Lars K Startet 19.August.2012 Link til dette innlegget Startet 19.August.2012 Lager en liten prosjekttråd om denne båten som jeg driver med litt nå og da. Hadde en Mercury 60 hk "til overs" etter motoroppgradering på Nordkappen. Begynte å lete litt på nett etter en båt med fartspotensiale,og kom over et tomt skall av en Dalla Pieta på Tjøme. Første og andre bilde er fra handelen,og på vei hjem. Båten var heldigvis hel i skroget,bortsett fra noen små hakk og et par gamle lapper. Tenkte først å bare flekke litt under,men det ble full nedpussing både under og over :) Så rullet jeg den med 2K Polyurethanlakk under og brukte sprøyte oppå og inne i båten. Så var det å få laget seg en motorbrakett med høydejustering. Er spent på om jeg får motoren høyt nok med denne,men man får bare prøve seg fram. Ble også handlet inn en god del saker fra Maritim og Marineshop. Ny komplett styring,knopmåler,turteller og vanntrykksmåler blant annet. Styring,knopmåler,turteller prøvemontert,vanntrykksmåler har jeg ikke funnet noen egnet plass til enda. Lurer litt på å sette den oppå "dasjen" for å kunne ha den midt i sikte under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Fint utgangspunkt du har, slik så vår ut når jeg kjøpte den... Ser du "mangler" dekselet over motorbrønnen bak. Du får sjekke at ikke hekkbølgen fyller båten eller at du får dønninger inn bakfra når den ligger fortøyd, for den er ganske lav bak. Vi hadde en totakt 50hk på. Din har vel samme vekt. Når det gjelder instrumenter limte jeg sammen to stk 6mm finerplater i vinkel vha epoxy og duk, som siden ble malt med topcoat sammen med resten av interiøret. Var vinklet slik at jeg så rett på dem, og det fungerte kjempefint. Samt at det så ganske bra ut. Så der har du i det minste et alternativ til å montere dem på dekk. Lykke til videre med prosjektet, og legg ut flere bilder underveis :) Herlig båt å kjøre med, skikkelig gokart på vannet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Kommer nok fler bilder etterhvert her ja. Angående det dekselet har jeg lurt på å lage til et enten i aluminium eller glassfiber. Har også tenkt på sjøen bakfra og båten hadde sett bedre ut med deksel over bakdelen. Mangler også fenderlist og skikkelige stoler,har kun en Omp stol som jeg har satt i foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) Slik så dekslet vårt ut. Var et eget glassfiberdeksel som passet mellom dekksidene. Var støpt og skrudd fast. Når det gjelder seter kjøpte jeg et par fra de som støper DP fortsatt. Jan Terje Bråten mener jeg en av de heter. Tror jeg betalte rundt 750,-/stk dengang. Er i glassfiber, og er overraskende gode å sitte i. Og de blir ikke gjennomvåte slik stoffstoler blir av regn og sjø. Og så er de lette. Boret et par dreneringshull i bakkant. Eventuelt kan du klippe til og lime på biter av liggeunderlag for å få de litt mykere. Er litt mer racing enn vanlige båtstoler Kjøpte aluminiumsprofil og plastskinne fra noe jeg mener het Sørlandet Aluminiumsprodukter. Festet plastikkskinnene i dørken, og kappet til to aluminiumsbiter som ble skrudd i setene. I bakkant på framstolen og framkant på bakstolen boret jeg to horisontale hull i alu-profilene og kunne dermed justere setene fram og bakover. Du ser såvidt skrue og mutter på bildet. Justerbart og enkelt. Angående fenderlist brukte jeg bare en ganske enkel U-profil fra ParmaPlast i Bergen. Lot den ligge ca en halv time på 80 grader i varmluftsovnen på kjøkkenet. Fungerer veldig fint, og er enklere enn å holde på med koking osv. Jeg valgte å sikre listen ved å bore hull og poppe den fast. Lot poppnaglene være synlig fra oversiden. Mere racing :) Redigert 20.August.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Takk for bilder og info :) Noen formeninger om høyden på motoren er i nærheten av det optimale? Har laget en waterpickup og bestilt 11x22" Cleaver propell fra Hill Marine. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Satan som jeg får lyst på en Dalla Pieta når jeg leser nedover her. *kikkepåfinn* :P blir gromt! Gleder meg til å se noen actionvideoer! