Jump to content

Reise på 3 ukers ferie i 28 fots motorbåt. Erfaringer?

bergetun

Recommended Posts

Hei,

Har en diskusjon med min kone om det er mulig å reise på lengre turer med båten vi kjøpte i år.

Jeg har lyst å ta meg en tur til Sørlandet og kanskje opp til Østlandet (Fra Bergen) neste sommer, men min kone mener 3 uker med 2 barn og 2 voksne i en så liten båt er for lenge.

Missforstå meg rett. Hele familien elsker båtlivet, men hun har kanskje ett poeng med at det er rett og slett for lite stueplass til pikk og pakk (klær etc) i båten.

Ett annet argument er at båten kanskje er litt liten for å gå over havstrekkene som man må over for en sånn tur. (??)

Jeg argumenterer jo med at vi kan pakke litt (veldig) smart og at havstrekkene forserer vi ikke uten at det er veldig fint vær.

Er det noen av dere som har noen gode erfaringer med en sånn tur i en liten båt?

Tips og triks for en behagelig båtferie mottas med takk.

Med strålende sol og 25C, så tror jeg ikke dette vil være ett problem i det hele tatt..

Dessverre så er vel sjansen for å få fint vær i Norge 3 uker i strekk, like liten som å bli spist av en elskovssyk rosa tigerhai i en telefonkiosk på Hardangervidden.

Vi har flere ganger vært på tre ukers ferie med våre to gutter, som nå har blitt voksne.

Ut fra Tønsberg har vi gått langs Svenskekysten til Gøteborg, og vi har gått Norske kysten ned til Kristiansand!

Spesielt var Svenskekysten populær med et par dagers stopp på Koster, osv.

Det viktigste er vel at man tar hensyn til barna, slik at de ikke blir lei, og..at man ikke tar unødvendige sjanser over lange åpne strekk!

Tre uker i båt(vår båt på den tiden var 27 fot) med barn, er ikke noe problem!

God tur!

Ikke noe problem så lenge man følger godt med på vær og vind. Åsså trenger man faktisk ikke ha med så mye klær og pikkpakk. Mat kjøpes underveis og klær kan vaskes i havnene. Fler å fler som tilbyr det. Vi pleide å kjøre innom havner en gang i blant slik at "fruen" fikk tittet litt i butikker og barn/ungdommene fikk handlet fiskeutstyr o.l.. . . Da ble det ikke så kjedelig som å bare være ute på skjæra i 3 uker.

Etter første sommeren vi tok 3 uker sammenhengenes på sjøen ble jeg positivt overrasket over hvor fint det går ann å bo i båt "så lenge".

Det må da kunne gå fint, såvidt jeg kan se har du 2 lugarer i tillegg til salong, da slipper man å være oppå hverandre hele tiden. Erfaringsmessig pakker man jo altfor mye, selv jeg som pakker lite. Vi er ute i 3 uker med 5 stk ombord. Barn i alderen 11 - 16. Vi har riktignok litt større båt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Takk for gode svar. Link til denne forumposten er herved oversendt dragen.

Det største problemet er nok lagringsplass til klær og ting. Det eneste er faktisk under salongen, men der er det så trangt at putene er ett helt prosekt for å få åpnet.

Båten er fult utnytta til å oppholde seg i, men veldig lite er igjen til stueplass.

Kan ikke få i pose og sekk på en så liten båt

Det er en stikk-kabin og en salong som kan legges ned til seng i forpiggen, så soveplass er ikke det største problemet.

Redigert av bergetun (see edit history)

Det bør ikke være noe problem. Vi, to barn og to voksne har ofte tilbrakt 3 uker ++ om sommeren i en Viknes 770 (25 fot). Vi bor på en øy litt sør for Bergen og har flere ganger tilbrakt ferien på sørlandet mellom Flekkefjord og Risør. Kan være lurt å gå de værutsatte strekningene om natten eller tidlig om morgenen, oftest roligest vær da...

Det er jo nok en individuel sag. Nogle familier kan klare det, andre ikke.

Hvis du trumfer eller presser det igennem og det bliver en monsun-sommer med regn i 14 dage i træk, så kommer du til at lægge grunden til en vis modvilje mod bådlivet, er mit gæt.

Et kompromis som jeg har benyttet mig af er at tage bilen med. Det vil sige, at den ene part sejler mens den anden kører i bilen. Det betyder, at man har bilen med og kan lave udflugter undervejs til forlystelsesparker eller lignende. Et alternativ (som jeg også har prøvet) er at indlægge en eller to perioder hvor man bor på hotel, så man kan få hvilet ud, badet og få god mad (og shoppe i byen).

