Jump to content

Dalla Pieta 16" Prosjekt


Lars K

Recommended Posts

Hva var turtallet ditt på full gass? Nå er det mange år siden jeg hadde DP og Merk50, men ventet liksom på at du skulle gi full gass...

Du bør jo klare ca 5500omdr.

 

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men synes kanskje båten din på det nederste bildet ligger veldig flatt, og hvor du har mye skrog i vannet. Sjekk denne filmen:

 

 

Når du kommer litt mer opp i fart, skal båten begynne å "fly" på den overtrykksputen som blir mellom dekket og vannet. Har du trim på motoren, så forsøk å trimme ut så mye det går og se hva som skjer. Det er en her på BP, Eika, som jeg tror har mye kompetanse på racing og kanskje kan gi deg noen tips om hva du skal se etter. Er nok kanskje en kombinasjon av hvor tyngdepunktet er i båten, høyde på motor og trimvinkel.

 

Jeg fikk en gang info om at tyngdepunktet/balansepunktet skulle ligge mellom setene, så du kan jo eventuelt teste litt på det.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

enig i at det er litt misforhold mellom roostertailen (og formen på den) og hvordan båten ligger i vannet.   

 

Men jeg har ikke erfaring med cleaver + så høy montering , så min tanke ville vært å kjøre litt mer konvensjonelt oppsett, lavere stigning, lavere montering, tenker at mer propell i vannet bør gjøre at du får trimmet båten bedre ut av vannet ...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er helt enig i at jeg ikke får båten ut av vannet, altfor mye våt flate.

Vi sitter 2 stk kraftige karer i videoen over, men alene i båten får jeg 5900 rpm ifølge Faria turtelleren.

Propellen er en 11x22 cleaver, propellakselen står jevnt med undersiden av skroget.

Sjekket kompresjonen på motor, den viser 135,140 og 145 psi som vel er innefor?

 

Har ikke powertrim på denne motoren, men jeg begynte med motor vinkelrett i forhold til skroget og tiltet ut etter hver testtur.

Siste turen prøvde jeg med motor tiltet maks ut, det ble bedre, men fremdeles vil ikke båten "opp" fra vannet.

 

Er det for mye slipp i propellen tro? 

Link to post

Kan være propellen din ikke jobber optimalt med så mye skrog i vannet. Mulig farten vil øke uten at turtallet øker så mye bare du får trimmet opp skroget. Du har mye setback, så det er mulig du kan heise motoren enda litt mer. Eller senke den litt. Bare å prøve og se hva som gir mest fart. Turtall og GPS er vel det du trenger for å lage deg en tabell. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Et par ting jeg legger merke til. Pause videoen din ca 30 sekunder ut, kontra 5 sekunder i videoen jeg lenket inn, dvs når du ser båtene rett fra siden. For meg ser det ut som du sitter mye lenger fram. I tillegg har du en ganske liten tank bak. Lurer på om båten din rett og slett er for framtung og går for mye på snuta. I den andre videoen ser du båten ligger med et markant løft i baugen og bare siste halvmeterne i vannet. Dette gir en litt annen vinkel på den siste halvmeteren av båten, og alt blir løftet opp av vannet. Slik jeg ser det ligger din båt alt for parallellt med vannet, med stor våt flate som holder igjen. Hva med å flytte setet bakover til du sitter med strake armer, og se om det utgjør en forskjell. Som tidligere nevnt skal tyngdepunktet på disse vistnok ligge mellom setene, så du bør prøve å få mer vekt bakover som en test.

 

Link to post
Lars K skrev for 22 timer siden:

Er det for mye slipp i propellen tro?

 

https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

 

om jeg regner med 1,86 i giring så blir det 39% slipp , en tanke høyt ja :smiley:

(nb: husk å regne om fra knop til mph) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det finnes en tommelfingerregel hvor hvor mye over  bunnlinjen man kan flytte motor når man har mye setback som jeg ikke husker nå( var det en tomme/fot?) men motor burde stå høyt nok til å komme over 40-tallet slik motor står nå. Jeg fikk rundt 42-43 knop med 50hk og 11x21 Ron Hill Cleaver hvis jeg husker korrekt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...