aileenll Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Oslofjord: "Men hvorfor jamrer da enkelte noe om at det bør lovfesters obligatorisk ansvarsforikring ? " Mulig de har interesse i at forsikringselskapene skal ha større avkastning! Som andre har prøvd å formidle her: på sjøen har du ikke skadeansvar med mindre det kan bevises at det er forvldt med forsett eller grovt uaktsomt. I slike tilfeller vil ikke noe forsikringsselskap erkjenne ansvar, ref polisens begrensninger. Så ha en god kasko, som dekker at naboens plimsoll knuser båten din! Men ansvarsforsikring, nei det trenger vi ikke for alle gjør sitt for å ungå uhell!? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Poseidon Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Men hvorfor jamrer da enkelte noe om at det bør lovfesters obligatorisk ansvarsforikring ? Sannsynligvis fordi de "tenker" bilforsikring, uten å forstå at det er motorkjøretøy som er unntaket i forsikringsverden. Redigert 24.August.2012 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Men hvorfor jamrer da enkelte noe om at det bør lovfesters obligatorisk ansvarsforikring ? Det har jeg vel prøvd å si et antall ganger nå; de ønsker seg en god flaske rødvin betalt av andre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Poseidon Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Med forbehold om at avisens gjengivelse er noenlunde korrekt: her er et stjerneeksempel på en skade som ansvarsforsikringen IKKE vil dekke. At eieren av den båten som fikk tekniske problemer selv velger å betale er selvfølgelig en vurdering han må gjøre, men det blir av egen lomme og han får det ihvertfall ikke igjen på ansvarsforsikringen sin..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Akvanauten Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Bare til info, sjekk Villa/innboforsikringen. Min dekker båt opp til 15 fot, maks 10hk, dog maks erstatning 10000,- Ansvarforsikring på fritidsbåt opp til 15fot ligger som regel på 150 til 400kr i året. Om du virkelig får bruk for en ansvarsforsikring så kommer du ikke langt med 10.000 Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Akvanauten Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Jeg kan gi deg et eksempel på nytteverdien av ansvarsforsikring. Noen steder må du vise til at du har ansvarsforsikring for å få lov til å stå på land i opplag. Dette for å sikre at du gjør opp for deg dersom båten velter over en annen båt. 160 kroner dekker vel snaut nok forsikringsselskapets utgifter ved å motta dette beløpet så kan bare ikke fatte og begripe hvordan noen virkelig kan tro at denne dekningene har noen egentlig verdi? Så jeg gjentar; kan noen her på Norges desidert største båtforum vise til en eneste sak/situasjon hvor denne ansvarsforsikringen har hatt noen verdi? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Free Lillehammer Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Jeg kan gi deg et eksempel på nytteverdien av ansvarsforsikring. Noen steder må du vise til at du har ansvarsforsikring for å få lov til å stå på land i opplag. Dette for å sikre at du gjør opp for deg dersom båten velter over en annen båt. Hm. Flere som har vært borte i dette? I tilfelle er det jo ingen vei utenom. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Jeg kan gi deg et eksempel på nytteverdien av ansvarsforsikring. Noen steder må du vise til at du har ansvarsforsikring for å få lov til å stå på land i opplag. Dette for å sikre at du gjør opp for deg dersom båten velter over en annen båt. Utgangspunkter her er en liten jolle med en liten utenbordsdmotor hvor en ansvarsforsikring koster 160 kroner så ser faktisk ikke at det er relevant. Blir liksom litt vanskelig å få en jolle med rumpa i været til å falle over en annen båt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vestkystseiler Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 (redigert) Noen steder må du vise til at du har ansvarsforsikring for å få lov til å stå på land i opplag. Dette for å sikre at du gjør opp for deg dersom båten velter over en annen båt. Vil ikke det være en hendelse av typen "hendelig uhell" som du ikke vil ha det juridiske ansvaret for, og som derfor ansvarsforsikringen IKKE dekker ? Redigert 25.August.