Jump to content

Dalla Pieta 16" Prosjekt

Lars K

Recommended Posts

Er vel standard utveksling i min.

Når jeg kontaktet Ron Hill om propell,mente han at jeg burde hatt litt større diameter og litt mindre stigning.

Vet ikke helt hva som passer best jeg,men siden de bruker 11x22 på 50hk i V50 gikk jeg for det samme til min 60hk.

Er utbyttbar hub på propellen,så hvis det blir helt på trynet får jeg vel solgt den og skaffet en annen i tilfelle.

Redigert av Lars K (see edit history)
  • 2 uker senere...

Står litt stille her pga jobbing med garasje,bruksbåt og biler :smiley:

Men fant jo ut at jeg må gjøre om på motorbraketten for å få den høyt nok.

Har laget to nye aluvinkler jeg skal bruke til det.

Men så begynner jeg å lure litt på hva som er best vinkel på akterspeilet.

På bildet her skal motoren fortsatt heises 5-7cm,og da begynner det å bli endel setback synes jeg.

Så da er spørsmålet,bør jeg shimse i nedkant av braketten for å rette vinkelen,eller kan den være som den er?

Sånn den står på bildet følger den vinkelen på det orginale akterspeilet.

motoren.jpg

• 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Akterspeilet på DP er mer vinklet enn det som er standard. Kan du ikke flytte det nederste bolthullet så langt det går slik at du får vinklet braketten mer vertikalt ift akterspeilet?

Når jeg skrudde på min Bobs Jackplate brukte jeg kileformede fester under som vinklet hele jackplaten, da min ikke hadde mulighet for å forskyve bolthullene.

Denne står godt pakket ned for vinteren,har ikke gjort så mye mer med den.

Stoppet litt opp etter senebetennelser og operasjon av håndledd også.

Er jo et "koseprosjekt" så har ikke hast med å få den ferdig :) Men skal bli ferdig engang,forhåpentligvis til sommeren.

Ang. motorfestet blir det nok gjort noe av det samme som du gjorde Honduras. Tenkte å legge litt i mellom braketten og plata på akterspeilet.

Noen formening om hvor mange grader vinkelen bør være?

Lurer også på om jeg kan bruke washhullet på stammen til ekstra kjølevann isteden for å sette inn nipler. Er jo ikke stort det hullet,men vil vel bli endel trykk på vannet når farten øker.

• 8 måneder senere...

Kommer med en liten oppdatering,siden jeg har fått litt mer med denne.

Kanskje ikke så spennende,men slenger ut noen bilder.

Braketten ble jo for kort,så da måtte jeg to av de fire delen nye.

bilde

Har også bygd opp akterspeilet en god del,slik det egentlig skal være. Fikk tak i to litt enklere stoler,som er veldig lette.

De to andre med puter satte jeg i Nordkappen.

bilde

Har lagt noen ekstra forsterkinger på innsiden også,blant annet forlenget kneveggene helt opp. Sveiset fast i øvre plata,og skal boltes fast nede.

bilde

Da ble det litt mer riktig høyde ja

bilde

Dekselakplate er også tilpasset,her skal jeg montere en 2,5" flexislange som alle kabler til motor skal gå i.

bilde

Så langt har jeg kommet nå,ting tar litt tid men blir vel ferdig en eller annen gang :giggle:

Jeg brukte to muttere på vår. Var dritredd for å miste propellen...

Nå tar jeg dette på hukommelsen da det var 6 år siden, men mener jeg kappet vekk nylongjengene (Nylock-delen) på den ene og skrudde fast denne med riktig moment. Så skudde jeg den vanlige Nylock-mutteren utenpå, og dro dem sammen som en vanlig kontramutter. Da har du dobbel sikring.

Bestilte du propellmuttere på nett.... fra USA ?

Motoren din er med stor sannsynlighet produsert i Belgia, og det er ikke umulig at du har millimeter-gjenger på propell-akselen. Sjekk dette nøye før du skrur noe i stykker. Går du til en norsk mercury-forhandler med serienummeret på motoren din får du garantert riktig del. Vurder som sagt å bestille to med en gang.

Redigert av Honduras (see edit history)
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Ja det kan jeg tenke meg, :giggle:

Jaja,nå er jeg litt igang med denne igjen. 

Braketten til motoren er vinklet ut,og boltet fast.   Nå står propellakselen i høyde med skrogbunnen.

bilde

Nå er jeg igang med undervannshuset,og da dukker det opp noen spørsmål.

Hvor bør stussen til kjølevannet settes? 

På ene siden er det et inntak for å skylle motoren,bør jeg sette stussen på samme sted på andre siden?

Holder det med en 12" inntak eller jeg må jeg bruke 2?

bilde

bilde

Litt redd for å treffe plastdelen til impellerhuset her... 

bilde

Kanskje ikke så lett å se hvordan jeg gjorde det, men tror jeg satte dem litt lenger bak, midt i "kammeret bak pumpa.

Jeg brukte to stusser, så jeg hadde pickup på akterspeilet med slange som gikk til et T-stykke foran stammen, og så to korte slanger som førte vann inn fra begge sider.

bilde

bilde

Hadde vært enkelt å satt stussene i kammeret bak impellerhuset ja,men der kommer jo eksosen ned,vil det fungere da?

Eksosen går i et rør ned i stammen og skal ligge mot en pakningen ved siden av impellerhuset,denne pakningen var ikke riktig monert så her har nok eksosen gått litt alle veier nedi..

Kjølevannet går rett opp fra inntaket forbi washpluggen,det er ingen forbindelse mellom den kanalen og den ved siden av,derfor jeg ble litt usikker her.

Redigert av Lars K (see edit history)

Nå tør jeg ikke tippe lenger når den skal på vannet,har jo tatt sin tid :giggle:

Men nå har jeg byttet tak og kjøkken i huset og pusset opp et par andre båter i mellomtiden da.

Er veldig spent på toppfarta selv,håper på andre siden av 45 knop. Men det gjenstår å se.

Tror jeg må finne noen mindre nipler å sette i undervannshuset,blir for trangt med 1\2"   Noen tips til Hvilke jeg burde bruke?

• 2 uker senere...

Ja,da har man laget vanninntak :giggle:   

bilde

bilde

Kjøpte noen armerte slanger,hvis disse ikke holder blir det Tess. Gikk greit å legge bøyer på dem foreløpig hvertfall.

Må også få tak i noen bedre slangeklemmer.   Går en slange inn på hver side,synes kanskje ikke så godt på bildet.

bilde

Neste jobb blir å montere dekselet foran motoren,og montere slangen som alle kabler skal gå i,slik at det ser litt ryddig ut. 

bilde

Så er det litt stolfester og annet småtteri,blant annet ei tynn fenderlist utvendig og ei list innvendig. 

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...