Jump to content

Jolle i båtregister for å ansvarsforsikres ?


oslofjord

Recommended Posts

Å ansvarsforsikre jolle mot krav hvis den f.eks. forårsaker skader på større og finere båter krever tilsynelatende registrering i båtregsiteret....gjelder dette alle selskaper ?

 

Jolleforsikring som del av hytteforsikring gjlelder vistnok bare båter uten motor og vet ikke om ansvarsforikring er inkludert i slik forsikring uansett (??)

 

Kort sagt er spårmålet hva som er enkleste måten å forsikre ganle landstedsjiller med liten påhenger uten for mye byråkrati og utlegg om man altså kun trenger ansvar , men ikke ønsker å ha "kasko" forsikring av selve båten.

 

Har alle firmaer ensartede regler for ansvarsforikring ?

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Tja, den ene tiåringen kantrer gummijolla og blir kvesta av den andre ... ? Hm ... den ene kan sikkert klare å putte blyanten i øyet på den andre i løpet av en ganske vanlig skoledag også, vet ikke helt hvor grensen går for hva man skal ansvarsforsikre seg mot, men ansvarsforsikring på jolle hadde jeg nok ikke klart å komme på på egenhånd ...

Link to post

Jeg bestilte ansvarsforsikring hos IF på en liten 9 foter med 5 hk. Ikke noe problem, og kostnad på ca. 160,- i året :-) Ingen registrering i småbåtregisteret for denne.

 

Takk for tips. Jeg prøver IF.

 

Hos Gjensidige opfattet jeg det slik at hytteforsikring inkluderte båt kun hvsi den ikke var med motor.(men vet uansett ikke om hytteforsikring inkluderer ansvarsforsikring for båt uten motor.

Hos Gjensidige mener jeg også at de sa at registrering i båtregsiter er forutsetning for ansvarsforsikring.

Link to post

Ansvarsforsikringen dekker kun ved (grov) uaktsomhet. Ellers må hver part dekke egne skader.

 

Men hvis en jolla med 4 hk og ung fører har for stor fart og skraper opp gelcoaten på en båt i millionklassen som ligger fortøyd....vil da en ansvarsforsikring på jolla redde barnets far fra ruin....???

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

I Norge har vi ikke noe offisielt båtregister, det ble dessverre avskaffet for en del år siden. En kan melde inn i Redningsselskapet eller andre private ordninger, men slike register er å betrakte som private og har egentlig ingen annen funksjon enn å vise tilhørighet til vedkommende organisasjon/selskap. Er for øvrig enig i at det har liten for seg å forsikre en vanlig jolle med en liten påhenger.

Link to post

jeg vil anbefale alle i denne tråden å søke på ansvarsforsiking på dette forumet.

det er nok det dere finner der som Mouche vil frem til her.

 

kort fortalt.

Det skal mye til før en hendelse vil gå på denne forsikringen.

selskapet vil nok si det var hendelig uhell og hvis eier av båt som ble påkjørt ikke har kaskoforsikring er det synd for ham.

Derfor er det mye viktigere å kaskoforsikre sine båter.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det skal mye til før en hendelse vil gå på denne forsikringen.

selskapet vil nok si det var hendelig uhell og hvis eier av båt som ble påkjørt ikke har kaskoforsikring er det synd for ham.

Derfor er det mye viktigere å kaskoforsikre sine båter.

Når det gjelder en gammel sliten jolle med en enda mer sliten 4 hk ser jeg ikke på kasko som noe poeng...men orker ikke tanken på en telefon fra Hankøsundet fra en skibsreder uten kasko med ripe langs halve skrogsiden. Betaler gjerne 160 kr bare for å slippe tanken på en slik situasjon...

Link to post

Det er jo betimelige spørsmål om hva denne egentlig dekker. Forsikringsselskapene priser jo tjenesten etter hva de trenger (og vel så det) for å gjøre den inntektsbringende. 160,- for en ansvarsforsikring indikerer vel at det stort sett er 160,- i ekstra inntekt for forsikringsselskapet :-)

 

Men, som med eierskifte forsikring ved salg av hus (f.eks.), så kjøper vi oss vel en barriere mellom oss og eventuelle skadelidende. Jeg synes det er en rimelig pris for økonomisk fred i sinnet.

