Diesel248 Startet 14.August.2012 Del på Facebook Startet 14.August.2012 Hei. Eg er på utkikk etter ein jolle/nødmotor. Og har sett på forskjellige merker. Har meget god erfaring med Yamaha 2-takt påhengser. Men vil no ha ein 4-takter. Har sett mykje på den nye serien til Yamaha. Er det nokon som har erfaring med disse? Tenker da på 4-6hk motorane. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Har ikke direkte erfaring med disse små, men har veldig gode erfaringer med yamaha firetakt(f9.9 f9.9sport, f30, f50, f80, f115). Når jeg skal ha slepejolle vil den nok få en f4, f5, eller f6 på hekken, forhåpentligvis har Yamaha begynt å lakkere dem litt penere innen den tid Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Eg vil tru dei holder samme kvalitet som dei litt større motorane til Yamaha ja. Men eg las litt forskjelligt om den forrige modellen av 4hk en til Yamaha. Lurer jo litt på Suzuki sine motorar og. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Jeg har 6 hk'en, fornøyd med den, lettstartet og letthåndterlig med 27 kg. En-sylindret med påfølgende svev, men 2 sylindrete blir vel stort sett mye tyngre. Eneste som kan diskuteres er vel utseende, men til jente våre er den passe femi... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Suzuki lager nok også gode motorer, jeg holder en knapp på Yamaha i vannet og Suzuki på land, aner ikke hvorfor det er sånn, men gammel vane er vond å vende. Et googlesøk på engelsk vil også sikkert føre deg til tester og brukererfaringer av disse motorene. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 "femi..." Haha. Ja dei har ein artig farge. Skaffer seg nok nokre blikk når ein sig innover hamna. ;-) Men korleis er det å bruke desse motorane på litt tyngre båter? Da tenker eg på bruk som nødmotor og til tyngre robåter. Tåler dei kontinuerligt bruk sjølv om båten ikkje planer? Sjølvsagt må ein jo skaffe propell slik at motoren rusler på rett turtall. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Har fått tilbud frå ein Yamaha og ein Suzuki Forhandler. Begge hadde greie priser. Men kva motor burde eg velge. Eg har ikkje erfaring med desse motorane. Men har lest at Yamaha sine bruker mindre bensin. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Yamaha. Nr 1 i 40 år. Mest anerkjent og kjent for å lage de beste utenborderene. Finnes knapt en misfornøyd Yamaha eier Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Må vel sei meg enig at eg og har sett på Yamaha som den mest kjende motoren. Samt etter å ha vurdert muligheiter og ekstrautstyr på motorane. Så er vel Yamaha sin motor mest aktuell. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 No har eg vert så heldig å få prøvd ein Yamaha F5. Og eg må sei at det var ein meget positiv overraskelse. Motoren gikk heilt stille, og hadde minimalt med viberasjoner. Den hadde og mykje futt i seg. Fekk god fart på ein godt lasta 14 fots robåt. Eg kan virkelegt anbefale desse motorane! (F4, F5 og F6). Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Trondwi Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Min lokale Yamahapusher anbefalte å kjøpe den "gamle serien" 6 hk. I følge ham var de nye laget med primærfokus på vekt og pris og ville ikke på noen måte kunne vare så lenge som den forrige serien. Jeg kjøpte en av forrige type - og ikke av ham. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Estenkyr Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Kjøpte ny F4 tidligere i sommer da den gamle Johnson skar seg seg halvveis til smøgen. Fantastisk motor, hører den nesten ikke bak på hekken på expressen. Har hatt to eldre Yamaher på hytta lenge, de starter som om de skulle vært brukt daglig når de ikke har vært i bruk på over ett år, så var ikke tvil om hvilket merke vi skulle ha da vi måtte kjøpe ny i sommer. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 (redigert) Jeg solgte 4-hesteren fordi unga ikke klarte å starte den ! Ikke fornøyd med den. Yamaha og Yamaha... vet ikke om disse har så mye med Yamaha å gjøre ? De som er større enn 6hk er nok suverene, men ikke de små etter min mening.. Sett denne før med annet deksel ? Redigert 14.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Selva lager vell ikke 4-takt? Jeg mener dette som står på Wikipedia stemmer: Selva Marine er et italiensk selskap som produserer båter og påhengsmotorer til båt. Selskapet ble etablert i Milano i 1945, men flyttet selskapet til to beliggenheter, Tirano i sør og i Valtellinadalen i nord. Selva Marine begynte med utenbords båtmotorer, og har inngått et tett samarbeider med Yamaha, noe som har ført til at det japanske firmaet produserer Selvas 4-taktsmotorer, mens Selva produserer Yamahas 2-taktsmotorer Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 (redigert) Selva lager vell ikke 4-takt? Joda, de gjør det! Er nok gammel info det der ! her er utvalet i dag (utenlandsk butikk, da men..) http://www.nauticexp...142-265074.html Tipper dere kjenner igjen denne også (Yamaha sin): 2-takt er død, etter hva jeg kjenner til.. Men jeg ville bare dele med trådstarter at jeg ikke var fornøyd med 4-hesteren.. Redigert 14.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 (redigert) Ryktet om 2-takt sin død er nok sterkt overdrevet ;-) Det at Selva selger disse motorene med egen logo på er ikke det samme som at de produserer dem. Dette er i all hovedsak Yamaha motorer merket og solgt som Selva. Står litt om dette i Selva sin bedriftsprofil datert juni 2011: http://www.selvamari...yprofile_en.pdf Partial painting, packaging and trade of Selva branded (Yamaha production) 4 stroke outboard motors for pleasure and professional use (the range includes 15 models in 42 versions from 8 HP to 250 HP), available only for the European Markets (see catalogue). At present we are producing finished aluminium die-casting and steel components of first installation for the YAMAHA small 4 stroke outboard engines which are produced in France for all the world markets. Redigert 14.September.