ivar Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 kommer jo også an på giringa i uv huset hva man klarer å dra av stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Er vel standard utveksling i min. Når jeg kontaktet Ron Hill om propell,mente han at jeg burde hatt litt større diameter og litt mindre stigning. Vet ikke helt hva som passer best jeg,men siden de bruker 11x22 på 50hk i V50 gikk jeg for det samme til min 60hk. Er utbyttbar hub på propellen,så hvis det blir helt på trynet får jeg vel solgt den og skaffet en annen i tilfelle. Redigert 20.Mars.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Står litt stille her pga jobbing med garasje,bruksbåt og biler Men fant jo ut at jeg må gjøre om på motorbraketten for å få den høyt nok. Har laget to nye aluvinkler jeg skal bruke til det. Men så begynner jeg å lure litt på hva som er best vinkel på akterspeilet. På bildet her skal motoren fortsatt heises 5-7cm,og da begynner det å bli endel setback synes jeg. Så da er spørsmålet,bør jeg shimse i nedkant av braketten for å rette vinkelen,eller kan den være som den er? Sånn den står på bildet følger den vinkelen på det orginale akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Nå er det ikke så fryktelig lenge til jeg skal få gjort litt mer med denne. :) Skal jeg la vinkelen på braketten være som den er? Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 fikk du noe liv i den? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Akterspeilet på DP er mer vinklet enn det som er standard. Kan du ikke flytte det nederste bolthullet så langt det går slik at du får vinklet braketten mer vertikalt ift akterspeilet? Når jeg skrudde på min Bobs Jackplate brukte jeg kileformede fester under som vinklet hele jackplaten, da min ikke hadde mulighet for å forskyve bolthullene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 15.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Denne står godt pakket ned for vinteren,har ikke gjort så mye mer med den. Stoppet litt opp etter senebetennelser og operasjon av håndledd også. Er jo et "koseprosjekt" så har ikke hast med å få den ferdig :) Men skal bli ferdig engang,forhåpentligvis til sommeren. Ang. motorfestet blir det nok gjort noe av det samme som du gjorde Honduras. Tenkte å legge litt i mellom braketten og plata på akterspeilet. Noen formening om hvor mange grader vinkelen bør være? Lurer også på om jeg kan bruke washhullet på stammen til ekstra kjølevann isteden for å sette inn nipler. Er jo ikke stort det hullet,men vil vel bli endel trykk på vannet når farten øker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Kommer med en liten oppdatering,siden jeg har fått litt mer med denne. Kanskje ikke så spennende,men slenger ut noen bilder. Braketten ble jo for kort,så da måtte jeg to av de fire delen nye. Har også bygd opp akterspeilet en god del,slik det egentlig skal være. Fikk tak i to litt enklere stoler,som er veldig lette. De to andre med puter satte jeg i Nordkappen. Har lagt noen ekstra forsterkinger på innsiden også,blant annet forlenget kneveggene helt opp. Sveiset fast i øvre plata,og skal boltes fast nede. Da ble det litt mer riktig høyde ja Dekselakplate er også tilpasset,her skal jeg montere en 2,5" flexislange som alle kabler til motor skal gå i. Så langt har jeg kommet nå,ting tar litt tid men blir vel ferdig en eller annen gang Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Husk å kjøpe fotpedal til gassen Når du hopper i bølgene er det fint å kunne slippe gassen raskt osv. Denne type speedbåt skal ha fotgass Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Ja,det blir nok pedal etterhvert. Sliter litt med å få tak i riktig propellmutter til motoren. Har bestilt to ganger og fått feil begge gangene,den ene var for stor og den andre hadde feilt stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 (redigert) Jeg brukte to muttere på vår. Var dritredd for å miste propellen... Nå tar jeg dette på hukommelsen da det var 6 år siden, men mener jeg kappet vekk nylongjengene (Nylock-delen) på den ene og skrudde fast denne med riktig moment. Så skudde jeg den vanlige Nylock-mutteren utenpå, og dro dem sammen som en vanlig kontramutter. Da har du dobbel sikring. Bestilte du propellmuttere på nett.... fra USA ? Motoren din er med stor sannsynlighet produsert i Belgia, og det er ikke umulig at du har millimeter-gjenger på propell-akselen. Sjekk dette nøye før du skrur noe i stykker. Går du til en norsk mercury-forhandler med serienummeret på motoren din får du garantert riktig del. Vurder som sagt å bestille to med en gang. Redigert 5.September.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Er produsert i Belgia ja. Tenkte på to muttere jeg også,eller borre et hull på enden av akselen og sette i en splint. Har heller ikke lyst til å miste den propellen Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Stilig prosjekt!! :) Skal jeg følge med på! Ravns kan vel hjelpe med propellmutter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Skal få en kamerat til å svinge innom Bakken Motor,så tenker jeg det ordner seg. De andre mutterene jeg kjøpte bestilte jeg på Marineshop. Sitér dette innlegget Link to post