 

Det snakkes jo så høyt og klart på andre tråder om at 850,- for Redningsselskapet, 500,- for VHF lisens, og alt annet er for småtteri og regne i båtregnestykket. Da er vel denne ansvarsforsikringen bare å regne som en kvart peanøtt.

Link to post

Det har jeg også skjønt, men hva tror du egentlig du er dekket for for 160 kroner og hvor er alle de som kan fortelle om den gang da de benyttet sin ansvarsforsikring? Jeg kjøper heller en god flaske vin!

 

Jeg kjøper både en ansvarsforsiking og en god flaske vin som det anbefales i tråden......og når en ilsk skipsrreder uten kasko ringer meg hvis junior torpederer båtens hans sier jeg høflig men bestemt at han må ta videre diskusjon med mitt ansvarsforsikingsselskap ...og deretter spretter jeg den gode vinflasken...

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

...men orker ikke tanken på en telefon fra Hankøsundet fra en skibsreder uten kasko med ripe langs halve skrogsiden. Betaler gjerne 160 kr bare for å slippe tanken på en slik situasjon...

 

Om ikke situasjonen skyldes uaktsomhet (som igjen kan føre til regress) dekker ikke ansvarsforsikring for båt dette. Den dekker ikke hendelige uhell og tekniske feil som fører til sammenstøt. I motsetning til bil motorsykkel og moped hvor ansvaret er objektivt og dekker alle forekommende tilfeller er båtforsikring subjektiv, og krever at det kan påvises SKYLD.

 

Jeg sendte en mail til talskvinnen for hovedsammenslutningen (om jeg ikke husker feil) av forsikringsselskapene etter at hun i et avisbilag fra DNB "snakket" usedvanlig høyt om nødvendigheten av ansvarsforsikring på båt for å spørre om ikke ethvert tilfelle som kan dekkes av denne vil føre til regress, og hvor mye utbetalingene på ansvarssiden var i forhold til premier.

Hun kunne selvsagt ikke svare på dette, ei heller forhold mellom inn- og utbetaling for ansvar. Totalt derimot (ansvar og kasko), kunne hun fortelle at halvparten av det som kommer inn i premie på fritidsbåtforsikringer går ut som oppgjør.

Link to post

160 kroner dekker vel snaut nok forsikringsselskapets utgifter ved å motta dette beløpet så kan bare ikke fatte og begripe hvordan noen virkelig kan tro at denne dekningene har noen egentlig verdi?

 

Så jeg gjentar; kan noen her på Norges desidert største båtforum vise til en eneste sak/situasjon hvor denne ansvarsforsikringen har hatt noen verdi?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå er vel egentlig ideen med forsikringer at de ikke skal svare seg økonomisk annet enn for ganske få (dem som rammes av ett eller annet). Snu på problematikken: Et par hundrelapper er en lav terskel og er et uttrykk for dårlig dekning eller svært liten sannsynlighet for st du kommer til å trenge forsikringen.

 

På den annen side: Dersom beløpet er et problem, har man åpenbart større økonomiske utfordringer med båtholdet sitt.

Link to post

Ifølge mine opplysninger betaler norske forsikringsselskap ut erstatninger tilsvarende 1,5 - 2,0% av det de tar inn i premie på ansvarsforsikring for fritidsbåter. Dvs de tar inn et par hundrelapper pr fritidsbåt og det som betales ut som erstatning dreier seg kanskje om en femmer pr båt i snitt....

 

Konklusjon: Hvis man har en båt man er redd for er det absolutt nødvendig med en god kaskoforsikring, for å innbille seg at man skal få noe ut av skadevolderens ansvarsforsikring er som å tro på julenissen!

Dvs.: ansvarsforsikringen for fritidsbåt er i praksis verdiløs.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...