedre å benytte konvensjonelle batterier med flytende elektrolytt.

Jeg kom også fram til samme konklusjon angående temperatur og AGM da jeg skulle oppgradere med en forbruksbank. Kurvene for levetid så ikke bra ut med høy omgivelsetemperatur på de batteriene jeg kikket på. Men det gikk helt i glemmeboka når jeg kjøpte Euroglobe AGM batterier, satte dem helt inntil hverandre og i motorrommet. Ser nå at jeg skal få snekret samme en temp logger og logget temperaturen på batteriene over tid.

I første omgang kan jeg jo flytte batteriene litt fra hverandre. Jeg har også 3 svære lufte-rør til motorrommet som kan vinkles ned mot batteriene, det kan kanskje hjelpe litt på temperaturen. Heldigvis bor jeg så nærme båten at jeg ikke gjør meg noe å dra ned og sette på laderen dagen etter vi har vært ute. Det er faktisk en glede å ta en tur ned til båten og pusle litt!

Hvor bekymret bør man være for lading under gange? Standard 115 A Volvo dynamo lader med konstant 14.2 - 14.3 V mener jeg å huske.

Hei,

For lystbåtbruk ville jeg ikke vært redd for en ladespenning på 14,3 Volt. Som regel går man jo bare noen timer hver helg. I feriene blir det jo gjerne noen timer, men det vil jeg tro batteriene tåler, Vi snakker jo om noen få ganger med med kortvarig overlading. På en yrkesbåt hvor båten går mange timer hvewr dag hele året ville jeg vært skeptisk. Men dette kan jo løses med en ekstra regulator.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...