beecraft16 Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 (redigert) hei. jeg har en Dalla pieta med 50 Mercury. den har en toppfart på 51 knop. jeg kjører løp i klassen v60 med den. :) Redigert 6.November.2014 av Adrian AA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Min første båt var en som ble støpt i samme forma som denne. Støpt i 1979 hvis jeg ikke husker feil. Gikk da med Mercury 1250 rekkersekser fra 1969. Ja, den sank noen ganger ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Ja det kan jeg tenke meg, Jaja,nå er jeg litt igang med denne igjen. Braketten til motoren er vinklet ut,og boltet fast. Nå står propellakselen i høyde med skrogbunnen. Nå er jeg igang med undervannshuset,og da dukker det opp noen spørsmål. Hvor bør stussen til kjølevannet settes? På ene siden er det et inntak for å skylle motoren,bør jeg sette stussen på samme sted på andre siden? Holder det med en 12" inntak eller jeg må jeg bruke 2? Litt redd for å treffe plastdelen til impellerhuset her... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Kanskje ikke så lett å se hvordan jeg gjorde det, men tror jeg satte dem litt lenger bak, midt i "kammeret bak pumpa. Jeg brukte to stusser, så jeg hadde pickup på akterspeilet med slange som gikk til et T-stykke foran stammen, og så to korte slanger som førte vann inn fra begge sider. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Hadde vært enkelt å satt stussene i kammeret bak impellerhuset ja,men der kommer jo eksosen ned,vil det fungere da? Eksosen går i et rør ned i stammen og skal ligge mot en pakningen ved siden av impellerhuset,denne pakningen var ikke riktig monert så her har nok eksosen gått litt alle veier nedi.. Kjølevannet går rett opp fra inntaket forbi washpluggen,det er ingen forbindelse mellom den kanalen og den ved siden av,derfor jeg ble litt usikker her. Redigert 21.Juni.2016 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 OK, da husker jeg feil. Satte selvsagt pluggene der kjølevannet kommer opp. Mulig undervannshuset på min er noe annerledes, eller at jeg bare blir lurt av vinkelen. Er 8 år siden jeg holdt på med den motoren. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars K Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Er nok forskjellige undervannshus,andre jeg har holdt på med har hatt god plass rundt impeller. Har kommet fram til det samme som deg,niplene må stå rett over det orginale vanninntaket. Det blir rett under antvent. plata,men det skal vel ikke ha noe å si når motoren står så høyt. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Dette blir spennende! Når satser du å ha den på vannet og har du noe formening om fart med dette oppsettet Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Nå tør jeg ikke tippe lenger når den skal på vannet,har jo tatt sin tid Men nå har jeg byttet tak og kjøkken i huset og pusset opp et par andre båter i mellomtiden da. Er veldig spent på toppfarta selv,håper på andre siden av 45 knop. Men det gjenstår å se. Tror jeg må finne noen mindre nipler å sette i undervannshuset,blir for trangt med 1\2" Noen tips til Hvilke jeg burde bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Sliter litt med å finne egnet plass til stussene,det er bare en knøttliten kanal fra vanninntaket og opp til impellerhuset. Her kommer jeg enten til å treffe eksosen,pinneboltene,eller giret.... Så da lurer jeg på om jeg kan lage et nytt gitter og montere stussene her? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Ja,da har man laget vanninntak Kjøpte noen armerte slanger,hvis disse ikke holder blir det Tess. Gikk greit å legge bøyer på dem foreløpig hvertfall. Må også få tak i noen bedre slangeklemmer. Går en slange inn på hver side,synes kanskje ikke så godt på bildet. Neste jobb blir å montere dekselet foran motoren,og montere slangen som alle kabler skal gå i,slik at det ser litt ryddig ut. Så er det litt stolfester og annet småtteri,blant annet ei tynn fenderlist utvendig og ei list innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.