styrmand Startet 19.August.2012 Del på Facebook Startet 19.August.2012 Hei. På grunn av dårlig plass for andre båter til å passere bak er jeg forespurt om jeg kan ha påhengsmotoren senket når den ligger ved brygga. Kan det få uheldige konsekvenser om den er senket (eller delvis senket) gjennom hele sesongen mai-september? Dette er en Honda 4-takter 150 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Om den er tett og i orden blir det nok ikke direkte skade på den. Men det vil jo gro ganske godt på den. pass på at ikke kjøleinntaket blir gjenngrodd, da er det iallefall direkte skadelig... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
MKane Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Om du ikke hever motoren noen minutter etter bruk, vil det stå vann i kjølesystemet i motoren som er varm, noe av dette fordamper og vil gi saltavsettninger i motoren. Dette skader kjølekanaler og impeller. Har selv opplevd en 90hk som stoppet noen meter ut av moloen fordi kjølesystemet var grodd igjen. Jeg ville aldri la motoren henge nede i båthavna i lengere tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Ville så langt det går ha stått på "kravet" om å heise motoren. Sinkanoden skal beskytte mot direkte tæring, men spises langt raskere opp så lenge motoren står nedi hele tiden. Blåskjell og rur trives godt på utenbordsmotorer, en i havna fikk oppleve dette. Måtte av med hele undervannshuset for å stake rent for små blåskjell. I tillegg var ruren lei å få vekk, undervannshuset har ikke jevnt lag med lakk lengre for å si det sånn. Finnes det muligheter for å fortøye anderledes slik at ikke den utstikkende motoren er et problem? Hadde faktisk vurdert annen båtplass om noen hadde tvingt meg til slikt. Ja, motoren tåler det en stund, men det er snakk om å helle pengene ut i sjøen, ikke fra 10-litersbøtter som ved vanlig båthold, men fra 25-liters murerdunker.. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 evnt tilte motor opp etter bruk, tre på ein vanntett "pose" så tilte den ned igjen Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Vannet rennet ikke ut i nedtiltet posisjon? Er det sant? Jeg heiser aldri opp motoren. Ligger i brakkvann med mye strøm, så gror ikke. Motoren styrer båten litt og så den ligger roligere i strømmen.. Men røres det mye fortere? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kenneth 81 Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Undervannshuset vil jo selvsagt bli stående fullt av vann, men klarer ikke helt se for meg hva som vil hindre vannet i å renne ut fra selve motoren... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
ivar Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 nei, at å unnlate å vippe opp motoren etter bruk medfører mer saltavleiring i kjølekanalene i blokka - det har jeg ingen tro på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
StåleK Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Tror ikke det er noe verre enn at det vil gro ekstra på undervannshuset, og evt at korrosjonen akselereres. Jeg hadde alikevel vært veldig motvillig hvis noen hadde spurt meg om det sammen. Stammen min har stått nedi en periode og jeg har fått mye rur på den som er et mareritt å bli kvitt. Ser ikke for meg at jeg får det pent igjen uten å omlakkere. Dessuten så har man kjølevannsproblematikken hvis det virkelig får grodd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 En påhengerstamme tåler selvsagt vann og kan selvsagt stå nedsenket i vannet. Hva tror dere alle oss med drevmotor er nødt til? At motoren med fordel bør være opptiltet pga. groe, tæring osv. er riktig, men det betyr ikke dermed at det er uforsvarlig å la motoren stå med stammen i vannet dersom alminnelig service og vedlikehold for øvrig blir utført. En permanent nedsenket motor stiller selvsagt høyere krav til antigrobehandling av stammen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Sinkanoden skal beskytte mot direkte tæring, men spises langt raskere opp så lenge motoren står nedi hele tiden. Det en del med påhengere ikke tenker på, er at med dagens store motorer og lange stammer, er det sjelden at hele motoren vippes opp i lufta, som det gjøres på små. Er man "heldig" får man bare vippet motoren opp til sinkanodene ikke lenger har kontakt med vannet, mens girhuset og halve propellen ligger i vannet. .... Du har nok rett i påstanden om at anodene tæres raskere når motoren står ned. Når du hever den er det girhuset ditt som tæres. Vet hva jeg ville ofret... