Jump to content

Erfaringer med den nye 4, 5 og 6hk påhengsane til Yamaha. 2011mod-


Diesel248

Recommended Posts

Hei. Eg er på utkikk etter ein jolle/nødmotor. Og har sett på forskjellige merker. Har meget god erfaring med Yamaha 2-takt påhengser. Men vil no ha ein 4-takter. Har sett mykje på den nye serien til Yamaha. Er det nokon som har erfaring med disse? Tenker da på 4-6hk motorane.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke direkte erfaring med disse små, men har veldig gode erfaringer med yamaha firetakt(f9.9 f9.9sport, f30, f50, f80, f115). Når jeg skal ha slepejolle vil den nok få en f4, f5, eller f6 på hekken, forhåpentligvis har Yamaha begynt å lakkere dem litt penere innen den tid :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Suzuki lager nok også gode motorer, jeg holder en knapp på Yamaha i vannet og Suzuki på land, aner ikke hvorfor det er sånn, men gammel vane er vond å vende. Et googlesøk på engelsk vil også sikkert føre deg til tester og brukererfaringer av disse motorene.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

"femi..." Haha. Ja dei har ein artig farge. Skaffer seg nok nokre blikk når ein sig innover hamna. ;-)

Men korleis er det å bruke desse motorane på litt tyngre båter? Da tenker eg på bruk som nødmotor og til tyngre robåter. Tåler dei kontinuerligt bruk sjølv om båten ikkje planer? Sjølvsagt må ein jo skaffe propell slik at motoren rusler på rett turtall.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

No har eg vert så heldig å få prøvd ein Yamaha F5. Og eg må sei at det var ein meget positiv overraskelse. Motoren gikk heilt stille, og hadde minimalt med viberasjoner. Den hadde og mykje futt i seg. Fekk god fart på ein godt lasta 14 fots robåt. Eg kan virkelegt anbefale desse motorane! (F4, F5 og F6).

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte ny F4 tidligere i sommer da den gamle Johnson skar seg seg halvveis til smøgen. Fantastisk motor, hører den nesten ikke bak på hekken på expressen. Har hatt to eldre Yamaher på hytta lenge, de starter som om de skulle vært brukt daglig når de ikke har vært i bruk på over ett år, så var ikke tvil om hvilket merke vi skulle ha da vi måtte kjøpe ny i sommer. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte 4-hesteren fordi unga ikke klarte å starte den ! Ikke fornøyd med den.

Yamaha og Yamaha... vet ikke om disse har så mye med Yamaha å gjøre ? De som er større enn 6hk er nok suverene, men ikke de små etter min mening.. Sett denne før med annet deksel ?

 

 

selva.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selva lager vell ikke 4-takt? Jeg mener dette som står på Wikipedia stemmer:

 

Selva Marine er et italiensk selskap som produserer båter og påhengsmotorer til båt. Selskapet ble etablert i Milano i 1945, men flyttet selskapet til to beliggenheter, Tirano i sør og i Valtellinadalen i nord.

Selva Marine begynte med utenbords båtmotorer, og har inngått et tett samarbeider med Yamaha, noe som har ført til at det japanske firmaet produserer Selvas 4-taktsmotorer, mens Selva produserer Yamahas 2-taktsmotorer

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Selva lager vell ikke 4-takt?

 

Joda, de gjør det! Er nok gammel info det der ! her er utvalet i dag (utenlandsk butikk, da men..)

http://www.nauticexp...142-265074.html

 

Tipper dere kjenner igjen denne også (Yamaha sin):

boat-motor-4-stroke-out-board-motor-8-hp-21142-299515.jpg

2-takt er død, etter hva jeg kjenner til..

 

Men jeg ville bare dele med trådstarter at jeg ikke var fornøyd med 4-hesteren..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ryktet om 2-takt sin død er nok sterkt overdrevet ;-)

 

Det at Selva selger disse motorene med egen logo på er ikke det samme som at de produserer dem. Dette er i all hovedsak Yamaha motorer merket og solgt som Selva.

 

Står litt om dette i Selva sin bedriftsprofil datert juni 2011: http://www.selvamari...yprofile_en.pdf

 

 

 

 

 

Partial painting, packaging and trade of Selva branded (Yamaha production) 4

stroke outboard motors for pleasure and professional use (the range includes 15

models in 42 versions from 8 HP to 250 HP), available only for the European

Markets (see catalogue).

