Jump to content

VP MD5A med startvansker


Creb

Recommended Posts

Hei!:)

 

Jeg er ny her inne og håper på å få litt hjelp... Kjøpte nylig en eldre snekke med en VP MD5A i som startet og gikk fint. I helgen var vi på langtur(ca 3,5timer en vei) og fikk problemer med å starte motoren når vi skulle hjem. Prøvde å lufte og det kom bare diesel. Kjørte den på starteren lenge og vel og den holdt på å starte flere ganger men ville ikke igang. Det kom eksos ut av potta, så den fikk diesel. Etter ca 2-3 timer så starta den plutselig og gikk som ei klokke uten ett feilslag! Kjørte et par timer hjemover og fant ut at vi sku stoppe å bade. Tenkte at det sku gå bra nå som motoren var varm og greier. Neida.. Etter bare en halvtime sku vi videre igjen og da ville den ikke starte.. Samme prosedyre igjen prøvde og prøvde og etter 1,5 time ca så starta den plutselig igjen! Men da turde vi ikke stoppe mer på veien!:) Noen som kan skjønne hve dette skyldes? Helga føre startet den med en gang, og nå er den plutselig blitt slik? Og når man først får liv i den så maler den som en kattunge? Går og går uten å fjuske?

 

Sorry for langt innlegg, men håper noen kan hjelpe meg! :)

Redigert av Creb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen til baatplassen :smiley:

 

Det kan se ut til at ikke noen vil prøve seg på problemet ditt. Ikke så rart kanskje for det er litt besynderlig. Problem med start er jo ofte mangel på diesel eller strøm. Begge deler ser jo ut til å være ok på din motor siden den starter når den blir kald, og går som ei klokke når den først er i gang.

 

Jeg klarer heller ikke å si noe bestemt om feilen, men et sted må man jo starte.

Kan det være en ventil som er litt treg og blir stående åpen så lenge toppen er varm? Først når toppen er kald løsner ventilen og stenger som den skal. Skulle jo tro at ventilen satte seg fast mens motor gikk også da, men den er jo sjøvannkjølt og kan hende toppen er kaldere mens den går, og faktisk varmere rett etter stopp da sirkulasjonen av sjøvann forsvinner. Dette er bare en tanke og slett ikke sikker på om dette stemmer.

 

Det bør gå greit å sjekke. Kjør motor varm. Stopp den og skru straks av toppdekselet mens den er varm . Vippetøy til ventiler blir synlig. Kjør starteren og se om ventilene arbeider som de skal.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, skal sjekke ut det! :) Men den er like vanskelig å starte når motoren har stått over natta, så tviler egentlig litt på det! Har kjøpt nytt dieselfilter nå. Også tenkte jeg å prøve å rense dieseltanken, siden jeg ikke tror forrige eier noen gang har gjort det. Men om det er urenheter eller tett filter, er d jo rart at den går fint når den først går.. Hmm.. Like før turen skiftet jeg dynamo forresten, glemte å skrive det. Men det burde jo ikke akkurat være relevant i denne sammenheng. Lurt litt på om d kan være sprekk i en slange e.l.? Sånn at den får bittelitt luft? Hmm.. Hadde egentlig håpet på at noen hadde hvert borti det samme! Hehe.. Kan det være at dieslpumpen ikke gir nok? Når motoren starter så får den jo tydeligvis nok, men kanskje den ikke gir nok før man får litt turtall?

Redigert av Creb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket toppakningen... kjør en komptest.

Det er typisk tegn at den starter når den er kald, men ikke når den er varm.

Det som skjer er at metallet utvider seg når den er varm... og med dårlig toppakning så mister du kompresjonen ved varm motor.

 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...