Det vigtigeste er at du finder det kompromis som hele familien kan leve med.

Veldig godt poeng fra MajorAndy. Tar du bilen kan du også la familien slippe havstrekk som f.eks. Jæren og komme rett til "indrefileten" på Sørlandet. Du synes sannsynligvis i tillegg det er gøy med en tur alene med båten eller sammen med et av de eldste barna (eksempelvis). Såkalt vinn vinn situasjon.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Vi var ute i tre uker i sommer i 26 fot. To voksne, to barn. Det gikk over all forventning, tross en kald sommer, og jeg gleder meg allerede til neste år. Et tips kan være å notere deg noen spesielle steder langs ruta og ty til dem når stemningen ikke er helt på topp. Kinotur, shopping, osv. Rolige havner, med lite bølger fra vind og andre båter er også en fordel, da mindre båter ruller mer enn store. Book (DockSpot) gjerne i forveien hvis du vil være garantert plass. Investér i bredbånd med wifi-fordeling så alle kan surfe på nettbrett, evt spille Nintendo DS. Jeg vet ikke hvor viktig TV er for lange turer. Vi har i hvert fall klart oss veldig fint uten TV. Før lange strekk kan det være lurt å legge seg tidlig og stå opp i otta for å unngå vind og bølger. Vask av klær og null problem: Vask det nødvendigste i ei bøtte med BioTex. Resten kan vente til en kommer til havn med vaskemaskin. Vi klarte oss fint kun med bøtta og BioTex'en i sommer.

Vi har en akterkabin som er kjekk å ha, men det skal sies at mot slutten av ferien ville ingen av barna sove der, men heller sammen med oss voksne og/eller i stikkabinen.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

En vellykket båtferie handler mer om innstilling og planlegging enn fysisk båtstørrelse. Vi har to gutter som nå er 5 og 1,5 år. De tre siste somrene har vi tilbrakt 4 uker sammenhengende i båten langs sørlandskysten og svenskekysten. Vi har 25 fot å boltre oss på og får med oss alt vi trenger inkludert barnevogn og annet barneutstyr. Det blir naturligvis til tider en del flytting på ting og tang for å få tak i det man skal ha, men vi er inneforstått med at slik er det og plages ikke nevneverdig av dette. Vi tilbringer en del tid sammen med andre barnefamilier underveis, men har også perioder alene. Vi har med gummibåt, fiskeutstyr, klær og skotøy for all slags vær og holder oss stort sett i uthavner. TV og PC klarer vi oss utmerket uten, men en portabel DVD-spiller er erfaringsmessig kjekk å ha om det regner hele dagen. Har ungene det bra har foreldrene det bra er vår erfaring. Ro i jolla, dra på fisketurer, gå på oppdagelsesferd og finn på ting som gir gode opplevelser for barna. Gi dem oppgaver og ansvar ombord fra de er små; en femåring som klarer å løsne fortøyningen når man skal gå fra kai er en stolt og glad femåring! Som sagt; dette handler mye om innstilling. Jeg skal ikke påstå at jeg ikke lider av trefotsyken, men her i huset går vi minst en sommer til i møte med 4 uker på 25 fot :)

Nå har vi, to voksne og hund siden 1987 feriert 3 - 5 uker hvert år i vår Saga27 uten noen problem er med plass ombord eller at båten ellers er for liten. Riktig nok skal fruen fylle opp med mye klær, men det kompenseres med lite klær for skipperen. En mann bytter ikke sokker hver dag. Og trusen kan først brukes 4 - 5 dager før en vrenger den og bruker den like lenge. Så snur en den bak/frem og gjentar det hele!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

men min kone mener 3 uker med 2 barn og 2 voksne i en så liten båt er for lenge

Tror dere snakker rundt hverandre, et ikke ukjent fenomen nesten uansett hvor lenge man har vært gift ;-)

"Liten båt" er bare slengt på for å forsterke argumentet. Poenget er vel at hun ikke vil bruke så mye av ferien på båtferie? Hun ser "problemer" i noe som så åpenbart går fint for resten av verden, som nok betyr at det i hovedsak er konstruerte problemstillinger.

Ville kortet ned båtferien. Bedre med en uke enn ingen uke fordi kona ikke vil bruke 3 uker i båt :-) Dyreste løsningen er vel å kjøpe større båt for å så oppdage at hun fortsatt ikke vil bruke hele ferien i båt.