 

At present we are producing finished aluminium die-casting and steel components of

first installation for the YAMAHA small 4 stroke outboard engines which are produced

in France for all the world markets.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje noko erfaring med 4-takts påhengser. Men har no fått tilgang til å kjøre litt med ein ny 5hk Yamaha 4-takter. Utseende er greitt synest eg. Ein legger fort merke til motoren. Når det gjelder lydnivå, gange og forbruk er eg meget imponert. Den virker ganske sprek også. Men korleis det er med holdbarhet veit eg ikkje. Men det vil åra vise. Det eg kan tenke meg til etter litt teoretisk putling, er at motoren ser ut til å vere laga for maritime forhald. I følge delelista som ligger ute på Yamaha.com har dei brukt tre simmeringer for å tette utgåande aksling. Dette må jo vere ein fordel. Godset er jo lagd av den velkjente Yamaha aluminium-en. Motoren har og fulltrykks smurning som gjer til at den får riklegt med olje på lager og bevegelege deler, noko som gjer til at metall-metall kontakt blir eit minimum. Det er riktigt nok ikkje fullstrøms oljefilter på den, men ein avtakbar fin sil i bunnpanna. (Rensast kvar 300-500 time. Må demontere 3-bolter).

 

Når det gjelder start, så synest eg den er lettstarta grunnet dekomperesjons anordninga, men det hender at den ikkje slår in om ein drar i "utakt". Da vert det for tungt å dra rundt.

Den gamle 6-hk Yamaha-en hadde to sylindrer og overliggande kam. Den gjekk nok enda stillare, og kunne sikkert dra ein litt større propell. Den nye er eigentelet ein ein sylindra versjon av denne. Så på 4-5 hk nivå er motoren meget god. På 6hk nivå er den grei, om man da skal samanlikne den med den gamle. Markede ville vell ha ein meir kompakt jolle motor med futt på høgt turtall. Og da tenkte vel Ingeniørane på Yamaha at det var nok med ein sylinder. ;)

 

Eg vart imponert over 5hk-en. Og ville nok valgt ein slik når/om eg skal kjøpe eingong.

 

Husk å skaffe rett propell til påhengsmotorer. Samme om det er ei lett gummijolle eller hjelpe motor på ein 24-foter, så er det viktigt at motoren når riktigt topp turtall! (I motoren ovanfor: ca. 5000-5.500). :wink:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har mye erfaring mye Suzuki 6 hk 4 takt. Kjøpte min i 2007 ny av Oslo marine service. Har dorget minst 2000 timer med den (sommer og vinter). Vært med masse på tur, ut og inn av biler, dorget i -24 på det værste.

 

Har aldri stoppet, starter alltid på andre draget. ingening å utsette på den. (orginal bensin slangen kan bli litt stiv om vinteren)

Redigert av Gjedde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først satt den på en 15 fots åpen landstedsbåt. så en 320 gummibåt (suzumar) og så tilsist en 14 fot starcraft alubåt. pluss diverse leiebåter når jeg har vært på fiske tur rundt omkring i norge.

 

Nå har jeg egentlig kjøpt en ny motor (9,8 for å komme i plan med to mann) men kommer ikke til å selge Suzukien noen gang.

Link to post
Share on other sites

Plante Suzumaren med den Suzukien Gjedde? Var det oppblåsbar kjøl i den gummibåten? Er ute etter ei gummijolle sjølve som planer med 5hk. Men eg vurderer sterkt ein RIB. Den må vere selvlensende, samt plane med ein vaksen + full tank samt litt andre småting. Totalt ca 100kg.

 

Hei Lite.

Det var jo nærsagt ærlegt av selger og gjere det. Men etter det eg har lest så har Suzuki sine motorer vert populære på marknaden lenge. Kjent for å vere robuste. Har lest det samme om Tohatsu.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

Da har eg kjøpt meg ein Yamaha 5hk 4-takt. Kjørt den nærmare 20 timar til no, og første oljeskift nærmer seg. Motoren går stille og fint, samt at den skubbe godt avgårde. Har prøvd den på ein Theri Saiman, og med hjelp av ein forelngelsesarm fekk den båten i plan. Starter lett, og bruker lite bensin. Artig liten sak som eg tenker og ha på ein Aquaqick 270 til sommaren.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...