runeme Startet 16.August.2012 Del på Facebook Startet 16.August.2012 Hjelper en bekjent med en motor som ikke vil starte - den roterer ikke ved inslag av starteren. Jeg forsøker da å turne motor direkte på veiva (regner med det er veiva ivertfall) - uten at den beveger seg (kun noen milimeter frem og tilbake). Regner og tror at stempelet sitter (motoren har ikke vært brukt på 1 år, og har ikke vært særlig pleiet opp igjennom). Tenkte å skru ut startmotoren for å forsiktig bevege svinghjul direrkte på kransen med skrujern etc. Noen som har noen gode ideer? Skru ut dysa og helle på litt diesel/tynn olje ned mot stempelet først? Det er ikke sveivstart på denne, men blir bittelitt i tvil om det er veiva som stikker ut - det må da være det? Rme Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Skru av toppen, sikkert mye rust og dritt :) Har nettopp gjort det samme på en lik motor som hadde stått i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
runeme Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Kan du bekrefte at veiva stikker ut (med remskive videre til vannpumpa)? Motoren har kun stått 1 år (sveiv i fjor høst), og hverken båt eller motor er verd allverdens innsats. Motoren burde garantert hatt en total overhaling - men tid og penger står ikke nødvenigvis til disposisjon hos eieren pt. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Husker dårlig, men tror IKKE veivakselen kommer ut i forkant. Google tegninger/skisser eller kjøp verkstedshåndboka :) Alltid en fordel å ta av toppen på motorer som ikke går rundt.... lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Har sikkert satt seg i stempelringene. Jeg ville helt inn noe diesel i sylinderen og latt det stå et par dager før du forsiktig ser om det kan løsne. Bruker du mye kraft kan stempelringene ryke, og da må du plukke motoren fra hverandre for honing og montering av nye stempelringer. Så ha tålmodighet og ta tiden til hjelp når du skal løsne den. Redigert 17.August.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bukt Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Åpnet en 1GM nå som hadde stått i 4 år uten bruk på land før jeg kjøpte båten. Motoren sto så jeg nappet den ut. Tok av toppen og fantbtendens til fukt men ikke rust i sylinder. Eksoslangen har bøy på seg så alltid vann der som vil fordampe ved høy temp som vil skje ved lagring. Helte i diesel og lot motoren stå, tok sånå presset ut stempel ifra bunnpanneside .stempel hadde irret fast stemplringer som medførte at stempel sto. Ellers ser motoren helt fin ut. Byttet stempel og lagere nå siden motoren alikevel er ute, liten kostnad å butte alt dette. Ga 59 dollar for stempel og ringer nytt på ebay, 30 dollar for pakningsats inkl frakt og 17 dollar for rådelager... Så billigt med nye deler at det er like greit å renovere... Her har jeg kjøpt deler tidligere, billigt i forhold til norske priser http://www.boatpartsandspares.co.uk/index.asp Redigert 17.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runeme Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Takker for gode svar og kommentarer. Stempelet står fortsatt etter diverse voldelige handlinger fra undertegnede. Det står selvsagt i O.D, så rimelig vrient å få moment og hjelp fra bunnpannesiden. Må nok ta av toppen, men gir det noen dager til med godgjøring av diesel - og forsøker da å benne på kransen, veiva, propellen, akslingen etc samtidig (får invitere ett fotballlag til å hjelpe meg). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.