Dere har jo unger så det er mange skoleferier som skal avvikles, koseturer med ungene er viktig. Om ungene maser om båtferie så har du vunnet ;-)

Selv har jeg hatt noen overnattingsturer alene med ungene, 6 og 11 år gamle (dødlige har jo ikke ferie nok til at begge foreldrene er hjemme i alle skoleferier) i 28 fots snekke. Da er hele turen på ungenes premisser, inklusive hva vi skal ha til mat, hvor mye godteri vi skal ta med osv. Blir noen timer i gummijolla med fiske og "oppdagelsesturer", og bading på odde tidspunkt. Ungene elsker det og er "båtfrelst".

Med begrenset erfaring når det gjelder lengde på tur, hittil er 16 netter på rad det meste, har jeg følgende råd:

For at barna skal trives: sørg for at de har noe å gjøre ved kjedelige transportstrekk og i dårlig vær. Hos oss funker TV, film, DS, blader. Og gjør ting sammen med dem, hos oss er f.eks. gammeldagse brettspill kjempepopulært når hele familien er med. Er været godt og turene korte, underholder ungene seg selv uten problemer. Bading, krabbefiske, fiske, jolleekspedisjoner, oppdagelsesferder etc.

For at fruen skal trives: viktig for damer (er min erfaring) er muligheten for litt egenpleie, vi er derfor heldige som har dusj inne og ute i vår forholdsvis trange 29-foter. Føler fruen at hun ikke får stelt seg, går trivselen ned. Og også viktig er at hun ikke føler at hun er husmor hele døgnet mens far er skipper. Ta din tørn med oppvask og matstell, så har fruen det bra.

Så langt går det i hvert fall bra hos oss, det er knapphet på fritid som begrenser turlengden og ikke at besetningen vil hjem.

Vi gjorde dette i fjor, for første gang. 3 uker i en Nidelv 28, 2 voksne og 2 barn.

Jeg var litt usikker på hvordan det skulle gå, men det gikk veldig fint. Prøv å "nullstille" båten så godt som mulig, med vask av klær, sengeklær og annet som trenger landbaserte tjenester, når du er i nærheten av de riktige fasiliteter. Da oppleves båten som god å være i, hele tiden. :-)

Man skal ikke kimse av en glad drage :-)

Vi har 2 gutter, 7 og 10 år. De digger hemningsløst å være med på tur, og særlig å spille kort. 2 runder morgen og et par på kvelden. Uno bunken er slitt ut iår :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vi har 25 fot, 2 barn (12 og 8 år). Var på tur/retur Son til Farsund i sommer over 3 uker. Gikk helt fint. Men som andre har kommentert, dette passer ikke alle familier like godt. Ungene liker å fiske, har fridykkerutstyr (og setifikat) og er sjøspeidere, så aktivitet er ikke store problemet. Vi ligger mest i uthavn og kan da bruke skjæra som stue. Har "fjelltur" mentalitet til båtlivet og har ikke store problemer med å sitte og grille i blest og regn, bare vi er rett kledd godt. Noen netter i gode gjestehavner gjør det mulig å ta klesvask etc. Er det meldt skikkelig drittvær "jukser" vi med å ligge i gjestehavn og bor på hotell/hytte (det trengte vi ikke i sommer siden vi bare hadde to regndager).

Du kan jo også lese dette som inspirasjon: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/tre-på-tur-elleve-dager-i-rib

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Flere vært innpå det, men det viktigste er å legge opp turen etter den som er minst entusiastisk. Og ikke bare legge opp til transport/flytting hver dag. Finner dere et fint sted, bli en stund. Det gir litt mindre nomade tilværelse og man senker skuldrene litt. For deg, som meg, er det å være på båten i seg selv fint, så få de andre på banen på planleggingen og legg opp turen etter det. Uansett er man jo på sjøen :-)

Hele familien er minst like entusiastisk for båt og båtturer som meg, men konemor er nok litt mer skeptisk for bølger og forsering av åpne havstrekk enn det vi andre tre er ;-)

For å komme til Sør og Østlandet fra Bergen er vi nok nødt til å gå noen nm i åpne farvann, men tror dette skal gå fint så lenge vi har god tid og ikke tar disse før vær og værmelding tilsier at det ikke skal være noe særlig med bølger.

Det andre problemet er lagring av pikk og pakk til en 3-4 ukers ferie. Båten vår HAR veldig dårlig med stueplass for ting/klær etc, det innser faktisk jeg også, men jeg får gjøre som Lars H. og kun ta med 1 undikk og heller skrape/snu den hver lørdag. :worry:

Konemor sitter nå, "as we speak" og leser seg opp på båtførerprøven, og planen er å ta eksamen neste uke. Jeg tror at visst hun kan ta på seg kapteinshatten og får mer "feeling" med båten, så vil dette med bølger ordne seg av seg selv. Ett steg av gangen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...