Jump to content

Vestfjord 20 HT nytt spennende prosjekt


Dag Erik

Recommended Posts

Har blitt den lykkelige eier av et lite stykke norsk båtbyggerhistorie :yesnod: Jeg har skaffet meg en skjelden Vestfjord 20 HT, såvidt jeg har plukket opp - bygget på Fjærholmen. Tønsberg i 1975. VP AQ130/280

Etter så mange år, er den jo ikke helt som ny lenger, men har planlagt en rekke forbedringer ila høsten/vinteren. Foreløpig bruker jeg den med de lytene den har. Har vært ute en 6-7 ganger med den etter 1 august, og det syntes jeg ikke er så gæernt :smiley: Det mest irriterende er at jeg ikke får turtallet høyere enn 3200-3400, men tror i allefall noe av dette skyldes ca 1-2 cm med levende "ekstra skrog" - samt at drevet vipper opp ved bakking, men det elektriske drevløftet virker heller ikke - tipper dette er årsaken, evnt sammen med en dårlig låshake/fjær - eller kan det være noe annet?

 

Ellers skal den få i allefall 2 -3 omganger med autosol før polering, og utbedring av noen hakk/småriper i fribordet.

 

Vil også bygge om motorkasse/solseng akter. Få liv i motor roms vifte, montere lensepumpe, vaske/impregnere kalesje, som faktiskikke er så værst ellers:-) montere badeplattform/trapp, og hvis jeg får råd, ankervinsj og kartplotter - puh - og ja, skifte drivstoffslange til påfylling og lufting og legge nye bensinrør med bensinfilter til motor.

 

Det tror jeg er det i første omgang

Hyggelig om noen kommer med innspill - i mellomtiden gleder jeg meg til neste gang jeg skal ut :clap:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med prosjektet. Ser ikke ut som om du blir arbeidsledig med det første :wink:

 

Du får sette på fiskesuppa, ta båten opp av sjøen og skrape av noen ferske blåskjell, som du kan nyte i suppa. Utrolig hva skjell og groe gjør på fart. Hadde en Hansvik 18 med 60 2-takt, lå i båtstø der sola stod på hele dagen, og etter ca 4 ukers stilleligge fikk jeg knapt båten på plan :giggle: Så begynn med skrap og vask før du bestiller trimsett til Volvo`n.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...