Jump to content

Varmtvann i båt med påhengsmotor?


jada

Recommended Posts

Fant i farten ikke noen nyere tråder angående varmtvann i båter med påhengsmotor. Ser for meg nyere og populære såkalte "Pilot-house"-båter. Kan disse fås med varmtvann ombord?? Finnes det noen løsninger med gass-varming e.l. ?? Har produsentene av disse båtene i det hele tatt tenkt i disse baner? Vet at eksempelvis Askeladden P-80 også fås med innenbordsmotor. Men ser for meg båt med påhengsmotor i denne omgang. Finnes det løsninger ?

 

Et annet problem er små vanntanker og lite pentry på slike mindre båter. P-80 har 80 liters vanntank, og Wallas-kok med èn plate. Ikke akkurat noe for noen dagers tur for etpar personer. Her er vel kanskje løsningen å kjøpe større båt, men det var egentlig ikke tanken.

Link to post
Share on other sites

Båten jeg har nå har gass varmer ombord, samme som på hytter. Dette fungerer forsåvidt greit det, men jeg har i tillegg koblet opp en varmtvanns bereder.

Gass varmeren bruker litt tid før vannet blir varmt, mens varmtvanns berederen leverer raskere varmt vann. Fordelen med mitt oppsett er at når det varme vannet i berederen er brukt opp fortsetter jeg på gass.

Men når det er sagt så vil nok en Eber vannvarmer være en optimal løsning i kombinasjon med varmtvanns bereder. Vil da alltid ha varmt vann så lenge Eberen brenner.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har planer om å montere vannvarmer og varmtvannstank i min merry fisher 755. Er usikker på hvor jeg bør plassere varmeren. Vurderer å montere den i L benken på akterdekket, da er den jo godt unna bensintanken og jeg slipper å ha den inne i cabinen. Varmtvannstanken tenkte jeg å plassere under dørken inne cabinen. Defrosteren kan kanskje også plasseres ved varmtvannstanken og med luftslanger derfra. Høres dette ut som en grei løsning? Kan være fint å høre om andres erfaringer med et slik opplegg.

Link to post
Share on other sites

Båten jeg har nå har gass varmer ombord, samme som på hytter. Dette fungerer forsåvidt greit det, men jeg har i tillegg koblet opp en varmtvanns bereder.

 

Gass varmeren bruker litt tid før vannet blir varmt, mens varmtvanns berederen leverer raskere varmt vann. Fordelen med mitt oppsett er at når det varme vannet i berederen er brukt opp fortsetter jeg på gass.

Men når det er sagt så vil nok en Eber vannvarmer være en optimal løsning i kombinasjon med varmtvanns bereder. Vil da alltid ha varmt vann så lenge Eberen brenner.

Er gassoppvarming godkjent for bruk i båt? Ville sjekket det med forsikringsselskapet.
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Er gassoppvarming godkjent for bruk i båt? Ville sjekket det med forsikringsselskapet.

Truma gassbereder -boiler er godkjent for bruk i båt.

Truma C serien er også godkjent for båt, dette er kombi varmere med luftvarme og varmtvann i en unit.

Hytte utstyr er neppe godkjent.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at jeg ikke behøver å bruke glykolkretsen på vannvarmere som får oppvarming fra motorens kjølevann. Men dette både fordyrer og øker vekt på installasjonen.

 

Joda, mer utstyr fordyrer jo generet, men det er jo også slik at volummodellene er billigst selv om konstruksjonen noen ganger er mer avansert. Det billigste for kun 230V blir vel en standard benkebereder for husbruk? Men også der er det jo slik at de minste ikke alltid er billigst dersom de blir produsert i mindre serier.

Link to post
Share on other sites

Hva tror dere om denne :    

http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=910&produkt_id=15933

 

markedsføres som varmtvann for bobil, men kan vel brukes i båt også ?

 

her er en til :   

 

http://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/varmtvannsbereder-22-l.html

 

Stor prisforskjell på disse to, den ene tar 22 liter (den billigste)  og deen dyreste tar 14 liter.

forbruk 800 W og 850 W

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...