Lars K Svart 23.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 Jammen fikk jeg prøvd denne i helgen, tok bare noen år før den ble ferdig :P Men ble skuffa over toppfarten, fikk bare 35 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 (redigert) Hva var turtallet ditt på full gass? Nå er det mange år siden jeg hadde DP og Merk50, men ventet liksom på at du skulle gi full gass... Du bør jo klare ca 5500omdr. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men synes kanskje båten din på det nederste bildet ligger veldig flatt, og hvor du har mye skrog i vannet. Sjekk denne filmen: Når du kommer litt mer opp i fart, skal båten begynne å "fly" på den overtrykksputen som blir mellom dekket og vannet. Har du trim på motoren, så forsøk å trimme ut så mye det går og se hva som skjer. Det er en her på BP, Eika, som jeg tror har mye kompetanse på racing og kanskje kan gi deg noen tips om hva du skal se etter. Er nok kanskje en kombinasjon av hvor tyngdepunktet er i båten, høyde på motor og trimvinkel. Jeg fikk en gang info om at tyngdepunktet/balansepunktet skulle ligge mellom setene, så du kan jo eventuelt teste litt på det. Redigert 23.September.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 enig i at det er litt misforhold mellom roostertailen (og formen på den) og hvordan båten ligger i vannet. Men jeg har ikke erfaring med cleaver + så høy montering , så min tanke ville vært å kjøre litt mer konvensjonelt oppsett, lavere stigning, lavere montering, tenker at mer propell i vannet bør gjøre at du får trimmet båten bedre ut av vannet ...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 23.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 Er helt enig i at jeg ikke får båten ut av vannet, altfor mye våt flate. Vi sitter 2 stk kraftige karer i videoen over, men alene i båten får jeg 5900 rpm ifølge Faria turtelleren. Propellen er en 11x22 cleaver, propellakselen står jevnt med undersiden av skroget. Sjekket kompresjonen på motor, den viser 135,140 og 145 psi som vel er innefor? Har ikke powertrim på denne motoren, men jeg begynte med motor vinkelrett i forhold til skroget og tiltet ut etter hver testtur. Siste turen prøvde jeg med motor tiltet maks ut, det ble bedre, men fremdeles vil ikke båten "opp" fra vannet. Er det for mye slipp i propellen tro? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 (redigert) Kan være propellen din ikke jobber optimalt med så mye skrog i vannet. Mulig farten vil øke uten at turtallet øker så mye bare du får trimmet opp skroget. Du har mye setback, så det er mulig du kan heise motoren enda litt mer. Eller senke den litt. Bare å prøve og se hva som gir mest fart. Turtall og GPS er vel det du trenger for å lage deg en tabell. Redigert 23.September.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 24.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Ja, har tenkt på setbacken. Skal motoren høyere nå må jeg enten vinkle braketten enda mer, eller frese opp sporene til høydejusteringen. Eneste jeg har oppi båten er en 22 liter bensintank og et 25A batteri, Så hovedvekten er jo meg på 100 kg foran ved rattet. Her er en liten video til, sendt via messenger, så kvalitet er elendig. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Et par ting jeg legger merke til. Pause videoen din ca 30 sekunder ut, kontra 5 sekunder i videoen jeg lenket inn, dvs når du ser båtene rett fra siden. For meg ser det ut som du sitter mye lenger fram. I tillegg har du en ganske liten tank bak. Lurer på om båten din rett og slett er for framtung og går for mye på snuta. I den andre videoen ser du båten ligger med et markant løft i baugen og bare siste halvmeterne i vannet. Dette gir en litt annen vinkel på den siste halvmeteren av båten, og alt blir løftet opp av vannet. Slik jeg ser det ligger din båt alt for parallellt med vannet, med stor våt flate som holder igjen. Hva med å flytte setet bakover til du sitter med strake armer, og se om det utgjør en forskjell. Som tidligere nevnt skal tyngdepunktet på disse vistnok ligge mellom setene, så du bør prøve å få mer vekt bakover som en test. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Lars K skrev for 22 timer siden: Er det for mye slipp i propellen tro? https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ om jeg regner med 1,86 i giring så blir det 39% slipp , en tanke høyt ja (nb: husk å regne om fra knop til mph) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 27.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Ja her må det testes litt mer ? Lurer på å vinkle braketten enda rettere. Høyden skal jo være riktig, men motoren står jo ganske langt bak. Skal også prøve å flytte setet foran bakover så langt det går. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Det finnes en tommelfingerregel hvor hvor mye over bunnlinjen man kan flytte motor når man har mye setback som jeg ikke husker nå( var det en tomme/fot?) men motor burde stå høyt nok til å komme over 40-tallet slik motor står nå. Jeg fikk rundt 42-43 knop med 50hk og 11x21 Ron Hill Cleaver hvis jeg husker korrekt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.