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Utgangspunkter her er en liten jolle med en liten utenbordsdmotor hvor en ansvarsforsikring koster 160 kroner så ser faktisk ikke at det er relevant. Blir liksom litt vanskelig å få en jolle med rumpa i været til å falle over en annen båt. Joda, enig i det, men det hørtes ut som om noen mente at det aldri var relevant, og jeg har selv blitt avkrevt forsikringsbevis for slik for å få stå på land. Når det gjelder jolle så forsikrer man seg mot de skader man kan påføre andre. Det kan være riper i annen manns båt. Nå er det jo slik på sjøen at skaden dekkes der skaden rammer, slik at det ikke er nødvendig med ansvarsforsikring, man gjør det utelukkende for å være hyggelig mot eieren av båten man evt skader. Har man det ikke kan man bare smile og kjøre videre, med jussen på sin side, for å sette det litt på spissen. Det jeg er litt usikker på er hva som skjer dersom det blir en personskade. Det kan fort bli alvorlig personskade dersom propellen slår borti en som bader. Da kan vi snakke store beløp til erstatning. Dette kan man forårsake selv med en liten jolle, og det er jo greit å kunne vite med seg selv at man i alle fall sørger for en sikret økonomisk fremtid for det mennesket man har ødelagt livet for. Mer kan man vel ikke gjøre. Jeg håper og tror en ansvarsforsikring dekker slikt, elllers er det nesten meningsløst. Ripene på nabobåten blir bagateller i sammenligning. Selv har jeg ikke kaskoforsikring, og jeg mener det gjør meg til en bedre sjømann. Jeg tar da ikke sjanser, og påfører heller ikke dere andre noen utgift om jeg skulle få skade på egen båt. Jeg har dog ansvarsforsikring, ikke fordi jeg må, og ikke fordi jeg føler jeg trenger det, men utelukkende for å kunne ha et godt forhold til den jeg måtte skade. Egen skade tar jeg selv, skade på andre overlater jeg til andre. Det snakkes så mye om nye påbud på sjøen. Påbud om redningsvest og påbud om ditt og datt annet som skal frelse verden. Skal man påby noe, så vil jeg ha et påbud om ansvarsforsikring, slik det er for biler. Folk har så store motorer nå, kombinert med liten forstand og dårlig sjømannsskap at man kan gjøre enorm skade på annen manns liv, helse og eiendom. Det er ikke lenger bare snekker i fem knop der ute nå. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Akvanauten Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Vil ikke det være en hendelse av typen "hendelig uhell" som ansvarsforsikringen IKKE dekker ? Er det ikke akkurat det den skal dekke da? Ting du har gjort galt (bevisst eller uaktsomt) vil du vel selv måtte stå for likevel. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Vestkystseiler Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Nå er det jo slik på sjøen at skaden dekkes der skaden rammer, slik at det ikke er nødvendig med ansvarsforsikring, man gjør det utelukkende for å være hyggelig mot eieren av båten man evt skader. Har man det ikke kan man bare smile og kjøre videre, med jussen på sin side, for å sette det litt på spissen. Jeg tror du har misforstått hvordan ansvarsforsikring fungerer. Forsikringsselskapet betaler ut skader som du blir holdt økonomisk ansvarlig for. Dersom du ikke kan holdes juridisk ansvarlig vil forsikringsselskapet ikke betale ut, uansett hvor mye "moralsk" ansvar du måtte føle at du har. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Er det ikke akkurat det den skal dekke da? Ting du har gjort galt (bevisst eller uaktsomt) vil du vel selv måtte stå for likevel. Nei, ved et "hendelig uhell" dekker hver av parrtene sin egen skade. Dersom du har vært uaktsom, vil ansvarsforsikringen din betale. Dersom du har forårsaket skade bevisst vil også ansvarsforsikringen din betale ut, men du bør være forberedt på regresskrav. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Da blir det jo meningsløst med ansvarsforsikring. Man er jo ikke ansvarlig for noe som helst på sjøen, og om man gjør noe galt og dermed blir ansvarlig så vil vel ikke selskapet dekke det, nettopp fordi man har gjordt noe galt. Catch 22. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Whistler Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Da blir det jo meningsløst med ansvarsforsikring. ... Det ble vel slått fast sånn omtrent i post nummer tre i denne tråden.... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Mouche Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Da blir det jo meningsløst med ansvarsforsikring. Mener å ha registrert at noen her har prøvd å få frem det poenget noen ganger nå! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arve A Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 En link som oppklarer litt her. http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/forsikring-av-bater Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.