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Honduras Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Kan virke som om motoren din står noe lavt. Forsøk først med å sette propellakselen på samme linje som bunnen på båten. Bare legg ei list langs bunne så har du noe å justere etter. I V50 reglementet må propellaksel våre 25mm under bunnen hvis jeg ikke husker feil. Det er for at det ikke skal gå for fort for ungdommene som skal race. Det er ikke noe du trenger å ta hensyn til... Her ser du hvordan jeg hadde det. Waterpickup, slangen gikk opp på baksiden av braketten og kom ner til et vanlig T-stykke som fordelte vannet på på 90-graders bend. Boret og gjenget opp undervannshuset og satte i to rette overganger slik at jeg fikk plass til å skru inn bendene. Prøver du å skru bendene rett i de gjengede hullene vil de slå i de to "finnene" som er plassert over og under der jeg har boret hull. Mål to ganger og bor en gang... Vanlige rørlegger-deler kjøpt på Tess. Sjøvannsbestandig messing. Som du ser har jeg også kappet styrefinna/anoden. Hvis du ikke gjør det, vil propellen gjøre det når du setter den i gir første gangen.. Når det gjelder action er videoen under min favoritt. Han kjørte med samme oppsett som meg. Morroa begynner etter ca 25 sekunder Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Waterpickupen blir ganske lik din,bortsett fra at mesteparten ble laget i aluminium. Skal justere motorbraketten slik at akselen flukter med bunnen av skroget som et utgangspunkt. Kan det være at jeg må heise motoren enda høyere enn dette for å få maks toppfart? Isåfall tror jeg at jeg må bygge om braketten litt for å komme noe særlig høyere. Har begynt å "tenke" ut et deksel,lurer på om det blir i aluminium som jeg legger to lag glassfiber på for å så finpusse og lakkere. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Tror ikke du trenger å heve propellen ytterligere. Jeg endte opp med å senke den litt i forhold til bunnlinja. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Evald JÃ¥stad Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 eg hadde montert motoren sllk at senteret på propell er likt med vannlinja! men anbefale powertrim Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Da kommer det en liten oppdatering her. Fått gjort litt i høst og vinter,men ikke så mye. Fikk endelig propellen fra Hill Marine, en Signature 11x22 cleaverpropell. Ser litt skeivt ut her,men er motoren som er litt vridd. Prøvemonterte siktet og stod i,fant da ut at custombrakketten min er litt for kort for å få propellsenteret i linje med bunnen på båten :( Så da kappet jeg to nye vinkler som skal byttes ut med de to på båten. Har laget et deksel i aluminium,som skal settes fast og lakkeres. Fikk tak i bensintank som passer akkurat nede mellom avstivningene i skroget,ikke bestemt noe plass til batteri enda,men det blir sannsynligvis bak til venstre under dekselet eller midten. Stoler er også kjøpt,visstnok stått i en Draco,men tror ikke det er orginale derifra. Har pene puter som kan kneppes av eller på. Lager enkle stolskinner i alu til disse også. Kjøpte også fenderlist,men den var for liten i gapet for å dekke skikkelig over skjøten mellom innliner og skrog. Så er fortsatt på leit etter det,men vil helst ha en som ikke er for stor og klumpete. Er litt usikker når det gjelder vektplassering av ting i båten,er det best å ha ting nede i bunnen eller ut i sidene? Skal prøve å holde vekta nede,blir kun 22liters tank og 25 A batteri,ikke så mye mer utstyr annet enn instrumentene. Motoren mener jeg veier ca 80kg,også blir det 100 til når jeg setter meg oppi Redigert 13.Mars.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Skal også lage en fothviler i alu dørkplate ved førerplass,glemte å ta bilde av den. Har enda ikke bestemt med om jeg skal bruke fotgass eller bare kontrollboksen,noen som har meninger for og mot der? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) Er litt usikker når det gjelder vektplassering av ting i båten,er det best å ha ting nede i bunnen eller ut i sidene? Skal prøve å holde vekta nede,blir kun 22liters tank og 25 A batteri,ikke så mye mer utstyr annet enn instrumentene. Jeg ville hatt ting mest mulig sentrert og så lavt som mulig. Tror også at motoren er tyngre , rett i overkant av 100kg tipper jeg. Redigert 16.Mars.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Ja,da blir nok alt satt sentrert på midten etter hverandre. Batteriet blir da rett bak tanken. Motoren er uten powertrim,på badevekta veide den 83 kg tror jeg det var. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 jøss, så lett...? Vet du ca hva slags årsmod den er? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 1985 3 syl dette. Ikke Big Footmodellen som er en nedtrimmet utgave,den er mye tyngre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Har også samlet litt deler til waterpickup. Laget selve pickupen og fordelingsrør i alu,fant noen rørdeler på jobben,og kjøpt noen fittings på Biltema. Fant også en slange i tykk klarplast,men her bør en vel bruke slange som er armert? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Flott å se at det går framover. Ser et par ting. På vår tror jeg vinkelen på pickupen var 45 grader. Kan virke som om din er litt mindre. Jeg kjøpte slange på Tess sammen med rørdelene. Var en armert slange, men ikke noe stålarmering. Hvis du skal unngå at den klapper sammen i vinkler osv ville jeg nok satsen på en skikkelig slange, Du trenger jo ikke mer enn 1-1,5m, så man kan like gjerne kjøpe noe skikkelig med en gang. En ergrelse mindre. Selv kjørte jeg med fotgass, og synes det var helt topp. Skal være fotgass på en slik båt. Man kan også koble den slik at du kan velge om du skal gasse på kontrollboksen også, men for min del fungerte det greit uten. Girkabel gikk inn på boksen, og gasskabel til pedal. Bare å sette giret på "bånn gass" framover, og så bruke pedalen etterpå. Dersom du hopper i noen bølger kan du ikke sitte å gjete kontrollboksen. Bare å slippe pedalen et øyeblikk, og så klampen i bånn igjen... Nå har ikke du trim hvis jeg forstår det rett, men hvis du ser i innlegg #2 ser du en liten spak som stikker ut på høyre side på "rattstammen" som en bryter for vindusvisker på bil. Det var trimhendelen min, som jeg kunne betjene med ett par fingre uten å slippe rattet. Så jeg kunne kjøre med to hender på rattet bestandig. Når det gjelder balansepunkt, mener jeg å huske at det ideelle balansepunktet skal ligge mellom setene. Er viktig at den ikke er alt for baktung for å kunne "fly" på luftputen under bakre del av dekket. Her er guttungen og jeg i fin driv en sommerkveld Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 (redigert) Motoren vil dra båten noe over mot venstre pga rotasjonen, så jeg hadde batterikassen på høyre side bak Du ser batterikassa samt hovedstrømbryter på kanten ved bakre sete. Nå var det fast tank på ca 40 liter i min. Bak tanken sto det ei lensepumpe koblet direkte på batteri slik at den virket selv når strømmen var tatt. Hadde felt inn en vanlig lenseautomatikk i de instrumentpanelene jeg laget på hver side foran. På vår var det horisontale plater oppe på bunnbjelkene slik at vi fikk noe å sette batterikasse på. "Røret" på babord side er ei båtshake festet med to klips. Greit å ha den lett tilgjengelig. I innlegg #4 ser du også de to håndtakene jeg skrudde fast slik at passasjer hadde noe å holde seg fast i... Redigert 18.Mars.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Du bør også feste to bøyler på hver side av stammen, og dra en del gummistropper over stammen slik at ikke motoren slår opp dersom/når du hopper i bølger. Alle som kjører løp med DP gjør det for å spare motor og akterspeil. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Takk for svar :) Den pickupen laget jeg bare på øyemål,kan justere etterhvert hvis den ikke gir nok vann. Jeg laget ikke den ikke så lang og med liten vinkel pga jeg tenkte den ville bremse farta litt. Har jo også vanntrykksmåler så skal følge nøye med på kjølingen. Har ikke skrudd fast verken tank eller batteri,så der har jeg mulighet til å evnt, flytte ting framover hvis den blir baktung. Nå veier som sagt ikke denne motoren mer enn ca 83 kg så jeg har vel litt å gå på. Jeg tenkte litt på å lage et festepunkt i framkant av stammen og så rett i motorfestet på båten til strikk. Tror ikke jeg har behov for å vippe motoren så mye opp bortsett fra hvis\når det store havariet kommer Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Her ser du bilde av en DP med 90hk som jeg knipset i Arendals-traktene. Veldig enkel løsning med to karabinkroker. Bare å huke av når du skal tilte eller ha båten på henger. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Ja sant det,da er det jo enkelt å huke av. Hvor fort går disse Dallaene med 90hk tro? Har sett han Jan Trygve Bråthen greide 73 knop med Yamaha 90,men der var vel alt maks tunet og tilrettelagt regner jeg med :D Jeg sier meg fornøyd om jeg kommer over 45... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Vi klarte 43-44 med vår litt tunge og ikke spesielt tunede båt med en standard 50hk Merc. De fleste som kjørte DP i løp brukte 11x22 cleaver i V50 klassen dengang, men vår båt var som sagt noe tyngre enn løpsbåtene, så jeg satset på 11x21. Var et veldig bra valg, jeg dro motoren til 5500-5600 på full gass. Jeg ble noe forundret når jeg så at du skal ha 11x22 på en 90 hester, men det er jo avhengig av turtallet du tar sjansen på å la den få. Hvis ikke er det i det minste en god indikator hvis du noterer turtall og fart du får og kontakter Ron Hill for å få innspill. Kan nok gå opp noe i pitch med såpass mye kraftigere motor. Får du 1000 omdr høyere turtall enn anbefalt, er det bare å få mer pitch(=fart) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Er 60 hk jeg har :) Regnet også med at min er litt tyngre enn løpsbåtene så da gikk jeg for 11x22. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.