Jump to content

SeaRay 23 uten eier? (Sandnessjøen Båtforening)

Zach

Recommended Posts

Vi har fått en SeaRay 23 uten eier i havna (Sandnessjøen Båtforening), d.v.s. ingen av oss "havnefolk" vet hvem eieren er. Registreringsnummeret tilhører tidligere eier fra Furnes. Det er ikke første gangen at noen har tatt seg tilrette og lagt båten på tilsynelatende ledig plass - uten avtale. Men også mulig at båten er parkert her av tjuver. Ikke vet vi. Har lagt her to-tre uker. Noen på BP som kjenner denne båten?

img_0463.jpg

Redigert av Zach (see edit history)

Blir det et problem kan jeg godt hente den jeg, skal ikke ha noe for jobben :-)

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Guest Avmønstret#

Ser jo ut som det er mange ledige plasser der, kan ikke være noe stort problem dette det er jo ikke et vrak. (Er vel ikke så godt å si men... ser jo ikke sånn ut da).

Som noen spør lengre opp i tråden, vet ikke tidligere eier hvem han solgte båten til?

Ellers pleier vel politiet å være villig til å ta seg av eierløst hittegods som har litt verdi.

Ser jo ut som det er mange ledige plasser der.

...vet ikke tidligere eier hvem han solgte båten til?

Ellers pleier vel politiet å være villig til å ta seg av eierløst hittegods som har litt verdi.

Vi har ingen ledige plasser. Tilsynelatende ledig plass (på bildet) er opptatt. Ellers tildeles plasser etter ansiennitet og venteliste. Vi liker dårlig at noen tar seg til rette og ligger gratis.

Som nevnt ovenfor, vi fant ikke adresse/telefonnummer til den som båten har vært registrert på.

Politiet, mulig de tar saken? Lignende saker, (men heldigvis sjelden) har som regel løst seg når eieren blir avslørt. Satser på at det går slik denne gang også.

Her i havna blir "eierløse" båter løftet på land og låst fast. Eier må da ta kontakt med rette vedkommende for å få låst den opp, og selvfølgelig betale havneavgift for dette. bryter de opp låsen kan de anmeldes for selvtekt. Dette ble vi anbefalt å gjøre av politikammeret. De er også ved henvendelse pliktet til å ordne med fjerning om nødvendig.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Ser jo ut som det er mange ledige plasser der, kan ikke være noe stort problem dette det er jo ikke et vrak. (Er vel ikke så godt å si men... ser jo ikke sånn ut da).

Hva så hvis det er mange ledige plasser ..er helt uvesentlig men typisk tanke for visse mennesketyper.

Er en grunn til at folk betaler mange penger for en plass og det er gjerne at den skal være tilgjengelig når de velger å bruke den .

Ikke for at de som finner det for gitt å sette båten i ledige båser gratis når det passer dem skal ha den muligheten.

Synes det er på sin plass å løfte båten på land og kreve avgift.

hadde dette vært en person som hadde problem med båten så burde han så gitt beskjed og ingen irritasjon hadde oppstått og båten hadde blitt plasert et sted hvor den ikke var til bryderi.

Guest Avmønstret#

Hva så hvis det er mange ledige plasser ..er helt uvesentlig men typisk tanke for visse mennesketyper.

Du misforstod helt. At det er mange ledige plasser betyr jo at det er enkelt for båtforeningen å finne en ledig plass der båten kan ligge trygt til de har funnet ut hva som skjer videre. Er jo bare å forhale den til en ledig plass. Står heller ikke noe om at den ligger på en opptatt plass og er til hinder for noen så det kan jo hende at den ligger godt i påvente av "avklaring".

Syns dog det er rart at de lar den ligge i flere uker med så dårlige fortøyninger og uten fendring. Den kan jo fort reke av og skade andre båter i havna. Det kan jo fort vise seg å være en stjelt båt og da tror jeg eier og forsikring vil bli glad om man bruker ørlite energi på å sikre verdiene.

Skjønner ikke hva du mener med tanker og mennesketyper greiene.

Du misforstod helt. At det er mange ledige plasser betyr jo at det er enkelt for båtforeningen å finne en ledig plass der båten kan ligge trygt til de har funnet ut hva som skjer videre. Er jo bare å forhale den til en ledig plass. Står heller ikke noe om at den ligger på en opptatt plass og er til hinder for noen så det kan jo hende at den ligger godt i påvente av "avklaring".

Skjønner ikke hva du mener med tanker og mennesketyper greiene.

Da misforsto jeg deg og vi er vi helt enige.

Med tanker om visse mennesketyper tenker jeg på alle De som gjerne skal ha men ikke betale for varen som å legge seg i privat havn i stedet for å løse havneavgift i gjestehavnen ved sidenav osv siden de "bare" skal et " lite" ærend osv...

Temaet har jo vært diskutert flittigt tidligere i ulike poster hvor Det har kommet frem at flere synes det er greit å ta seg til rette en liten eller lengere stund i andres båser siden de alikevel står tomme.

Beklager at jeg dro deg inn under den gruppen da jeg mistolket din post ;)

Ø.l

Redigert av bukt (see edit history)

Vi har 100 m gjestebrygge som er godt merket, så det bør ikke være noe problem å finne plass. Dessuten er det alltid folk i havna som kan henvise til rette vedkommende for å løse et "akutt" plassproblem - hvis det er fullt ved gjestebrygga, men det har det ikke vært etter fellesferien.

Jeg så ikke bort fra at vi kunne finne en eier med å bruke BP. I alle fall verd et forsøk. Så heller ikke bort fra at noen savnet denne båten og er leser av BP.

Tips om hvordan deres forening takler båt uten eier, er interessant, jf. info av Pettern1972 ovenfor. Håper at vi slipper å gå til slike drastiske tiltak.

Siste: "Undrenes tid er ikke forbi" (eller noe sånt). Jeg fant plutselig på å ta meg en tur til havna. Så ikke bort fra at jeg kunne treffe noen, og be dem være obs på den aktuelle båten. Jeg traff én person på vedkommende brygge, og spurte om han kjente båten. Og det gjorde han! Snakk om tilfeldighet! Dette var ikke eieren, men han hadde tilsynet med båten som et ikke-medlem har lagt i en annens plass - angivelig etter avtale med han. Slik avtale er imidlertid ikke tillatt hos oss, men vi vet nå i alle fall hvem eieren er.

båten som et ikke-medlem har lagt i en annens plass - angivelig etter avtale med han.

Så det du sier er at båteier hadde en avtale med han som "eier" denne plassen :confused: snakk om storm i et vannglass.

Det hadde kanskje vært en ide å sjekke med medlemmet deres før dere går ut med fullt bilde og antyder tyveri, ta seg til rette osv....kunne jo også vært så enkelt at han hadde byttet båt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...