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 På Yamaha så er det en stor anode nederst på braketten, denne er alltid nedi vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Om du ikke hever motoren noen minutter etter bruk, vil det stå vann i kjølesystemet i motoren som er varm, noe av dette fordamper og vil gi saltavsettninger i motoren. Dette skader kjølekanaler og impeller.Har selv opplevd en 90hk som stoppet noen meter ut av moloen fordi kjølesystemet var grodd igjen. Jeg ville aldri la motoren henge nede i båthavna i lengere tid. Var denne kommentaren jeg reagerte på.. Er det sant at vannet ikke renner ut? Jeg opplever at det renner ut mye når motoren tiltes ned om jeg ferskvannkjører den delvis opptiltet på land.. Trodde den ble tømt når jeg parkerer i båsen og lar motoren være nede. Ser så klart bort fra girhuset som er under vann.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kenneth 81 Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Såfremt det ikke er noe som fysisk holder vannet oppe i motoren så vil jo selvsagt tyngdekraften sørge for at vannivået i motoren tilsvarer vannivået utfor. Altså at girhuset er den eneste delen av motoren som er full av vann. Det er jo selvsagt fullt mulig at nederste delen av kjølesystemet, kjølevannsinntaket, gror igjen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Honduras Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) En motor drenerer seg tilstrekkelig selv vha tyngdekraften, men f.eks i forbindelse med vinterkonservering er det mange fabrikanter som anbefaler at man tilter motoren opp og ned et par ganger etter at man har kjørt dem i ferskvann. Dette fordi det kan være lommer av vann som ligger igjen i motoren. Ved å tilte er man sikker på å få ut alt. Men dette er altså i forbindelse med vinterkonservering hvor man ønsker å få ut siste rest slik at det ikke oppstår frostspreng etc. I vanlig/daglig bruk er ikke dette noe jeg ville brydd meg om. På drevbåten jeg har står drevet nede hele tiden, mens på de med små påhengere vipper jeg opp motoren. Men da er det motorer som kommer helt ut av vannet slik at tæring ikke er et problem. Redigert 20.August.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Selv med anoder vil motorer som står nede i saltvann, over tid, korrodere istykker. Det fører til at det senere kan bli umulig å demontere pga bolter og annet er korrodert fast og gjenger ødelagt. Om man abs. MÅ ha motoren stående i nedvippet tilstand så demonter boltene som holder undervannshuset og sett de grundig inn med vannfast fett. Da får man løsnet dem senere, f.eks. ifm bytte av impeller. I tillegg kommer selvsagt problemet med groe. Om vinteren kan man også, i verste fall, få sprengt istykker gearhus og stamme dersom sjøen skulle fryse til. Eller at motoren knekker når det begynner å tine opp siden den står fast nede i isen. Vi har hatt slike tilfelle her i Søgne. Inkluderer også ror . Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Det en del med påhengere ikke tenker på, er at med dagens store motorer og lange stammer, er det sjelden at hele motoren vippes opp i lufta, som det gjøres på små.. Sant det, ikke alle vippes helt opp. Men for de som bare har litt av girhuset nedi vann beskytter lakken metallet mot direkte kontakt med vann. Har sett påhengere der eieren har malt den delen som stikker nedi vann med epoksy, for ekstra beskyttelse mot vanninntrengning til metallet. Ser heslig ut, men funksjon foran estetikk må til noen ganger. Verre med de motorene der også propellen og avslitte lakkflater stikker nedi. Kan være enig der i at det tæringsmessig kan være en fordel å la motoren stå nedi så sinken får gjort jobben sin, eventuelt montere ekstra sink jordet i motorfestet hvis man ikke har tatt et riktig valg i livet og valgt Yamaha med anode på motorfestet Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Selv med anoder vil motorer som står nede i saltvann, over tid, korrodere istykker. Hvor lang tid snakker vi om da? Noen titalls sesonger? Går det lang nok tid vil i og for seg alt som blir liggende i saltvann bli ødelagt. Men du vil i så fall ha samme problemstillingen på et drev som står i sjøen konstant hele sesongen, noe de selvsagt også tåler sesong etter sesong. Det er mulig jeg har misforstått, men hvorfor vil en påhengsmotorstamme med anoder tåle sjøen mindre enn et drev? Jeg kan ikke se at trådstarter risikerer så veldig mye mer enn alle drevmotoreiere risikerer hele tiden ved å ha båten liggende ute. I hvert fall hvis man gjør vedlikeholdet som er påkrevet bruken man har. Når dette er sagt er det selvsagt tryggest å ikke ha motor i saltvann i det hele tatt, men så skadelig at det ikke er verdt risikoen er det neppe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.