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Jeg lure ogå bittelitt på hvorfor Yamaha har valgt disse hvite motordekslene ?? Andre som har lurt på det samme ? Ser jo ikke spesielt flott ut, eller er det jeg som har feil smak ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 16.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2012 Eg har ikkje noko erfaring med 4-takts påhengser. Men har no fått tilgang til å kjøre litt med ein ny 5hk Yamaha 4-takter. Utseende er greitt synest eg. Ein legger fort merke til motoren. Når det gjelder lydnivå, gange og forbruk er eg meget imponert. Den virker ganske sprek også. Men korleis det er med holdbarhet veit eg ikkje. Men det vil åra vise. Det eg kan tenke meg til etter litt teoretisk putling, er at motoren ser ut til å vere laga for maritime forhald. I følge delelista som ligger ute på Yamaha.com har dei brukt tre simmeringer for å tette utgåande aksling. Dette må jo vere ein fordel. Godset er jo lagd av den velkjente Yamaha aluminium-en. Motoren har og fulltrykks smurning som gjer til at den får riklegt med olje på lager og bevegelege deler, noko som gjer til at metall-metall kontakt blir eit minimum. Det er riktigt nok ikkje fullstrøms oljefilter på den, men ein avtakbar fin sil i bunnpanna. (Rensast kvar 300-500 time. Må demontere 3-bolter). Når det gjelder start, så synest eg den er lettstarta grunnet dekomperesjons anordninga, men det hender at den ikkje slår in om ein drar i "utakt". Da vert det for tungt å dra rundt. Den gamle 6-hk Yamaha-en hadde to sylindrer og overliggande kam. Den gjekk nok enda stillare, og kunne sikkert dra ein litt større propell. Den nye er eigentelet ein ein sylindra versjon av denne. Så på 4-5 hk nivå er motoren meget god. På 6hk nivå er den grei, om man da skal samanlikne den med den gamle. Markede ville vell ha ein meir kompakt jolle motor med futt på høgt turtall. Og da tenkte vel Ingeniørane på Yamaha at det var nok med ein sylinder. ;) Eg vart imponert over 5hk-en. Og ville nok valgt ein slik når/om eg skal kjøpe eingong. Husk å skaffe rett propell til påhengsmotorer. Samme om det er ei lett gummijolle eller hjelpe motor på ein 24-foter, så er det viktigt at motoren når riktigt topp turtall! (I motoren ovanfor: ca. 5000-5.500). Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjedde Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 (redigert) Jeg har mye erfaring mye Suzuki 6 hk 4 takt. Kjøpte min i 2007 ny av Oslo marine service. Har dorget minst 2000 timer med den (sommer og vinter). Vært med masse på tur, ut og inn av biler, dorget i -24 på det værste. Har aldri stoppet, starter alltid på andre draget. ingening å utsette på den. (orginal bensin slangen kan bli litt stiv om vinteren) Redigert 17.September.2012 av Gjedde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 17.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2012 Steikje! Ditta er den typen erfaring vi treng og høre om Gjedde! Takk for infoen. Den Suzukien har gått mykje. Og bra er det. Kva båt har du den på? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjedde Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 Først satt den på en 15 fots åpen landstedsbåt. så en 320 gummibåt (suzumar) og så tilsist en 14 fot starcraft alubåt. pluss diverse leiebåter når jeg har vært på fiske tur rundt omkring i norge. Nå har jeg egentlig kjøpt en ny motor (9,8 for å komme i plan med to mann) men kommer ikke til å selge Suzukien noen gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 Vil bare komme med litt info som kan komme greit med. På min ringerunde etter tilbud snakket jeg med en passe stor forhandler, som solgte både tohatsu og suzuki. Han ville ikke selge meg suzuki selv om han tjente mer på dem, da han hadde mye mer reklamasjoner på disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 17.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2012 Plante Suzumaren med den Suzukien Gjedde? Var det oppblåsbar kjøl i den gummibåten? Er ute etter ei gummijolle sjølve som planer med 5hk. Men eg vurderer sterkt ein RIB. Den må vere selvlensende, samt plane med ein vaksen + full tank samt litt andre småting. Totalt ca 100kg. Hei Lite. Det var jo nærsagt ærlegt av selger og gjere det. Men etter det eg har lest så har Suzuki sine motorer vert populære på marknaden lenge. Kjent for å vere robuste. Har lest det samme om Tohatsu. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjedde Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Hadde faktisk to Suzumarer, en med oppblåsbar dørk (den eksploderte en vinter når jeg skulle dra den i land) så fikk jeg ny, men det var med alu dørk. Den planer å går bra med en mann i begge gummibåtene, med to stykker i går den som en t-pose.... Redigert 18.September.2012 av Gjedde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 Hei igjen, Da har eg kjøpt meg ein Yamaha 5hk 4-takt. Kjørt den nærmare 20 timar til no, og første oljeskift nærmer seg. Motoren går stille og fint, samt at den skubbe godt avgårde. Har prøvd den på ein Theri Saiman, og med hjelp av ein forelngelsesarm fekk den båten i plan. Starter lett, og bruker lite bensin. Artig liten sak som eg tenker og ha på ein Aquaqick 270 til sommaren. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.